University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1 – Methods of work with persons with emotional and mental health disorders

General data

Course ID: 2300-MS1-PW/TE-MPZE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1 – Methods of work with persons with emotional and mental health disorders
Name in Polish: MS1-Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i wprowadzenia do psychologii

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka zaburzeń emocjonalnych i psychicznych u dzieci i młodzieży, w jaki sposób zaburzenia, te mogą wpływać na funkcjonowania szkolne oraz jak i w jakim zakresie pedagog może pomóc w procesie leczenia.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest dostarczanie studentowi wiedzy o tym, czym są zaburzenia emocjonalne i psychiczne u dzieci i młodzieży, w jaki sposób mogą wpływać na funkcjonowania szkolne oraz jak i w jakim zakresie pedagog może pomóc w procesie leczenia. Zostaną omówione różnice pomiędzy zaburzeniami u dzieci i dorosłych, mechanizmy powstawania zaburzeń oraz możliwości leczenia. Przedstawione zostaną zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju ponadto zaburzenia zachowania i mieszane zaburzenia zachowania i emocji. W odniesieniu do każdego zaburzenia będą omawiane jego konsekwencje dla funkcjonowania emocjonalnego, społeczne oraz poznawczego osoby na nie cierpiącej. Będziemy zastanawiać się na konsekwencjami powyższych zaburzeń dla funkcjonowania szkolnego. Zostanie omówiona problematyka odmowy chodzenia do szkoły, wagarowania i wycofania szkolnego. Przedstawione będą metody pomocy pedagogiczno- psychologicznej na terenie szkoły oraz interwencje jakie może podjąć pedagog , a także zagadnienia dotyczące współpracy z rodzicami, psychologami, psychoterapeutami, lekarzami oraz zakładami leczniczymi i szkołami przy nich działającymi.

Bibliography: (in Polish)

Carr A: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańsk: GWP 2004

Carson R., Butcher J. Mineka S.: Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP 2003

Dambach K.: Mobbing w szkole. Gdańsk: GWP 2003

Hammen C. : Depresja. Gdańsk: GWP 2006

Herbert M.: Rozwój społeczny ucznia. GWP 2004

Heyne D., Rollings S.: Niechęć do szkoły. Gdańsk: GWP 2004

Kendall P.: Zaburzenia okresu dzieciństwa Gdańsk: GWP 2004

Kołakowski A, Wolańczyk T., Pisula P., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. GWP 2007

Lauveng A.: Coś zupełnie innego. Piekło dorastania. Smak słowa. 2013

Mattis S., Ollendick: Lęk i fobie nastolatków. Gdańsk: GWP, 2004

Seligman M, Walker E. Rosenhan D: Psychopatologia. Poznań: Zysk i ska. 2003

Steinhagen A., Inny w szkole. Odmowa chodzenia do szkoły - problem nierozpoznany w Jachimczak B., Pawelczak K., Wojciechowska A., Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny w przestrzeni społecznej. . Poznań: Wyd. UAM, 2014

Learning outcomes: (in Polish)

wiedza:

student zna objawy i przebieg podstawowych zaburzeń lekowych, zaburzeń nastroju oraz zaburzeń zachowania

student zna przyczyny i formy leczenia powyższych zaburzeń

student zna zasady współpracy szkoły specjalnej przyszpitalnej i szkoły macierzystej

umiejętności:

student rozróżnia: odmowę chodzenia do szkoły, wagary i wycofanie szkolne

umie udzielić wsparcia i pomocy uczniowi z zaburzeniami emocjonalnymi

potrafi rozmawiać i dzielić się swoją wiedza i spostrzeżeniami z rodzicami oraz specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą

postawa:

Rozumie trudności w funkcjonowaniu osób z zaburzeniami emocjonalnymi

rozważa problemy etyczne związane z udzielaniem pomocy osobom z zaburzeniami emocjonalnymi (kwestia poufności)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność i aktywność na zajęciach ( dopuszczalne 2 nieobecności), samodzielna lektura wskazanych pozycji, kolokwium obejmujące swoim zakresem treść zajęć i lektur. Test będzie składał z pytań otwartych i zamkniętych w tym pytań wielokrotnego wyboru. ( zalicza uzyskanie 60% możliwych punktów)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)