MS1 – Methods of work with persons with emotional and mental health disorders
General data
Course ID: | 2300-MS1-PW/TE-MPZE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1 – Methods of work with persons with emotional and mental health disorders |
Name in Polish: | MS1-Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i wprowadzenia do psychologii |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka zaburzeń emocjonalnych i psychicznych u dzieci i młodzieży, w jaki sposób zaburzenia, te mogą wpływać na funkcjonowania szkolne oraz jak i w jakim zakresie pedagog może pomóc w procesie leczenia. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest dostarczanie studentowi wiedzy o tym, czym są zaburzenia emocjonalne i psychiczne u dzieci i młodzieży, w jaki sposób mogą wpływać na funkcjonowania szkolne oraz jak i w jakim zakresie pedagog może pomóc w procesie leczenia. Zostaną omówione różnice pomiędzy zaburzeniami u dzieci i dorosłych, mechanizmy powstawania zaburzeń oraz możliwości leczenia. Przedstawione zostaną zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju ponadto zaburzenia zachowania i mieszane zaburzenia zachowania i emocji. W odniesieniu do każdego zaburzenia będą omawiane jego konsekwencje dla funkcjonowania emocjonalnego, społeczne oraz poznawczego osoby na nie cierpiącej. Będziemy zastanawiać się na konsekwencjami powyższych zaburzeń dla funkcjonowania szkolnego. Zostanie omówiona problematyka odmowy chodzenia do szkoły, wagarowania i wycofania szkolnego. Przedstawione będą metody pomocy pedagogiczno- psychologicznej na terenie szkoły oraz interwencje jakie może podjąć pedagog , a także zagadnienia dotyczące współpracy z rodzicami, psychologami, psychoterapeutami, lekarzami oraz zakładami leczniczymi i szkołami przy nich działającymi. |
Bibliography: |
(in Polish) Carr A: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańsk: GWP 2004 Carson R., Butcher J. Mineka S.: Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP 2003 Dambach K.: Mobbing w szkole. Gdańsk: GWP 2003 Hammen C. : Depresja. Gdańsk: GWP 2006 Herbert M.: Rozwój społeczny ucznia. GWP 2004 Heyne D., Rollings S.: Niechęć do szkoły. Gdańsk: GWP 2004 Kendall P.: Zaburzenia okresu dzieciństwa Gdańsk: GWP 2004 Kołakowski A, Wolańczyk T., Pisula P., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. GWP 2007 Lauveng A.: Coś zupełnie innego. Piekło dorastania. Smak słowa. 2013 Mattis S., Ollendick: Lęk i fobie nastolatków. Gdańsk: GWP, 2004 Seligman M, Walker E. Rosenhan D: Psychopatologia. Poznań: Zysk i ska. 2003 Steinhagen A., Inny w szkole. Odmowa chodzenia do szkoły - problem nierozpoznany w Jachimczak B., Pawelczak K., Wojciechowska A., Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny w przestrzeni społecznej. . Poznań: Wyd. UAM, 2014 |
Learning outcomes: |
(in Polish) wiedza: student zna objawy i przebieg podstawowych zaburzeń lekowych, zaburzeń nastroju oraz zaburzeń zachowania student zna przyczyny i formy leczenia powyższych zaburzeń student zna zasady współpracy szkoły specjalnej przyszpitalnej i szkoły macierzystej umiejętności: student rozróżnia: odmowę chodzenia do szkoły, wagary i wycofanie szkolne umie udzielić wsparcia i pomocy uczniowi z zaburzeniami emocjonalnymi potrafi rozmawiać i dzielić się swoją wiedza i spostrzeżeniami z rodzicami oraz specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą postawa: Rozumie trudności w funkcjonowaniu osób z zaburzeniami emocjonalnymi rozważa problemy etyczne związane z udzielaniem pomocy osobom z zaburzeniami emocjonalnymi (kwestia poufności) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność i aktywność na zajęciach ( dopuszczalne 2 nieobecności), samodzielna lektura wskazanych pozycji, kolokwium obejmujące swoim zakresem treść zajęć i lektur. Test będzie składał z pytań otwartych i zamkniętych w tym pytań wielokrotnego wyboru. ( zalicza uzyskanie 60% możliwych punktów) |
Copyright by University of Warsaw.