MS1 - Literatura dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PPW-M-LIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Literatura dla dzieci |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zadanie to będzie realizowane poprzez odwołanie przede wszystkim do: • baśni jako gatunku epiki; roli baśni w kulturze, literaturze i wychowaniu • poezji dla dzieci i dziecięcego folkloru • ilustracji w książkach dla dzieci • prasy dziecięcej • dziecka jako twórcy i odbiorcy treści literackich • wybranych metod i technik animacji dziecięcego czytelnictwa. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie: • pogłębić wiedzę o literaturze dziecięcej pozyskaną dotychczas na różnych szczeblach edukacji, • usystematyzować tę wiedzę w kontekście zadań i trudności spotykanych w praktyce edukacyjnej, • przybliżyć studentowi współczesną literaturę dziecięcą wyróżnioną za wartość literacką i pedagogiczną, • wypracować kryteria literackiej i pedagogicznej oceny tekstu, materiału graficznego i edytorstwa książki adresowanej do dziecka, • rozwijać twórczą postawę studentów w pracy z książką i dzieckiem. Tendencje rozwojowe i przemiany literatury dziecięcej uczestnicy zajęć prześledzą na podstawie: • przemian baśni (od baśni ludowej do fantasy), baśni nowoczesnej sytuowanej w kontekście problemów wychowania; • poezji dla dzieci: od Jachowicza po współczesność: charakterystyki nurtów, tematów, świata wartości, przemian portretu dziecka i jego relacji ze światem: analizy różnych sposobów mówienia do dziecka i o dziecku, charakterystycznych środków stylistycznych; • charakterystyki dziecka jako twórcy i odbiorcy treści literackich, analizy jego wytworów; • wybranych problemów edytorstwa książek dla dzieci; krytycznej analizy ilustracji w książkach dla dzieci: poznania stylów ilustrowania. wypracowania profesjonalnych kryteriów oceny estetycznej i pedagogicznej; rozpoznania współczesnej polskiej ilustracji na tle tendencji światowych; problem artyzmu i komercji; • przemian rynku prasy dziecięcej; • wybranych metody i technik animacji czytelnictwa dziecięcego. |
Literatura: |
- B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D. Danek. Warszawa 1985 (wybrane fragmenty: Wstęp, Walka o nadanie sensu własnej egzystencji; cz.I. Wartość fantazjowania?; Dlaczego w naszych czasach baśnie są odrzucane; Fantazjowanie, wybawianie, ocalanie się, pociecha?) - J.Cieślikowski, Wstęp [w:] Antologia poezji dziecięcej, wyd.III. Wrocław 1991 - J. Cieślikowski, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecięca, wiersze dla dzieci, rozdz. Trochę baśni. wyd. II, Wrocław 1985 - P. Kossowski, dziecko i reklama telewizyjna, rozdz. Reklama telewizyjna jako inspiracja dla folkloru dziecięcego. Warszawa 2000 - G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo-Obiegi-Konteksty, rozdz. Ksiązka dziecięca a inspiracje filozoficzne. Korczak; Książka dziecięca u źródeł dwóch wieków. - G. Leszczyński, Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, cz. I: Wielki początek, Warszawa 2007 - Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, praca zbiorowa pod redakcją naukową: G. Leszczyńskiego, D. Świerczyńskiej-Jelonek, M.Zająca, Warszawa 2006 - Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. Red. naukowa: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009 - J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, rozdz. Grupa rówieśnicza. Warszawa 1988 - J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, rozdz. Drogi rozwojowe literatury fantastycznej po 1945 roku ; Dom w baśni; Krainy trwogi i ciemności. Warszawa 1989 - I. Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1978, rozdz. IX,X,XI - Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B.Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Warszawa 2002, wybrane hasła - A. Ungeheur-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2012 -A. Ungeheuer-Gołąb, Poezja dzieciństwa czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999i - R.Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty). Wrocław 2000 - W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1991 - B.Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981 - wybrane numery czasopism: "Nowe Książki", "Ryms", "Guliwer", - wykaz literatury podmiotowej obowiązkowej dla studentów tego konwersatorium będzie podany zajęciach i umieszczony winformacjach o przemiocie na dany rok akademiocki - obowiązuje przeczytanie 15 książek z tej listy |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu konwersatorium student będzie potrafił: WIEDZA: • Opisać przemiany literatury dla dziec i wskazać ich uwarunkowania • Przedstawić nurty i tematy funkcjonujące we współczesnej literaturze dziecięcej UMIEJĘTNOŚCI: • Ocenić literacką wartość wybranych książek dla dzieci • Ocenić użyteczność edukacyjną i wychowawczą wybranych książek dla dzieci POSTAWY: • Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne, przyjazne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju • Krytycznie odnosić się do współczesnej ofert rynku książki dla dziecka |
Metody i kryteria oceniania: |
* ocena pracy i aktywności w czasie zajęć * ocena przygotowanych prezentacji * pisemna praca zaliczeniowa- esej związany z literatura podmiotową lub scenariusz zajęć z książką |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.