MS1-Educational forms of supporting adult development
General data
Course ID: | 2300-MS1-AND-L-EFW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1-Educational forms of supporting adult development |
Name in Polish: | MS1 - Edukacyjne formy wspomagania rozwoju dorosłych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with concepts, methods and tools that enable educational support for adult development. |
Full description: |
The aim of the course is to familiarize students with concepts, methods and tools that enable educational support for adult development. Main topics: Adulthood. Life skills. Psychology of adult human development. Social support - what it is and whether we need it. Ways of defining, types, sources of support. Methods of setting goals - setting priorities. Coaching / mentoring / tutoring. A new look at happiness -training the development of well-being. Training / workshops / trainings. Time and its impact on human functioning. |
Bibliography: |
Literatura: Z.Pietrasiński, Rozwój człowieka dorosłego, cz.III. Czy człowiek dorosły powinien być ekspertem w sprawach własnego rozwoju? Warszawa 1990. A.Marianowska, Pomiędzy adolescencją a dorosłością - koncepcja emering adulthood Jeffreya J. Arnetta, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 r.2013. K. Appelt, Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych [w:] Psychologiczne portery człowieka, Praktyczna psychologia rozwojowa, A.I. Brzezińska (red.), Gdańsk 2005. M.E.P. Seligman, Pełnia Życia, Poznań 2011, s. 115- 140. J. Boyd, P.Zimbardo, Paradoks czasu, Warszawa 2009, s. 16-26, 186-205. |
Learning outcomes: |
Knowledge: The student - knows the training methods used in educational work with adults and knows how to adapt them to the client; - knows the differences between the course, training and workshop, as well as mentoring, coaching and tutoring; - knows the concepts of planning (setting priorities, creating a plan, setting a goal). Skills: the student - creates plans for educational development taking into account individual needs; - is able to select and apply methods of work with an individual and group client, adequate to the educational requirements; - distinguishes particular types of temporal orientations and is able to determine their general impact on the way of client's planning. Social competences: The student - appreciates the need for lifelong learning; - effectively cooperates with the team; -is able to manage his own educational and professional development in a planned way. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Attendance (two unexcused absences allowed) and completion of two Final works. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Pierścieniak | |
Group instructors: | Krzysztof Pierścieniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, formami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych. Podczas zajęć poruszane będą następujące tematy: 1. Grupy i jednostki oczekujące i wymagające wsparcia. Wsparcie społeczne - czym jest, kiedy jest potrzebne. Burza mózgów. 2. Społeczny wymiar edukacji - case study - wykład wprowadzający. 3. Zasoby wsparcia: kręgi społeczne. Formy naturalne i instytucjonalne. Kapitał intelektualny, kapitał ludzki, kapitał społeczny. Human Development Index, czyli „wskaźnik rozwoju ludzkiego” 4. Wybrane kwestie społeczne, polityka społeczna - systemowe rozwiązania: a) oświata b) pomoc społeczna c) rynek pracy d) zdrowie psychiczne i fizyczne e) zdrowie społeczne 4. Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim. Formy aktywności obywatelskiej i społecznej. Podstawowe prawa człowieka, Rzecznik Praw Obywatelskich. 5. Czas wolny, zainteresowania, formy ich zaspokajania, uczestnictwo w kulturze, nowe media, społeczności wiedzy, grupy dyskusyjne. 6. Formy popularyzacji wiedzy (UO, UTW itd.) 7. Wybrane formy organizacyjne edukacji dorosłych - nurt dyplomowy i niedyplomowy. 8. Doradztwo i poradnictwo. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Appelt K., Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych [w:] Psychologiczne portery człowieka, Praktyczna psychologia rozwojowa, A.I. Brzezińska (red.), Gdańsk 2005. Medero F.B., Maćkowicz J., Szarota Z., Kultura pokoju: trójgłos edukacyjny, IMPULS, Kraków 2016 Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, pod red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Szarota Z., Despite - on Individual Learning Experiences in the Retrospective Accounts of Adults. e-mentor, 5(82)/2019, 62-71. https://doi.org/10.15219/em82.1446 Szarota Z., Zadania i funkcje społeczne edukacji dorosłych w perspektywie uczenia się w dorosłości, „Pedagogika Społeczna”, 2/2019, https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.2.09 Szarota Z., Powszednia aktywność wiejskich seniorów (wymiar społeczno-edukacyjny i kulturalny), „Pedagogika Społeczna” Nr 3 (69)/2018, s. 235-252 Szarota Z., Problemy kobiet – ofiar przemocy rodzinnej a zadania edukacji społecznej, „Debata Edukacyjna“ 2013, s. 62-77 Szarota Z., Edukacja wobec migracyjnego exodusu, [w:] Ku życiu wartościowemu Idee – koncepcje – praktyki, tom 2: Koncepcje – Praktyki, red. W. Danilewicz, J. Nikitirowicz, M. Sobecki, Impuls, Kraków 2017, s. 73-90. ISBN: 978-83-8095-356-7 National report Poland, [w:] Ł. Tomczyk, B. Vaněk (ed.) Adults literacies as benefit for inclusion and equity. Cracow: 2017, p. 61-92; Czech-Polish-Slovak Studies in Andragogy and Social Gerontology, Vol. 8, http://www.researchgate.net/publication/320555243_Adults_Literacies_as_Benefit_for_Inclusion_and_Equity_Reports_on_young_adults_being_NEETs_Estonia_Iceland_Poland_and_Slovakia (współautorstwo: Ł. Tomczyk, et al.) |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Pierścieniak | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, formami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych. Podczas zajęć poruszane będą następujące tematy: 1. Grupy i jednostki oczekujące i wymagające wsparcia. Wsparcie społeczne - czym jest, kiedy jest potrzebne. Burza mózgów. 2. Społeczny wymiar edukacji - case study - wykład wprowadzający. 3. Zasoby wsparcia: kręgi społeczne. Formy naturalne i instytucjonalne. Kapitał intelektualny, kapitał ludzki, kapitał społeczny. Human Development Index, czyli „wskaźnik rozwoju ludzkiego” 4. Wybrane kwestie społeczne, polityka społeczna - systemowe rozwiązania: a) oświata b) pomoc społeczna c) rynek pracy d) zdrowie psychiczne i fizyczne e) zdrowie społeczne 4. Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim. Formy aktywności obywatelskiej i społecznej. Podstawowe prawa człowieka, Rzecznik Praw Obywatelskich. 5. Czas wolny, zainteresowania, formy ich zaspokajania, uczestnictwo w kulturze, nowe media, społeczności wiedzy, grupy dyskusyjne. 6. Formy popularyzacji wiedzy (UO, UTW itd.) 7. Wybrane formy organizacyjne edukacji dorosłych - nurt dyplomowy i niedyplomowy. 8. Doradztwo i poradnictwo. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Appelt K., Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych [w:] Psychologiczne portery człowieka, Praktyczna psychologia rozwojowa, A.I. Brzezińska (red.), Gdańsk 2005. Medero F.B., Maćkowicz J., Szarota Z., Kultura pokoju: trójgłos edukacyjny, IMPULS, Kraków 2016 Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, pod red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Szarota Z., Despite - on Individual Learning Experiences in the Retrospective Accounts of Adults. e-mentor, 5(82)/2019, 62-71. https://doi.org/10.15219/em82.1446 Szarota Z., Zadania i funkcje społeczne edukacji dorosłych w perspektywie uczenia się w dorosłości, „Pedagogika Społeczna”, 2/2019, https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.2.09 Szarota Z., Powszednia aktywność wiejskich seniorów (wymiar społeczno-edukacyjny i kulturalny), „Pedagogika Społeczna” Nr 3 (69)/2018, s. 235-252 Szarota Z., Problemy kobiet – ofiar przemocy rodzinnej a zadania edukacji społecznej, „Debata Edukacyjna“ 2013, s. 62-77 Szarota Z., Edukacja wobec migracyjnego exodusu, [w:] Ku życiu wartościowemu Idee – koncepcje – praktyki, tom 2: Koncepcje – Praktyki, red. W. Danilewicz, J. Nikitirowicz, M. Sobecki, Impuls, Kraków 2017, s. 73-90. ISBN: 978-83-8095-356-7 National report Poland, [w:] Ł. Tomczyk, B. Vaněk (ed.) Adults literacies as benefit for inclusion and equity. Cracow: 2017, p. 61-92; Czech-Polish-Slovak Studies in Andragogy and Social Gerontology, Vol. 8, http://www.researchgate.net/publication/320555243_Adults_Literacies_as_Benefit_for_Inclusion_and_Equity_Reports_on_young_adults_being_NEETs_Estonia_Iceland_Poland_and_Slovakia (współautorstwo: Ł. Tomczyk, et al.) |
Copyright by University of Warsaw.