MS1 - Methods of work with chronically ill and physically disabled persons
General data
Course ID: | 2300-MS1-PW/TE-MPRZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1 - Methods of work with chronically ill and physically disabled persons |
Name in Polish: | MS1-Metodyka pracy z osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi ruchowo |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest rozszerzenie wiedzy studentów o metodach i możliwościach stymulacji rozwoju psychofizycznego oraz kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową (I część) oraz przewlekle chorej (II część). |
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć dotyczących metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową (I cześć), przedmiot będzie obejmował takie zagadnienia jak: rodzaje, przyczyny i klasyfikacje oraz psychospołeczne konsekwencje niepełnosprawności ruchowej. Poruszana problematyka zawierać będzie analizy specyfiki wrodzonej i nabytej utraty sprawności, kształtowania i zmiany obrazu siebie oraz przystosowania osoby z niepełnosprawnością ruchową do życia w otoczeniu społecznym. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do istoty nauczania oraz wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. II część- Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie historii przedmiotu - pedagogika lecznicza, pedagogika terapeutyczna, pedagogika przewlekle chorych -Wprowadzenie definicji zdrowia, choroby, choroby przewlekłej, typologia chorób, modele, - Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dziecka przewlekle chorego - Środowisko społeczne osób przewlekle chorych, przeżycia rodziców, rodzeństwa. - Kształcenie dziecka przewlekle chorego: szkoła ogólnodostępna, nauczanie indywidualne, szkoła przyszpitalna. Obecne rozwiązania prawne. - Aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne nauczania indywidualnego - Pedagogiczne i psychologiczne aspekty hospitalizacji dziecka. Praca wychowawcza w placówkach leczniczych. -Wspomaganie, terapia i edukacja osób przewlekle chorych, dostosowanie edukacyjne - na przykładzie wybranych jednostek chorobowych |
Bibliography: |
(in Polish) Chrzanowska I.: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2015; Dykcik W.: Pedagogika specjalna. Poznań: UAM, 1997; Hulek A.: Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980; Łosowski Z.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Warszawa: WSiP, 1997; Maciarz A. Pedagogika lecznicza i jej przemiany; Warszawa, Wyd. Akademickie Żak, 1995 Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, 1999; Piekut-Brodzka D.: Kuczyńska-Kwapisz (red.) Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Warszawa: Wydawnictwo APS, 2004; Smith D.: Pedagogika specjalna . PWN: Warszawa, 2008; Szczepankowska B., J. Mikulski J. ,Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym: wyrównywanie szans, Warszawa: Wydawnictwo CB-R RON, 1999; Pilecka W. (red)Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży; Kraków, WUJ, 2011(uzupełniająco wskazane zagadnienia) Wojnarowska B. (red) Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Warszawa, PWN, 2010 Ziątek K, Jaszczuk J.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności, Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro, 2004. |
Learning outcomes: |
(in Polish) wiedza: podaje definicję, przyczyny niepełnosprawności ruchowej podaje definicję, przyczyny chorób przewlekłych umiejętności: opisuje funkcjonowanie osób z daną niepełnosprawnością (na przykładzie wybrany schorzeń potrafi określić specjalne potrzeby edukacyjne osób niepełnosprawnych ruchowo i osób z chorobą przewlekłą umie dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo i osób z chorobą przewlekłą |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności łącznie na całym przedmiocie, I i II części). Dwa kolokwia. |
Copyright by University of Warsaw.