University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1-Conditions for the development and education of children with disabilities

General data

Course ID: 2300-MS1-PW/TE-UW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1-Conditions for the development and education of children with disabilities
Name in Polish: MS1-Uwarunkowania rozwoju i edukacji osób niepełnosprawnych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Treści przedmioty skoncentrowane są na zaburzeniach rozwoju dzieci niepełnosprawnych Niepełnosprawność jest, w ramach tego programu, rozpatrywana jako podstawowy czynnik modelujący ścieżki rozwoju jednostki - cechy, które dziecko wnosi w proces rozwoju jak też jego środowisko, przede wszystkim rodzinne ale też edukacyjne, rówieśnicze.

Mode:

Classroom
Self-reading

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest próba spojrzenia na niepełnosprawność jako podstawowy czynnik modelujący potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i jego środowiska - istotę i cechy sił środowiskowych,które wpływają na przebieg procesu rozwoju. W istocie jest to próba refleksji nad możliwymi interakcjami tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów i efektami rozwojowymi nimi spowodowanymi, które decydują o włączeniu społecznym jednostek o zaburzonym rozwoju w proces edukacji - formy edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.

Full description: (in Polish)

W ramach przedmiotu podejmowane będą takie problemy jak:

-Rozwój, zaburzenia rozwoju, atypowość rozwoju - czym są procesy rozwojowe (współczesne definicje)

- Niepełnosprawność jako modyfikator potencjału warunkowanego genetycznie, które dziecko wnosi w proces rozwoju; rodzaj, stopień niepełnosprawności, czas jej wystąpienia, diagnoza, interwencja, protezowanie i jego efektywność

-Niepełnosprawność jako modyfikator istoty i potencjału środowiska rodzinnego i społecznego, który wpływa na przebieg rozwoju; adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka, percepcja niepełnosprawności dziecka, oczekiwania i wymagania formułowane przez rodziców,

- Układy pomyślne/niepomyślne tych dwóch grup czynników - konsekwencje dla przebiegu rozwoju dziecka niepełnosprawnego

-Zaburzenie rozwoju a proces edukacji - środowisko najbardziej stymulujące/środowisko ograniczające - warunki

- Ścieżki rozwoju, podatność i odporność i strategie pokonywania własnej niepełnosprawności w procesie edukacji

Bibliography: (in Polish)

M. Białecka - Pikul (2007): O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju: Sztuka Leczenia, t.XIV,nr 1,2

I. Obuchowska (red.)( 1995): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie

M.Kościelska (1995): Oblicza upośledzenia

R. H. Schaffer (2006): Rozwój społeczny.Dzieciństwo i młodość.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

-Student posiada wiedzę o uwarunkowaniach procesu rozwoju dzieci niepełnosprawnych i ich edukacji

Umiejętności:

-potrafi identyfikować czynniki stymulujące rozwój dzieci niepełnosprawnych

-potrafi identyfikować czynniki zaburzające rozwój dzieci niepełnosprawnych

- umie modelować środowisko edukacyjne ze względu na potrzeby rozwojowe dzieci niepełnosprawnych

Postawy:

Rozumie i akceptuje swoją rolę jako pedagoga organizującego korzystne dla dziecka niepełnosprawnego warunki rozwoju i edukacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność i aktywność na zajęciach

- praca zaliczeniowa, test lub kolokwium

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)