University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1-Pedagogical diagnosis

General data

Course ID: 2300-MS1-PWT-DP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1-Pedagogical diagnosis
Name in Polish: MS1 - Diagnoza pedagogiczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów w zakresie planowania, realizowania, analizowania, diagnozy psychopedagogicznej. Celem przedmiotu jest także kształtowanie umiejętności studentów posługiwania się narzędziami diagnozy psychopedagogicznej oraz ich modyfikowania.

Short description: (in Polish)

Przedmiot służy zapoznaniu studentów ze specyfiką, zadaniami, procedurami, zasadami oraz metodami diagnozy pedagogicznej i psychologicznej. Pozwala skutecznie wykorzystywać poznane techniki diagnostyczne dla interpretacji sytuacji edukacyjnej i rozwojowej dzieci i na tej podstawie rozpoznawać potrzeby uczniów i profile pracy terapeutycznej.

Full description: (in Polish)

Treści przedmiotu pozwalają słuchaczom poznać specyfikę, zadania, procedury i zasady diagnozy pedagogicznej. Student poznaje też różne metody poznawania i diagnozowania uczniów w płaszczyźnie rozwojowej oraz osiągnięć dydaktycznych. Przedmiot stwarza także okazję do przygotowania przez słuchaczy własnych technik diagnostycznych. Treści przedmiotu służą kształtowaniu umiejętności interpretowania wyników diagnozy i na tej podstawie określania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Celem przedmiotu jest także wyposażenie studentów w umiejętności projektowania działań terapeutycznych w oparciu o przeprowadzoną wcześniej diagnozę dziecka.Słuchacze uzyskują też wiedzę na temat diagnozowania środowiska społecznego dzieci, trudności edukacyjnych (np. dysleksji) i wychowawczych.

Bibliography: (in Polish)

E.Jarosz, E.Wysocka - Diagnoza psycho - pedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiazania

B.Cytowska, B. Winczura - Dziecko z zaburzeniami w rozwoju - konteksty diagnostyczne i terapeutyczne

J.Tomczuk, R. Zientara -Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej

A. Janowski - Poznawanie uczniów

M. Bogdanowicz - Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie

B. Kaja - Problemy diagnozy i terapii zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student:

- zna procedury, zasady i metody diagnozy pedagogicznej

- interpretuje zadania diagnozy pedagogicznej w płaszczyźnie psychologicznej, socjologicznej i pedagogicznej

- rozumie i interpretuje związki pomiędzy wynikami diagnozy a działaniami terapeutycznymi

- rozróżnia rodzaje diagnozy i zna ich specyfikę

- posiada orientację w zakresie dobierania, modyfikowania oraz przygotowywania technik diagnostycznych adekwatnie do wyznaczonego celu diagnozy

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

- potrafi przygotować / opracować techniki i narzędzia służące diagnozie pedagogicznej uwzględniają cele diagnozy

- potrafi posługiwać się narzędziami poznawania i diagnozowania uczniów zwłaszcza wykazujących trudności edukacyjne

- potrafi na posługiwać się narzędziami poznawania i diagnozowania uczniów zwłaszcza wykazujących trudności edukacyjne

- potrafi na podstawie użytych strategii diagnostycznych określać związki przyczynowo - skutkowe służące wyjaśnianiu patomechanizmów i uwarunkowań trudności edukacyjnych dzieci

- potrafi na podstawie realizowanej diagnozy rozpoznawać potrzeby rozwojowe i edukacyjne

- potrafi nawiązywać dobry kontakt diagnostyczny z badanymi oraz współpracować z innymi dla poszerzenia wiedzy o dziecku

KOMPETENCJE

Student:

- jest wrażliwym i refleksyjnym obserwatorem dziecka lub grupy dzieci

- przestrzega zasad etycznych w postępowaniu diagnostycznym

- jest życzliwy w relacji z badanym i ma świadomość zagrożeń dla badanego wynikających z procedur i kontekstów diagnostycznych

- jest otwarty na wyniki modyfikujące zarówno przebieg jak i efekty diagnozy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenianie oparte jest na trzech równowartych elementach:

- uczestniczenie w zajęciach

- aktywność na zajęciach

- prace pisemne (2 - 3) uwzgledniające m. in. przygotowanie narzędzi do diagnozy wybranych aspektów funkcjonowania dzieci, analizy uwarunkowań i kontekstów diagnozowania pedagogicznego oraz refleksji nad wyzwaniami i zagrozeniami procesu poznawania i diagnozowania uczniów przez nauczycieli

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)