MS1-Conditions for the development and education of children with disabilities
General data
Course ID: | 2300-MS1-PW/TE-UW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1-Conditions for the development and education of children with disabilities |
Name in Polish: | MS1-Uwarunkowania rozwoju i edukacji osób niepełnosprawnych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Treści przedmioty skoncentrowane są na zaburzeniach rozwoju dzieci niepełnosprawnych Niepełnosprawność jest, w ramach tego programu, rozpatrywana jako podstawowy czynnik modelujący ścieżki rozwoju jednostki - cechy, które dziecko wnosi w proces rozwoju jak też jego środowisko, przede wszystkim rodzinne ale też edukacyjne, rówieśnicze. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest próba spojrzenia na niepełnosprawność jako podstawowy czynnik modelujący potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i jego środowiska - istotę i cechy sił środowiskowych,które wpływają na przebieg procesu rozwoju. W istocie jest to próba refleksji nad możliwymi interakcjami tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów i efektami rozwojowymi nimi spowodowanymi, które decydują o włączeniu społecznym jednostek o zaburzonym rozwoju w proces edukacji - formy edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. |
Full description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu podejmowane będą takie problemy jak: -Rozwój, zaburzenia rozwoju, atypowość rozwoju - czym są procesy rozwojowe (współczesne definicje) - Niepełnosprawność jako modyfikator potencjału warunkowanego genetycznie, które dziecko wnosi w proces rozwoju; rodzaj, stopień niepełnosprawności, czas jej wystąpienia, diagnoza, interwencja, protezowanie i jego efektywność -Niepełnosprawność jako modyfikator istoty i potencjału środowiska rodzinnego i społecznego, który wpływa na przebieg rozwoju; adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka, percepcja niepełnosprawności dziecka, oczekiwania i wymagania formułowane przez rodziców, - Układy pomyślne/niepomyślne tych dwóch grup czynników - konsekwencje dla przebiegu rozwoju dziecka niepełnosprawnego -Zaburzenie rozwoju a proces edukacji - środowisko najbardziej stymulujące/środowisko ograniczające - warunki - Ścieżki rozwoju, podatność i odporność i strategie pokonywania własnej niepełnosprawności w procesie edukacji |
Bibliography: |
(in Polish) M. Białecka - Pikul (2007): O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju: Sztuka Leczenia, t.XIV,nr 1,2 I. Obuchowska (red.)( 1995): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie M.Kościelska (1995): Oblicza upośledzenia R. H. Schaffer (2006): Rozwój społeczny.Dzieciństwo i młodość. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: -Student posiada wiedzę o uwarunkowaniach procesu rozwoju dzieci niepełnosprawnych i ich edukacji Umiejętności: -potrafi identyfikować czynniki stymulujące rozwój dzieci niepełnosprawnych -potrafi identyfikować czynniki zaburzające rozwój dzieci niepełnosprawnych - umie modelować środowisko edukacyjne ze względu na potrzeby rozwojowe dzieci niepełnosprawnych Postawy: Rozumie i akceptuje swoją rolę jako pedagoga organizującego korzystne dla dziecka niepełnosprawnego warunki rozwoju i edukacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność i aktywność na zajęciach - praca zaliczeniowa, test lub kolokwium |
Copyright by University of Warsaw.