University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1-Educational forms of supporting adult development

General data

Course ID: 2300-MS1-AND-L-EFW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1-Educational forms of supporting adult development
Name in Polish: MS1 - Edukacyjne formy wspomagania rozwoju dorosłych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom and field classes

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with concepts, methods and tools that enable educational support for adult development.

Full description:

The aim of the course is to familiarize students with concepts, methods and tools that enable educational support for adult development.

Main topics:

Adulthood.

Life skills.

Psychology of adult human development.

Social support - what it is and whether we need it. Ways of defining, types, sources of support.

Methods of setting goals - setting priorities.

Coaching / mentoring / tutoring.

A new look at happiness -training the development of well-being.

Training / workshops / trainings.

Time and its impact on human functioning.

Bibliography:

Literatura:

Z.Pietrasiński, Rozwój człowieka dorosłego, cz.III. Czy człowiek dorosły powinien być ekspertem w sprawach własnego rozwoju? Warszawa 1990.

A.Marianowska, Pomiędzy adolescencją a dorosłością - koncepcja emering adulthood Jeffreya J. Arnetta, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 r.2013.

K. Appelt, Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych [w:] Psychologiczne portery człowieka, Praktyczna psychologia rozwojowa, A.I. Brzezińska (red.), Gdańsk 2005.

M.E.P. Seligman, Pełnia Życia, Poznań 2011, s. 115- 140.

J. Boyd, P.Zimbardo, Paradoks czasu, Warszawa 2009, s. 16-26, 186-205.

Learning outcomes:

Knowledge:

The student

- knows the training methods used in educational work with adults and knows how to adapt them to the client;

- knows the differences between the course, training and workshop, as well as mentoring, coaching and tutoring;

- knows the concepts of planning (setting priorities, creating a plan, setting a goal).

Skills: the student

- creates plans for educational development taking into account individual needs;

- is able to select and apply methods of work with an individual and group client, adequate to the educational requirements;

- distinguishes particular types of temporal orientations and is able to determine their general impact on the way of client's planning.

Social competences:

The student

- appreciates the need for lifelong learning;

- effectively cooperates with the team;

-is able to manage his own educational and professional development in a planned way.

Assessment methods and assessment criteria:

Attendance (two unexcused absences allowed) and completion of two Final works.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Pierścieniak
Group instructors: Krzysztof Pierścieniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, formami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych.

Podczas zajęć poruszane będą następujące tematy:

1. Grupy i jednostki oczekujące i wymagające wsparcia. Wsparcie społeczne - czym jest, kiedy jest potrzebne. Burza mózgów.

2. Społeczny wymiar edukacji - case study - wykład wprowadzający.

3. Zasoby wsparcia: kręgi społeczne. Formy naturalne i instytucjonalne.

Kapitał intelektualny, kapitał ludzki, kapitał społeczny. Human Development Index, czyli „wskaźnik rozwoju ludzkiego”

4. Wybrane kwestie społeczne, polityka społeczna - systemowe rozwiązania:

a) oświata

b) pomoc społeczna

c) rynek pracy

d) zdrowie psychiczne i fizyczne

e) zdrowie społeczne

4. Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim. Formy aktywności obywatelskiej i społecznej. Podstawowe prawa człowieka, Rzecznik Praw Obywatelskich.

5. Czas wolny, zainteresowania, formy ich zaspokajania, uczestnictwo w kulturze, nowe media, społeczności wiedzy, grupy dyskusyjne.

6. Formy popularyzacji wiedzy (UO, UTW itd.)

7. Wybrane formy organizacyjne edukacji dorosłych - nurt dyplomowy i niedyplomowy.

8. Doradztwo i poradnictwo.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Appelt K., Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych [w:] Psychologiczne portery człowieka, Praktyczna psychologia rozwojowa, A.I. Brzezińska (red.), Gdańsk 2005.

Medero F.B., Maćkowicz J., Szarota Z., Kultura pokoju: trójgłos edukacyjny, IMPULS, Kraków 2016

Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, pod red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004

Szarota Z., Despite - on Individual Learning Experiences in the Retrospective Accounts of Adults. e-mentor, 5(82)/2019, 62-71. https://doi.org/10.15219/em82.1446

Szarota Z., Zadania i funkcje społeczne edukacji dorosłych w perspektywie uczenia się w dorosłości, „Pedagogika Społeczna”, 2/2019, https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.2.09

Szarota Z., Powszednia aktywność wiejskich seniorów (wymiar społeczno-edukacyjny i kulturalny), „Pedagogika Społeczna” Nr 3 (69)/2018, s. 235-252

Szarota Z., Problemy kobiet – ofiar przemocy rodzinnej a zadania edukacji społecznej, „Debata Edukacyjna“ 2013, s. 62-77

Szarota Z., Edukacja wobec migracyjnego exodusu, [w:] Ku życiu wartościowemu Idee – koncepcje – praktyki, tom 2: Koncepcje – Praktyki, red. W. Danilewicz, J. Nikitirowicz, M. Sobecki, Impuls, Kraków 2017, s. 73-90. ISBN: 978-83-8095-356-7

National report Poland, [w:] Ł. Tomczyk, B. Vaněk (ed.) Adults literacies as benefit for inclusion and equity. Cracow: 2017, p. 61-92; Czech-Polish-Slovak Studies in Andragogy and Social Gerontology, Vol. 8, http://www.researchgate.net/publication/320555243_Adults_Literacies_as_Benefit_for_Inclusion_and_Equity_Reports_on_young_adults_being_NEETs_Estonia_Iceland_Poland_and_Slovakia (współautorstwo: Ł. Tomczyk, et al.)

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Pierścieniak
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, formami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych.

Podczas zajęć poruszane będą następujące tematy:

1. Grupy i jednostki oczekujące i wymagające wsparcia. Wsparcie społeczne - czym jest, kiedy jest potrzebne. Burza mózgów.

2. Społeczny wymiar edukacji - case study - wykład wprowadzający.

3. Zasoby wsparcia: kręgi społeczne. Formy naturalne i instytucjonalne.

Kapitał intelektualny, kapitał ludzki, kapitał społeczny. Human Development Index, czyli „wskaźnik rozwoju ludzkiego”

4. Wybrane kwestie społeczne, polityka społeczna - systemowe rozwiązania:

a) oświata

b) pomoc społeczna

c) rynek pracy

d) zdrowie psychiczne i fizyczne

e) zdrowie społeczne

4. Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim. Formy aktywności obywatelskiej i społecznej. Podstawowe prawa człowieka, Rzecznik Praw Obywatelskich.

5. Czas wolny, zainteresowania, formy ich zaspokajania, uczestnictwo w kulturze, nowe media, społeczności wiedzy, grupy dyskusyjne.

6. Formy popularyzacji wiedzy (UO, UTW itd.)

7. Wybrane formy organizacyjne edukacji dorosłych - nurt dyplomowy i niedyplomowy.

8. Doradztwo i poradnictwo.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Appelt K., Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych [w:] Psychologiczne portery człowieka, Praktyczna psychologia rozwojowa, A.I. Brzezińska (red.), Gdańsk 2005.

Medero F.B., Maćkowicz J., Szarota Z., Kultura pokoju: trójgłos edukacyjny, IMPULS, Kraków 2016

Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, pod red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004

Szarota Z., Despite - on Individual Learning Experiences in the Retrospective Accounts of Adults. e-mentor, 5(82)/2019, 62-71. https://doi.org/10.15219/em82.1446

Szarota Z., Zadania i funkcje społeczne edukacji dorosłych w perspektywie uczenia się w dorosłości, „Pedagogika Społeczna”, 2/2019, https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.2.09

Szarota Z., Powszednia aktywność wiejskich seniorów (wymiar społeczno-edukacyjny i kulturalny), „Pedagogika Społeczna” Nr 3 (69)/2018, s. 235-252

Szarota Z., Problemy kobiet – ofiar przemocy rodzinnej a zadania edukacji społecznej, „Debata Edukacyjna“ 2013, s. 62-77

Szarota Z., Edukacja wobec migracyjnego exodusu, [w:] Ku życiu wartościowemu Idee – koncepcje – praktyki, tom 2: Koncepcje – Praktyki, red. W. Danilewicz, J. Nikitirowicz, M. Sobecki, Impuls, Kraków 2017, s. 73-90. ISBN: 978-83-8095-356-7

National report Poland, [w:] Ł. Tomczyk, B. Vaněk (ed.) Adults literacies as benefit for inclusion and equity. Cracow: 2017, p. 61-92; Czech-Polish-Slovak Studies in Andragogy and Social Gerontology, Vol. 8, http://www.researchgate.net/publication/320555243_Adults_Literacies_as_Benefit_for_Inclusion_and_Equity_Reports_on_young_adults_being_NEETs_Estonia_Iceland_Poland_and_Slovakia (współautorstwo: Ł. Tomczyk, et al.)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)