MS1 - Local environment and parents in the face of the child's educational and developmental difficulties
General data
Course ID: | 2300-MS1-PWT-SLR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1 - Local environment and parents in the face of the child's educational and developmental difficulties |
Name in Polish: | MS1 - Środowisko lokalne i rodzice w sytuacji trudności edukacyjnych i rozwojowych dziecka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat znaczenia współpracy przedszkola/ szkoły z rodziną i lokalną społecznością |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym. |
Full description: |
(in Polish) Omawiane zagadnienia: -Współdziałanie pedagogiczne placówek oświatowych ze środowiskiem lokalnym;Modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym; -Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele; - Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli;Czynniki determinujące i zakłócające współpracę; -Projektowanie i planowanie współpracy -Sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej; - Formy współpracy z rodzicami;prowadzenie zebrań z rodzicami, konsultacje pedagogiczne. - Znaczenie umiejętności komunikacyjnych nauczyciela w budowaniu pozytywnej współpracy; |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005 Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych. Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej, Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci, Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student potrafi - uzasadnić znaczenie współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami i środowiskiem lokalnym, jej cele i zadania; -określić cele i zadania rady rodziców, - omówić prawne uwarunkowania współpracy rodzice – nauczyciele odwołując się do odpowiednich dokumentów. -wymienić umiejętności przydatne nauczycielowi w nawiązywaniu i podtrzymywaniu współpracy -wymienić i wyjaśnić czynniki, które mogą zakłócać przebieg współpracy między nauczycielem i rodzicami - dokonać klasyfikacji i charakterystyki form współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami, uwzględniając cel podejmowanych działań. - wymienić cechy dobrego planu współpracy z rodzicami, zna dyrektywy, jakimi należy się kierować przy jego opracowywaniu, potrafi skonstruować plan współpracy z rodzicami -wymienić czynniki warunkujące prawidłowy przebieg spotkania z rodzicami |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student przygotowuje pracę pisemną na wybrany temat. |
Copyright by University of Warsaw.