MS1 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - PODSTAWY PRACY Z DZIECKIEM I RODZINĄ
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PPDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - PODSTAWY PRACY Z DZIECKIEM I RODZINĄ |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Moduł jest obowiązkowy dla studentów specjalności Pomoc spoleczno-wychowawcza dziecku i rodzinie. Jego celem jest wprowadzenie studentów w problematykę opieki i wychowania oraz pracy z rodzinami, w szczególności z rodzinami o złożonych potrzebach społecznych i problemach opiekuńczo-wychowawczych. Przedmioty obowiązkowe w ramach modułu: Opieka i wychowanie - 30 godz. Podstawy prawne pracy z dzieckiem i rodzina - 30 godz. Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny - 30 godz. Praktyka instytucjonalna - 30 godzin |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest wprowadzenie studentów w: - podstawową terminologię z zakresu opieki i wychowania oraz w koncepcje teoretyczne stanowiące podłoże pracy opiekuńczo-wychowawczej; - treść aktów prawnych regulujących zagadnienia opieki i wychowania, rodziny oraz służb społecznych; - organizację systemu pomocy dziecku i rodzinie w Polsce; zadania rządowe i samorządowe - problematykę psychopedagogiczną dotyczacą problemów społecznych i emocjonalnych dzieci. Celem zajęć, w szczególności warsztatowych, jest przygotowanie studenta do wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu opieki i wychowania do interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej, szkolnej i rówieśniczej a także umiejętności wpółpracy z innymi specjalistami w zakresie rozwiązywania problamów dziecka i rodziny. |
Pełny opis: |
Moduł stanowi wprowadzenie do innych zajęć specjalnościowych, zawiera podstawową problematykę teoretyczną, prawną i organizacyjną pracy z dzieckiem i rodziną. Stanowi komplementarny układ treści pedagogicznych, psychologicznych i prawno- organizacyjnych niezbędny do podejmowania pracy i rozwiązywania podstawowych problemów opiekuńczo-wychowawczych i społecznych rodziny. Ma przygotować studenta do pracy wychowawcy, specjalisty do pracy rodziną, asystenta rodzinnego, koordynatora pracującego z rodzinami zastępczymi. Umożliwić obserwację i komunikację z różnymi specjalistami- teoretykami i praktykami z zakresu problemów opiekuńczo-wychowawczych. Na zajęciach z opieki i wychowania studenci poznają definicje podstawowych pojęć, ewolucję historyczną oraz aktualną organizację systemu opieki nad dziećmi w Polsce, zagadnienia z zakresu teorii przywiązania, zaburzeń emocjonalnych dzieci. Przedstawione też zostają różne formy opieki i podstawowe środowiska wychowawcze. Na zajęciach z podstaw prawnych pracy z dzieckiem i rodziną studenci poznają najważniejsze akty prawne z dziedziny opieki i wychowania i pomocy społecznej oraz ich praktyczne zastosowania. Są zaznajamiani z takimi pojęciami prawnymi jak władza rodzicielska, opieka prawna, przysposobienie... Poznają kompetencje sądu rodzinnego i innych instytucji wspierających rodzinę. Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny to zajęcia skoncentrowane wokół następujących zagadnień: diagnoza, ocena, kontakt diagnostyczny w pracy pedagoga i pracownika socjalnego, potrzeby dziecka w rodzinie, system rodzinny. Student nabywa umiejętności obserwacji i pomiaru diagnostycznego, poznaje różne metody i techniki pracy z dzieckiem, nastolatkiem i rodziną. Laboratorium specjalnościowe służy refleksji teoretycznej oraz dzieleniu się doświadczeniami z praktyki pedagogicznej odbywanej w różnych instytucjach, organizacjach i służbach opieki nad dzieckiem i wspierania rodziny. |
Literatura: |
J. Korczak Jak kochac dziecko, Prawo dziecka do szacunku, J. Bowlby Przywiązanie, Kwartalnik Dziecko krzywdzone (wybrane numery), M. Andrzejewski Prawo rodzinne i opiekuńcze, Prawa dziecka w rodzinie zdezorganizowanej Konwencja o Prawach Dziecka, Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich M. Ryś, Systemy rodzinne. Metody badan struktury pochodzenia i rodziny własnej, E. Jarosz i E. Wysocka Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. G. King Umiejętności terapeutyczne nauczyciela |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna podstawową terminologię z zakresu opieki i wychowania oraz koncepcje teoretyczne stanowiące podłoże pracy opiekuńczo-wychowawczej, - posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat społecznych i psychologicznych uwarunkowań procesów wychowawczych, - zna i rozumie treść podstawowych aktów prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem i wspierania rodziny, - posiada wiedzę na temat problemów społecznych i emocjonalnych dzieci, - zna podstawowe metody i techniki diagnostyczne służące rozpoznawaniu potrzeb dziecka i rodziny Umiejętności: - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu opieki i wychowania do interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej, - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania problemów wychowawczych w rodzinie, szkole, placówce, środowisku społecznym, - potrafi komunikować się z dziećmi i rodzinami z różnych środowisk społeczno-kulturowych, - potrafi znaleźć i poprawnie odczytać przepisy prawa dotyczące pomocy dziecku i rodzinie, - potrafi zastosować przepisy prawa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, - potrafi poprawnie wybrać i zastosować w praktyce poznane metody i techniki diagnostyczne i rozpoznawać sytuacje dziecka i rodziny wymagające interwencji, - umie właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka i rodziny i formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno- wychowawczych Kompetencje społeczne: - potrafi samodzielnie uzupełniać i pogłębiać wiedzę dotyczącą opieki i wychowania, - jest świadomy znaczenia wiedzy pedagogicznej, psychologicznej, z zakresu nauk społecznych w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny, - potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną, - potrafi komunikować się i współpracować w zespole oraz podejmować w nim różne role, - jest świadomy konieczności stosowania prawa w planowaniu i prowadzeniu działań w zakresie opieki i wychowania, - jest świadomy konieczności stosowania etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny, - potrafi samodzielnie planować swoją pracę oraz oceniać jej efekty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z przedmiotów modułu na podstawie zaangazowania w zajęcia dydaktyczne, pracy indywidualnej i grupowej, prac pisemnych na wybrane tematy, kolkwiów tematycznych. Egzamin modułowy ustny na ocenę. Wiedza, umiejętność analizy i rozwiązywania problemów, uwrażliwienie na potrzeby dziecka i rodziny |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka polega na poznaniu różnych instytucji, organizacji, służb opieki nad dziećmi (poznanie podstaw prawnych, adresatów usług i świadczeń, sposobu docierania do osób potrzebujących, kwalifikowania tych, którzy korzystają z usług). Poznanie potrzeb indywidualnych i rodzinnych korzystających z pomocy służb społecznych i iinstytucji oraz metod pracy i sposobów pomocy w rozwiązywaniu ich problemów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | Maria Kolankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.