University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1-Artistic workshops

General data

Course ID: 2300-MS1-ART-WA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1-Artistic workshops
Name in Polish: MS1-Warsztaty artystyczne
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) W trakcie zajęć zaistnieją : teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego.

W trakcie zajęć zaistnieją: zarówno elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów ,jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach ,pokazy filmów o sztuce , dokumentacji z działań twórczych.


Short description: (in Polish)

Program zajęć zawiera teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , jest to jednak układ otwarty , rozumiana jest jako pole możliwości , stwarza okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć zaistnieją : teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności.

Pojawią się elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów ,jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach ,pokazy filmów o sztuce , dokumentacji z działań twórczych.Realizowane będą aspekty organizacji przedsięwzięć kulturalnych ,z przygotowaniem scenografii i działań plastyczno-muzycznych.

1. Ekspresja twórcza :

a/ trening wrażliwości estetycznej

b/wychowanie przez twórczość , wraz ze zintegrowanymi formami ekspresji /muzyka ,taniec, elementy dramy/

c/arteterapia: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki

Główne zadania to:

a/zdobywanie umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży

b/przygotowanie do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki , zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego

c/nabywanie umiejętności w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej

d/działania twórcze studentów :zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby ,kompozycji malarskiej , graficznej, przestrzennej-papieroplastyka , rysunku i innych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa :

1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985

2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977

3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997

4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987

5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964

Literatura uzupełniająca:

1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981.

2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998.

3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999.

4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983.

5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975.

6.Wojnar I., Pielasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990.

7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966

oraz

"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996.

Learning outcomes: (in Polish)

1.Osiągnięcie wiedzy

studenci zdobędą wiedzę z następujących obszarów :

- z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego

-stymulowania ekspresji twórczej dzieci i młodzieży :

-organizowania treningu wrażliwości estetycznej

-wychowania przez twórczość , wraz z organizacją zintegrowanych form ekspresji w zakresie muzyki ,tańca, elementów dramy edukacyjnej

-diagnozowania za pomocą rysunku, wykorzystania metod projekcyjnych do badania np. relacji w rodzinie ,grupie

-arteterapii: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki

-tematyki i sposobów działań inspirujących ,stwarzania warunków korzystnych dla twórczości :

- podstaw wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości

2. Umiejętności:

-organizowania sytuacji korzystnych dla twórczości

-rozwijania postaw twórczych

-kształtowanie umiejętności projektowania otwartych sytuacji wychowawczych

- umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży

- pełnienia funkcji mandatariusza sztuki ,

-w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej

3.Działania twórcze i artystyczne studentów :

zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby ,kompozycji malarskiej , graficznej, przestrzennej-papieroplastyka , rysunku , realizacji zintegrowanych form artystycznych np plastyczno-muzycznych ,teatralnych /także teatr kukiełkowy/ i innych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, realizacja prac plastycznych i scenograficznych, zabieranie głosu w dyskusjach na temat prezentacji problemów i zagadnień wskazanych powyżej.Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Każdy uczestnik kursu przygotowuje prezentację multimedialną lub referat .Kryteria oceniania zgodne są z ogólnymi zasadami przyjętymi na Uniwersytecie Warszawskim ,także z obowiązującą skalą ocen ,ocena ciągła /bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność/

Practical placement: (in Polish)

praktyki w placówkach szkolnych dotyczące aktywności twórczej w procesie kształcenia kultury estetycznej wychowanków

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)