MS1-Artistic workshops
General data
Course ID: | 2300-MS1-ART-WA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1-Artistic workshops |
Name in Polish: | MS1-Warsztaty artystyczne |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) W trakcie zajęć zaistnieją : teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego. W trakcie zajęć zaistnieją: zarówno elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów ,jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach ,pokazy filmów o sztuce , dokumentacji z działań twórczych. |
Short description: |
(in Polish) Program zajęć zawiera teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , jest to jednak układ otwarty , rozumiana jest jako pole możliwości , stwarza okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć zaistnieją : teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności. Pojawią się elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów ,jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach ,pokazy filmów o sztuce , dokumentacji z działań twórczych.Realizowane będą aspekty organizacji przedsięwzięć kulturalnych ,z przygotowaniem scenografii i działań plastyczno-muzycznych. 1. Ekspresja twórcza : a/ trening wrażliwości estetycznej b/wychowanie przez twórczość , wraz ze zintegrowanymi formami ekspresji /muzyka ,taniec, elementy dramy/ c/arteterapia: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki Główne zadania to: a/zdobywanie umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży b/przygotowanie do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki , zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego c/nabywanie umiejętności w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej d/działania twórcze studentów :zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby ,kompozycji malarskiej , graficznej, przestrzennej-papieroplastyka , rysunku i innych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa : 1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985 2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977 3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997 4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987 5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964 Literatura uzupełniająca: 1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981. 2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998. 3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999. 4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983. 5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975. 6.Wojnar I., Pielasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990. 7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966 oraz "Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1.Osiągnięcie wiedzy studenci zdobędą wiedzę z następujących obszarów : - z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego -stymulowania ekspresji twórczej dzieci i młodzieży : -organizowania treningu wrażliwości estetycznej -wychowania przez twórczość , wraz z organizacją zintegrowanych form ekspresji w zakresie muzyki ,tańca, elementów dramy edukacyjnej -diagnozowania za pomocą rysunku, wykorzystania metod projekcyjnych do badania np. relacji w rodzinie ,grupie -arteterapii: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki -tematyki i sposobów działań inspirujących ,stwarzania warunków korzystnych dla twórczości : - podstaw wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości 2. Umiejętności: -organizowania sytuacji korzystnych dla twórczości -rozwijania postaw twórczych -kształtowanie umiejętności projektowania otwartych sytuacji wychowawczych - umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży - pełnienia funkcji mandatariusza sztuki , -w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej 3.Działania twórcze i artystyczne studentów : zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby ,kompozycji malarskiej , graficznej, przestrzennej-papieroplastyka , rysunku , realizacji zintegrowanych form artystycznych np plastyczno-muzycznych ,teatralnych /także teatr kukiełkowy/ i innych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, realizacja prac plastycznych i scenograficznych, zabieranie głosu w dyskusjach na temat prezentacji problemów i zagadnień wskazanych powyżej.Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Każdy uczestnik kursu przygotowuje prezentację multimedialną lub referat .Kryteria oceniania zgodne są z ogólnymi zasadami przyjętymi na Uniwersytecie Warszawskim ,także z obowiązującą skalą ocen ,ocena ciągła /bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność/ |
Practical placement: |
(in Polish) praktyki w placówkach szkolnych dotyczące aktywności twórczej w procesie kształcenia kultury estetycznej wychowanków |
Copyright by University of Warsaw.