PASK-Community research laboratory
General data
Course ID: | 2300-MS1-PAS-LAB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | PASK-Community research laboratory |
Name in Polish: | PASK - Laboratorium badania środowiska |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) - Poznanie znaczenia i roli kultury w rozwoju społecznym oraz poszerzenie wiedzy i umiejętności warsztatowe w zakresie diagnozowania potrzeb społecznych i kulturalnych - Zapoznanie się z wybranymi metodami badań społecznych oraz komputerowymi technikami przetwarzania, analizy i gromadzenia danych ilościowych i jakościowych z badań uczestnictwa w kulturze. - Poszerzenie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie projektowania oraz realizacji diagnoz społecznych i kulturalnych. - Rozumienie i krytyczna postawa wobec różnych źródeł danych oraz wybranych technik i narzędzi badawczych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Studenci poznają znaczenie kultury w rozwoju społecznym oraz poszerzą swoją wiedzę i umiejętności warsztatowe w zakresie diagnozowania potrzeb społecznych i kulturalnych. Zajęcia obejmują następujące moduły: - Poznanie wybranych problemów z zakresu podstaw poznania naukowego i metod badań społecznych. - Projektowanie empirycznych badań sondażowych, - Wybrane narzędzia diagnostyczne i metody badania środowiska społecznego i medialnego, - Poznanie i posługiwania się wybranymi technikami przetwarzania, analizy i interpretacji danych. Podstawowe sposoby tworzenia i przekształcania zmiennych - Zasady opracowania raportu z badań społecznych (praca na zbiorach danych z badań własnych oraz ostatnio prowadzonych przez wybrane ośrodki badania rynku i opinii) - Diagnoza struktur organizacyjnych oraz projektowanie zmiany społecznej |
Full description: |
(in Polish) - Charakterystyka wybranych metod badań społecznych. - Działanie umysłu a poznanie rzeczywistości. Pułapki myślenia. - Pojęcia i problemy podstawowe: kultura, kategorie kultury, potoczne i akademickie rozumienie kultury, zainteresowania kulturalne. - Uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i indywidualno- podmiotowe uczestnictwa w kulturze i orientacji społecznych. - Analiza problemów społeczno-kulturalnych w świetle aktualnie dostępnych danych z badań społecznych. - Podejścia stosowane w badaniach uczestnictwa w kulturze. - Aktywność kulturalna w budżecie czasu, metodologiczne problemy badania budżetu czasu wolnego. - Media w warunkach koncentracji rynku. Media a polityka. Informacje, opinia publiczna i komunikacja społeczna - Typy analizy zawartości przekazów medialnych. .Język jako środek sterowania dyskursem i społeczną świadomością. Język mowy publicznej. - Znaczenie kultury. Czynniki kulturowe a modernizacja i demokratyzacja. - Projektowanie zmiany społecznej: racjonalność organizacyjna, typologia struktur organizacyjnych, biurokracja a innowacja. - Charakterystyka badań ilościowych i jakościowych. - Projektowanie empirycznych badań sondażowych. Zmiany społeczne a rzetelność badań sondażowych. Próby badawcze w badaniach społecznych. - Forma pytania jako źródło zmienności odpowiedzi. Wpływ skali na odpowiedzi ankietowe. - Typy zależności, poziom pomiaru, definicje operacyjne, tworzenie indeksów, dekodowanie zmiennych. Podstawowe sposoby tworzenia i przekształcania zmiennych, operacje na plikach danych, - Opracowanie danych dla potrzeb analizy statystycznej, zakładanie zbioru danych, analizy rozkładu zmiennych losowych, stosowanie wybranych metod wnioskowania statystycznego. - Komputerowe techniki przetwarzania, analizy i interpretacji danych. - Wtórne analizy dostępnych danych z badań uczestnictwa w kulturze. - Wybrane problemy socjologii wizualnej. Fotografia i film, jako uzupełnienie innych metod badawczych. - Wybrane problemy prezentacji graficznej wyników analizy danych. - Zasady opracowania prezentacji naukowych i reguły pisania raportów badawczych. |
Bibliography: |
(in Polish) - Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN 2008 - Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 1999 r - Harrison Lawrence E., Hantington Samuel P (red.)., Kultura ma znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań 2003 - Kahneman Daniel, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina, 2012 - Kamiński Antoni Z., Władza a racjonalność. Studium z socjologii współczesnego kapitalizmu, PWN, W-wa - Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, PWN 1983 - Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok 2000 r. - Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków, 2002 r. - McQuail Denis, Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa, 2007 - Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001 - Sztompka Piotr, Socjologia wizualna, PWN, 2005 r. - Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych. PWN, W-wa 1999 - Nisbett Richard, Geografia myślenia, Wydawnictwo Smak Słowa, 2009 - Materiały, opracowania i prezentacje prowadzącego, - Wybrane filmowe materiały dokumentalne, prezentacje przygotowane przez prowadzącego oraz aktualne artykuły z wybranych czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych. - Praca na własnych zbiorach danych oraz pozyskanych z badań ostatnio prowadzonych przez wybrane ośrodki badawcze |
Learning outcomes: |
(in Polish) - Poszerzenie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie projektowania oraz realizacji diagnoz społecznych i kulturalnych. - Rozumienie i krytyczna postawa wobec źródeł danych oraz wybieranych technik i narzędzi badawczych. - Poznanie wybranych komputerowych technik przetwarzania, analizy i gromadzenia danych ilościowych i jakościowych z badań uczestnictwa w kulturze. - Korzystanie z różnych inspiracji i metod i technik analitycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - Aktywna obecność na zajęciach. - Dopuszczalne 2 nieobecności - Cztery prace pisemne w ciągu semestru |
Copyright by University of Warsaw.