University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

PASK-Community research laboratory

General data

Course ID: 2300-MS1-PAS-LAB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: PASK-Community research laboratory
Name in Polish: PASK - Laboratorium badania środowiska
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) - Poznanie znaczenia i roli kultury w rozwoju społecznym oraz poszerzenie wiedzy i umiejętności warsztatowe w zakresie diagnozowania potrzeb społecznych i kulturalnych

- Zapoznanie się z wybranymi metodami badań społecznych oraz komputerowymi technikami przetwarzania, analizy i gromadzenia danych ilościowych i jakościowych z badań

uczestnictwa w kulturze.

- Poszerzenie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie

projektowania oraz realizacji diagnoz społecznych i kulturalnych.

- Rozumienie i krytyczna postawa wobec różnych źródeł danych oraz wybranych technik i narzędzi badawczych.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Studenci poznają znaczenie kultury w rozwoju społecznym oraz poszerzą swoją wiedzę i umiejętności warsztatowe w zakresie diagnozowania potrzeb społecznych i kulturalnych. Zajęcia obejmują następujące moduły:

- Poznanie wybranych problemów z zakresu podstaw poznania naukowego i metod badań społecznych.

- Projektowanie empirycznych badań sondażowych,

- Wybrane narzędzia diagnostyczne i metody badania środowiska społecznego i medialnego,

- Poznanie i posługiwania się wybranymi technikami przetwarzania, analizy i interpretacji danych. Podstawowe sposoby tworzenia i przekształcania zmiennych

- Zasady opracowania raportu z badań społecznych (praca na zbiorach danych z badań własnych oraz ostatnio prowadzonych przez wybrane ośrodki badania rynku i opinii)

- Diagnoza struktur organizacyjnych oraz projektowanie zmiany społecznej

Full description: (in Polish)

- Charakterystyka wybranych metod badań społecznych.

- Działanie umysłu a poznanie rzeczywistości. Pułapki myślenia.

- Pojęcia i problemy podstawowe: kultura, kategorie kultury, potoczne i akademickie rozumienie kultury, zainteresowania kulturalne.

- Uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i indywidualno-

podmiotowe uczestnictwa w kulturze i orientacji społecznych.

- Analiza problemów społeczno-kulturalnych w świetle aktualnie dostępnych danych z badań społecznych.

- Podejścia stosowane w badaniach uczestnictwa w kulturze.

- Aktywność kulturalna w budżecie czasu, metodologiczne problemy

badania budżetu czasu wolnego.

- Media w warunkach koncentracji rynku. Media a polityka. Informacje, opinia publiczna i komunikacja społeczna

- Typy analizy zawartości przekazów medialnych. .Język jako środek sterowania dyskursem i społeczną świadomością. Język mowy publicznej.

- Znaczenie kultury. Czynniki kulturowe a modernizacja i demokratyzacja.

- Projektowanie zmiany społecznej: racjonalność organizacyjna,

typologia struktur organizacyjnych, biurokracja a innowacja.

- Charakterystyka badań ilościowych i jakościowych.

- Projektowanie empirycznych badań sondażowych. Zmiany

społeczne a rzetelność badań sondażowych. Próby badawcze w badaniach społecznych.

- Forma pytania jako źródło zmienności odpowiedzi. Wpływ skali na

odpowiedzi ankietowe.

- Typy zależności, poziom pomiaru, definicje operacyjne, tworzenie

indeksów, dekodowanie zmiennych. Podstawowe sposoby

tworzenia i przekształcania zmiennych, operacje na plikach danych,

- Opracowanie danych dla potrzeb analizy statystycznej, zakładanie

zbioru danych, analizy rozkładu zmiennych losowych, stosowanie

wybranych metod wnioskowania statystycznego.

- Komputerowe techniki przetwarzania, analizy i interpretacji danych.

- Wtórne analizy dostępnych danych z badań uczestnictwa w kulturze.

- Wybrane problemy socjologii wizualnej. Fotografia i film, jako

uzupełnienie innych metod badawczych.

- Wybrane problemy prezentacji graficznej wyników analizy danych.

- Zasady opracowania prezentacji naukowych i reguły pisania raportów badawczych.

Bibliography: (in Polish)

- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN 2008

- Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w

Polsce. Zmiany modelu, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 1999 r

- Harrison Lawrence E., Hantington Samuel P (red.)., Kultura ma

znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań 2003

- Kahneman Daniel, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina, 2012

- Kamiński Antoni Z., Władza a racjonalność. Studium z socjologii

współczesnego kapitalizmu, PWN, W-wa

- Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, PWN 1983

- Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, Analiza danych

jakościowych, Trans Humana, Białystok 2000 r.

- Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów,

Kraków, 2002 r.

- McQuail Denis, Teoria komunikowania masowego, PWN,

Warszawa, 2007

- Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001

- Sztompka Piotr, Socjologia wizualna, PWN, 2005 r.

- Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach

marketingowych i socjologicznych. PWN, W-wa 1999

- Nisbett Richard, Geografia myślenia, Wydawnictwo Smak Słowa, 2009

- Materiały, opracowania i prezentacje prowadzącego,

- Wybrane filmowe materiały dokumentalne, prezentacje

przygotowane przez prowadzącego oraz aktualne artykuły z

wybranych czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.

- Praca na własnych zbiorach danych oraz pozyskanych z badań

ostatnio prowadzonych przez wybrane ośrodki badawcze

Learning outcomes: (in Polish)

- Poszerzenie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie projektowania oraz realizacji diagnoz społecznych i kulturalnych.

- Rozumienie i krytyczna postawa wobec źródeł danych oraz wybieranych technik i narzędzi badawczych.

- Poznanie wybranych komputerowych technik przetwarzania, analizy i gromadzenia danych ilościowych i jakościowych z badań uczestnictwa w kulturze.

- Korzystanie z różnych inspiracji i metod i technik analitycznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Aktywna obecność na zajęciach.

- Dopuszczalne 2 nieobecności

- Cztery prace pisemne w ciągu semestru

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)