MS1 - Podstawy prawne pracy z dzieckiem i rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PPDR-PPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Podstawy prawne pracy z dzieckiem i rodziną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot 30 godzinny jest częścią modułu specjalnościowego Podstawy pracy z dzieckiem i rodziną. Jego celem jest pokazanie studentom ram prawnych w których można pomagać dziecku i wspierać rodzinę i uwrażliwić go na konieczność stosowania przepisów prawa w pracy pedagoga i wychowawcy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć rozważane są zagadnienia prawne związane z organizacją pomocy społecznej i pracą z dzieckiem i rodziną, szczególnie rodziną przeżywającą trudności i potrzebującą wsparcia. Analizowane są podstawowe zagadnienia prawa rodzinnego i opiekuńczego , w szczególności związane z władzą rodzicielską i opieką prawną. Przedstawiane są możliwości jakie stwarza prawo w pracy z rodziną przeżywającą trudności, w szczególności wynikające z Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Rozważane są zagadnienia pieczy zastępczej świadczonej w rodzinach i instytucjach. Omawiana jest problematyka alimentacyjna i ochrona dziecka przed niedostatkiem w sytuacji niemożności wyegzekwowania alimentów, a także ochrona rodzin i małoletnich przed przemocą. Poruszana jest problematyka ochrony nastolatków przed niedostosowaniem społecznym. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć rozważane są podstawowe problemy prawne związane z organizacją pomocy społecznej i pracą z dzieckiem i rodziną, ze szczególnym naciskiem na możliwości jakie stwarza prawo w pracy z rodziną przeżywającą trudności i potrzebującą wsparcia. Program obejmuje następujące zagadnienia: -- stan cywilny dziecka, pochodzenie dziecka (ustalenie macierzyństwa, pochodzenie dziecka od męża matki, uznanie dziecka, sądowe ustalenie ojcostwa) - zasady autonomii rodziny i jej prymatu w wychowaniu dzieci , władza rodzicielska (charakter i treść władzy rodzicielskiej, ingerencje sądu w sferę władzy rodzicielskiej: ograniczenie, zawieszenie, pozbawienie władzy rodzicielskiej, prawo rodziców do kontaktów z dzieckiem) - wspomaganie rodziny przeżywającej trudności w środowisku - piecza zastępcza rodzinna i iinstytucjonalna ( rodziny zastępcze: podstawy prawne funkcjonowania, rodzaje, rodzice zastępczy, pomoc dla rodzin zastępczych, rodzinne domy dziecka – zadania i podstawy prawne funkcjonowania, placówki opiekuńczo - wychowawcze – rodzaje, zadania i podstawy prawne funkcjonowania) -opieka prawna nad małoletnim (ustanowienie opieki, powołanie opiekuna, prawa i obowiązki opiekuna, nadzór sądu nad opiekunem, ustanie opieki i jej konsekwencje) -przysposobienie (pojęcie i funkcja, strony stosunku przysposobienia, rodzaje przysposobień, standardy międzynarodowe w zakresie adopcji) - obowiązki alimentacyjne i ochrona dziecka przed niedostatkiem w sytuacji niemożności wyegzekwowania alimentów (pojęcie i charakter obowiązków alimentacyjnych, kręgi osób uprawnionych i zobowiązanych do alimentacji , zakres i sposób wykonania obowiązku alimentacyjnego, zabezpieczenie wykonania obowiązków alimentacyjnych, świadczenia przysługujące w sytuacji niemożności wyegzekwowania alimentów) -rodzaje i zasady przyznawania świadczeń rodzinnych -ochrona dziecka przed demoralizacją, postępowanie w sprawach nieletnich (pojęcie nieletni, środki stosowane wobec nieletnich, środki wobec rodziców nieletniego, podstawowe zasady postępowania, ochrona dziecka przed demoralizacją w przepisach prawa) - chrona praw dzieci (katalog praw dziecka, ochrona praw dzieci w działalności organizacji i instytucji, ochrona praw dziecka w prawie międzynarodowym, Konwencja o Prawach Dziecka – założenia i cele). |
Literatura: |
Andrzejewski M - Prawo Rodzinne i Opiekuńcze, Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastepczej, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o postepowaniu w sprawach nieletnich |
Efekty uczenia się: |
Student: 1.zna podstawowe instytucje prawa rodzinnego i opiekuńczego; 2.zna ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 3.rozumie znaczenie stosowania prawa w pracy z dzieckiem i rodziną; 4.potrafi znaleźć i poprawnie odczytać przepisy prawa dotyczące pomocy dziecku i rodzinie 5.potrafi zastosować przepisy polskiego prawa w pracy z rodziną, szczególnie dysfunkcyjną, potrzebującą wsparcia |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć student jest oceniany za aktywność indywidualną i pracę w grupie. Przewidziana jest także praca pisemna po zakończeniu zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.