MS1-Pedagogical diagnosis
General data
Course ID: | 2300-MS1-PWT-DP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1-Pedagogical diagnosis |
Name in Polish: | MS1 - Diagnoza pedagogiczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów w zakresie planowania, realizowania, analizowania, diagnozy psychopedagogicznej. Celem przedmiotu jest także kształtowanie umiejętności studentów posługiwania się narzędziami diagnozy psychopedagogicznej oraz ich modyfikowania. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy zapoznaniu studentów ze specyfiką, zadaniami, procedurami, zasadami oraz metodami diagnozy pedagogicznej i psychologicznej. Pozwala skutecznie wykorzystywać poznane techniki diagnostyczne dla interpretacji sytuacji edukacyjnej i rozwojowej dzieci i na tej podstawie rozpoznawać potrzeby uczniów i profile pracy terapeutycznej. |
Full description: |
(in Polish) Treści przedmiotu pozwalają słuchaczom poznać specyfikę, zadania, procedury i zasady diagnozy pedagogicznej. Student poznaje też różne metody poznawania i diagnozowania uczniów w płaszczyźnie rozwojowej oraz osiągnięć dydaktycznych. Przedmiot stwarza także okazję do przygotowania przez słuchaczy własnych technik diagnostycznych. Treści przedmiotu służą kształtowaniu umiejętności interpretowania wyników diagnozy i na tej podstawie określania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Celem przedmiotu jest także wyposażenie studentów w umiejętności projektowania działań terapeutycznych w oparciu o przeprowadzoną wcześniej diagnozę dziecka.Słuchacze uzyskują też wiedzę na temat diagnozowania środowiska społecznego dzieci, trudności edukacyjnych (np. dysleksji) i wychowawczych. |
Bibliography: |
(in Polish) E.Jarosz, E.Wysocka - Diagnoza psycho - pedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiazania B.Cytowska, B. Winczura - Dziecko z zaburzeniami w rozwoju - konteksty diagnostyczne i terapeutyczne J.Tomczuk, R. Zientara -Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej A. Janowski - Poznawanie uczniów M. Bogdanowicz - Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie B. Kaja - Problemy diagnozy i terapii zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student: - zna procedury, zasady i metody diagnozy pedagogicznej - interpretuje zadania diagnozy pedagogicznej w płaszczyźnie psychologicznej, socjologicznej i pedagogicznej - rozumie i interpretuje związki pomiędzy wynikami diagnozy a działaniami terapeutycznymi - rozróżnia rodzaje diagnozy i zna ich specyfikę - posiada orientację w zakresie dobierania, modyfikowania oraz przygotowywania technik diagnostycznych adekwatnie do wyznaczonego celu diagnozy UMIEJĘTNOŚCI Student: - potrafi przygotować / opracować techniki i narzędzia służące diagnozie pedagogicznej uwzględniają cele diagnozy - potrafi posługiwać się narzędziami poznawania i diagnozowania uczniów zwłaszcza wykazujących trudności edukacyjne - potrafi na posługiwać się narzędziami poznawania i diagnozowania uczniów zwłaszcza wykazujących trudności edukacyjne - potrafi na podstawie użytych strategii diagnostycznych określać związki przyczynowo - skutkowe służące wyjaśnianiu patomechanizmów i uwarunkowań trudności edukacyjnych dzieci - potrafi na podstawie realizowanej diagnozy rozpoznawać potrzeby rozwojowe i edukacyjne - potrafi nawiązywać dobry kontakt diagnostyczny z badanymi oraz współpracować z innymi dla poszerzenia wiedzy o dziecku KOMPETENCJE Student: - jest wrażliwym i refleksyjnym obserwatorem dziecka lub grupy dzieci - przestrzega zasad etycznych w postępowaniu diagnostycznym - jest życzliwy w relacji z badanym i ma świadomość zagrożeń dla badanego wynikających z procedur i kontekstów diagnostycznych - jest otwarty na wyniki modyfikujące zarówno przebieg jak i efekty diagnozy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenianie oparte jest na trzech równowartych elementach: - uczestniczenie w zajęciach - aktywność na zajęciach - prace pisemne (2 - 3) uwzgledniające m. in. przygotowanie narzędzi do diagnozy wybranych aspektów funkcjonowania dzieci, analizy uwarunkowań i kontekstów diagnozowania pedagogicznego oraz refleksji nad wyzwaniami i zagrozeniami procesu poznawania i diagnozowania uczniów przez nauczycieli |
Copyright by University of Warsaw.