PASK-Specialisation Module - Foundations of socio-cultural animation
General data
Course ID: | 2300-MS1-PAS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | PASK-Specialisation Module - Foundations of socio-cultural animation |
Name in Polish: | PASK - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY-PODSTAWY ANIMACJI SPOLECZNO-KULTURALNEJ |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Moduł składa się z 4 podstawowych przedmiotów teoretycznych. Ich zadaniem jest zapoznanie studentów z wybranymi obszarami wiedzy związanymi z szeroko pojętą animacją społeczno-kulturalną i mediami. Te przedmioty to: 1. Podstawy wiedzy o animacji społeczno-kulturalnej 2. Teoretyczne podstawy komunikowania i mediów 3. Komunikowanie społeczne i media w animacji społeczno-kulturalnej 4. Metody poznawania środowiska Całość uzupełniają zajęcia typu warsztatowego: Laboratorium badania środowiska oraz Techniczne środki animacji społeczno – kulturalnej |
Full description: |
(in Polish) Przedmioty zawarte w module mają na celu: 1. Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami animacji społeczno-kulturalnej, z jej genezą, źródłosłowem, celami, metodami, technikami i obszarami działania. 2. Przedstawienie historii i etapów rozwoju ASK na tle przemian społeczno-kulturowych na przestrzeni ostatnich kilku dekad w Polsce i na świecie (animacja na Zachodzie i na Wschodzie). 3. Omówienie i przedyskutowanie modeli teoretycznych kształcenia i pracy animatora (profesjonalista, ochotnik, bojownik, lider, współtwórca). 4. Refleksję nad szansami rozwoju i zagrożeniami dla animacji, jej teraźniejszością i przyszłością oraz dzisiejszą rolą działań animacyjnych w życiu środowisk lokalnych. 5. Zapoznanie studentów z istotą społecznego funkcjonowania kultury, pojęciami kontaktów kulturowych i uczestnictwa w kulturze. 6. Przedstawienie podstaw teorii komunikowania: definicji komunikowania i jego odmian, pojęcia znaku, semiozy, kodu, języka i dyskursu oraz omówienie roli kompetencji komunikacyjnych i stylów komunikowania w działalności animacyjnej. 7. Omówienie teorii kultury masowej i popularnej, etapów rozwoju mediów, przemian komunikowania społecznego w kulturze współczesnej - głównych zjawisk i tendencji. 8. Refleksje nad społecznymi mechanizmami oddziaływania mediów, ich rolą w kształtowaniu więzi międzyludzkich oraz epistemologią mediów. 9. Zapoznanie studentów z naukową definicją manipulacji, wskazanie i omówienie historycznych przykładów manipulacji społeczno-kulturowych wykorzystujących media audiowizualne w ramach kultury masowej i popularnej 10. Refleksję nad miejscem człowieka w kulturze cyfrowej, kulturze konwergencji – szanse i zagrożenia; wyzwania dla animacji społeczno - kulturalnej. 11. Zapoznanie studentów z wybranymi metodami poznawania środowiska, etapami postępowania w jego diagnozie, zagadnieniami jej projektowania oraz zasadami budowy narzędzi diagnostycznych 12. Przedstawienie wybranych problemów metodologii badań społecznych związanych z poznawaniem środowiska i animacją społeczno-kulturalną. 13. Naukę tworzenia systemowego zbioru danych dla potrzeb przetwarzania i analiz komputerowych, przedstawienie wybranych pakietów programowych przydatnych do analizy danych, zapoznanie z podstawowymi technikami komputerowymi tworzenia i przekształcania zmiennych oraz praktyczne ich stosowaniem. Szczegółowe informacje znajdują się na stronach poszczególnych przedmiotów. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura – wybrane pozycje: M. Kopczyńska, Animacja społeczno-kulturalna B. Jedlewska, Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, K. Hrycyk (red.), Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja - animator i jego kształcenie D. Jankowski, Pedagogika kultury G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury A. Kłoskowska - Kultura masowa – krytyka i obrona D. Macdonald - Teoria kultury masowej D. Strinati - Wprowadzenie do kultury popularnej M. Mc Luhan - Wybór tekstów M. Golka - Socjologia kultury M. Golka - Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo /dez/informacyjne J. Fiske - Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem P. Levinson - Miękkie ostrze D. Mersch - Teorie mediów H. Jenkins - Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. M. Mrozowski, Media masowe - władza, rozrywka i biznes. M. Castells - Społeczeństwo sieci P. Kossowski – Od kultury masowej do e-kultury . Nowe konteksty, wyzwania i zadania dla pedagogiki mediów; w: Między nieuchronnością a możliwością - wychowanie w warunkach zmiany, red. A. Przecławskiej i A. Wiłkomirskiej E. Babbie, Podstawy badań społecznych J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. A. Kamiński, Władza a racjonalność. Studium z socjologii współczesnego kapitalizmu J-C. Kaufmann, Wywiad rozumiejący A. Sułek, Sondaż Polski P. Sztompka, Socjologia wizualna Pełne i szczegółowe informacje na temat literatury znajdują się na stronach poszczególnych przedmiotów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu modułu student: • Ma uporządkowaną wiedzę o podstawach animacji społeczno-kulturalnej. Zna jej genezę, cele, metody, techniki i obszary działania, a także jej historię i rozwój na tle przemian społeczno-kulturowych ostatnich kilku dekad w Polsce i na świecie. • Posiada podstawową wiedzę o instytucjach upowszechniania kultury i działalności animacyjnej w trzecim sektorze oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym i jego uwarunkowaniach. • Zapoznał się z wybranymi teoriami kultury masowej i komunikowania masowego. Zna podstawowe pojęcia, cechy, historię a także główne zjawiska i tendencje w rozwoju mediów oraz przemiany komunikowania społecznego w kulturze współczesnej. • Zna społeczne mechanizmy komunikowania masowego i oddziaływania mediów oraz sposoby i konsekwencje wywierania wpływu. • Poznał podstawowe metody poznawania środowiska i uczestnictwa w kulturze oraz wybrane komputerowe techniki gromadzenia, przetwarzania i analizy danych ilościowych i jakościowych. • Zna wybrane techniki multimedialne stosowane do gromadzenia, przetwarzania i prezentacji różnych danych dla potrzeb animacji społeczno-kulturalnej. • Posiada podstawowe umiejętności poznawania środowiska, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, komputerowe przetwarzanie i analizę danych oraz opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie animacji społeczno-kulturalnej. • Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie do poznanego środowiska modele teoretyczne kształcenia i działalności animacyjnej. • Potrafi wskazać podstawowe etapy realizacji projektu animacyjnego i opisać jego formalną strukturę oraz podać przykładowe formy i źródła finansowania; potrafi przygotować i podjąć realizację projektu animacyjnego. • Posługuje się terminami specjalistycznymi związanymi z teorią kultury masowej, komunikowaniem i mediami, potrafi wskazywać etapy i kierunki rozwoju współczesnej kultury i komunikowania społecznego oraz rozpoznawać najważniejsze zjawiska z tego obszaru. • Umie badać, analizować, klasyfikować i porównywać procesy i zjawiska tworzące podstawowe systemy kultury oraz różne odmiany komunikacji medialnej i wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w działaniach animacyjnych. • Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne w celu utworzenia zbioru danych empirycznych z badania środowiska oraz przetworzyć i opracować dane dla potrzeb analiz statystycznych stosując wybrane metody wnioskowania statystycznego. • Posługuje się sprzętem multimedialnym na średnim poziomie technicznego zaawansowania. Potrafi projektować, rozpoznawać, selekcjonować i krytycznie oceniać materiały wizualne, a także umie stosować techniki komputerowe do przetwarzania i gromadzenia takich materiałów. Projektuje systemy multimedialne i obsługuje urządzenia przydatne w procesie dydaktycznym i w działalności animacyjnej. • Rozumie założenia animacyjnej koncepcji człowieka, współpracy grupowej i międzygrupowej i wyraża gotowość do ich stosowania we własnym działaniu. • Ceni społecznikowski wymiar pracy animacyjnej. • Posiada świadomość uwarunkowań, szans i zagrożeń w działalności społeczno-kulturalnej. • Uczestniczy w życiu kulturalnym, organizując i korzystając z różnorodnych mediów i różnych jego form. • Ma świadomość konsekwencji edukacyjnych w epoce cyfryzacji kultury, konwergencji mediów i znaczenia idei społeczeństwa informacyjnego. • Zachowuje krytyczną postawę wobec źródeł danych oraz wybranych technik i narzędzi poznawania środowiska. Dostrzega konsekwencje stosowania różnych form pytań i skal jako źródeł zmienności odpowiedzi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu kończą sie zaliczeniem. Warunki zaliczenia określają prowadzący poszczególne przedmioty. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego jest uzyskanie kompletu zaliczeń z poszczególnych przedmiotów tworzących moduł. Moduł kończy się egzaminem pisemnym, w którym zawierają się zagadnienia poruszane w ramach poszczególnych przedmiotów – konkrety przedstawiane są na zajęciach dydaktycznych prowadzonych przez koordynatora przedmiotu |
Copyright by University of Warsaw.