University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1 - Methods of work with chronically ill and physically disabled persons

General data

Course ID: 2300-MS1-PW/TE-MPRZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1 - Methods of work with chronically ill and physically disabled persons
Name in Polish: MS1-Metodyka pracy z osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi ruchowo
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest rozszerzenie wiedzy studentów o metodach i możliwościach stymulacji rozwoju psychofizycznego oraz kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową (I część) oraz przewlekle chorej (II część).

Full description: (in Polish)

W ramach zajęć dotyczących metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową (I cześć), przedmiot będzie obejmował takie zagadnienia jak: rodzaje, przyczyny i klasyfikacje oraz psychospołeczne konsekwencje niepełnosprawności ruchowej. Poruszana problematyka zawierać będzie analizy specyfiki wrodzonej i nabytej utraty sprawności, kształtowania i zmiany obrazu siebie oraz przystosowania osoby z niepełnosprawnością ruchową do życia w otoczeniu społecznym. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do istoty nauczania oraz wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.

II część- Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie historii przedmiotu - pedagogika lecznicza, pedagogika terapeutyczna, pedagogika przewlekle chorych

-Wprowadzenie definicji zdrowia, choroby, choroby przewlekłej, typologia chorób, modele,

- Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dziecka przewlekle chorego

- Środowisko społeczne osób przewlekle chorych, przeżycia rodziców, rodzeństwa.

- Kształcenie dziecka przewlekle chorego: szkoła ogólnodostępna, nauczanie indywidualne, szkoła przyszpitalna. Obecne rozwiązania prawne.

- Aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne nauczania indywidualnego

- Pedagogiczne i psychologiczne aspekty hospitalizacji dziecka. Praca wychowawcza w placówkach leczniczych.

-Wspomaganie, terapia i edukacja osób przewlekle chorych, dostosowanie edukacyjne - na przykładzie wybranych jednostek chorobowych

Bibliography: (in Polish)

Chrzanowska I.: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2015;

Dykcik W.: Pedagogika specjalna. Poznań: UAM, 1997;

Hulek A.: Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980;

Łosowski Z.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Warszawa: WSiP, 1997;

Maciarz A. Pedagogika lecznicza i jej przemiany; Warszawa, Wyd. Akademickie Żak, 1995

Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, 1999;

Piekut-Brodzka D.: Kuczyńska-Kwapisz (red.) Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Warszawa: Wydawnictwo APS, 2004;

Smith D.: Pedagogika specjalna . PWN: Warszawa, 2008;

Szczepankowska B., J. Mikulski J. ,Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym: wyrównywanie szans, Warszawa: Wydawnictwo CB-R RON, 1999;

Pilecka W. (red)Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży; Kraków, WUJ, 2011(uzupełniająco wskazane zagadnienia)

Wojnarowska B. (red) Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Warszawa, PWN, 2010

Ziątek K, Jaszczuk J.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności, Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro, 2004.

Learning outcomes: (in Polish)

wiedza:

podaje definicję, przyczyny niepełnosprawności ruchowej

podaje definicję, przyczyny chorób przewlekłych

umiejętności:

opisuje funkcjonowanie osób z daną niepełnosprawnością (na przykładzie wybrany schorzeń

potrafi określić specjalne potrzeby edukacyjne osób niepełnosprawnych ruchowo i osób z chorobą przewlekłą

umie dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo i osób z chorobą przewlekłą

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności łącznie na całym przedmiocie, I i II części). Dwa kolokwia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)