University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1 - Local environment and parents in the face of the child's educational and developmental difficulties

General data

Course ID: 2300-MS1-PWT-SLR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1 - Local environment and parents in the face of the child's educational and developmental difficulties
Name in Polish: MS1 - Środowisko lokalne i rodzice w sytuacji trudności edukacyjnych i rozwojowych dziecka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat znaczenia współpracy przedszkola/ szkoły z rodziną i lokalną społecznością

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Full description: (in Polish)

Omawiane zagadnienia:

-Współdziałanie pedagogiczne placówek oświatowych ze środowiskiem lokalnym;Modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym;

-Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele;

- Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli;Czynniki determinujące i zakłócające współpracę;

-Projektowanie i planowanie współpracy

-Sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej;

- Formy współpracy z rodzicami;prowadzenie zebrań z rodzicami, konsultacje pedagogiczne.

- Znaczenie umiejętności komunikacyjnych nauczyciela w budowaniu pozytywnej współpracy;

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005

Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie

Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców

Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych.

Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej,

Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się,

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów,

Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci,

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy

Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska.

Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci.

Learning outcomes: (in Polish)

Student potrafi

- uzasadnić znaczenie współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami i środowiskiem lokalnym, jej cele i zadania;

-określić cele i zadania rady rodziców,

- omówić prawne uwarunkowania współpracy rodzice – nauczyciele odwołując się do odpowiednich dokumentów.

-wymienić umiejętności przydatne nauczycielowi w nawiązywaniu i podtrzymywaniu współpracy

-wymienić i wyjaśnić czynniki, które mogą zakłócać przebieg współpracy między nauczycielem i rodzicami

- dokonać klasyfikacji i charakterystyki form współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami, uwzględniając cel podejmowanych działań.

- wymienić cechy dobrego planu współpracy z rodzicami, zna dyrektywy, jakimi należy się kierować przy jego opracowywaniu, potrafi skonstruować plan współpracy z rodzicami

-wymienić czynniki warunkujące prawidłowy przebieg spotkania z rodzicami

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student przygotowuje pracę pisemną na wybrany temat.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)