University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS1- Child and family needs assessment

General data

Course ID: 2300-MS1-SDR-PPDR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS1- Child and family needs assessment
Name in Polish: MS1 - Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia są obowiązkowe dla studentów specjalności "Pomoc społeczno-wychowawcza dziecku i rodzinie" oraz "Studia nad dzieckiem i rodziną" w ramach Modułu specjalnościowego I "Podstawy pracy z dzieckiem i rodziną" - wspólnego dla studiów I i II stopnia.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podstawowym celem zajęć jest poznanie obszarów rozpoznawania potrzeb dziecka i rodziny w pracy socjalno-wychowawczej oraz ukazanie istoty i funkcji diagnozowania środowiska wychowawczego, zwłaszcza sytuacji rodzinnej dziecka.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć koncentruje się wokół następujących zagadnień:

1. Podstawowe pojęcia i definicje. Koncepcja diagnozy i oceny. Diagnozowanie jako element cyklu działania zorganizowanego.

2. Kontakt diagnostyczny w pracy pedagoga i pracownika socjalnego. Źródła problemów etycznych związanych z sytuacją diagnozowania.

3. Umiejętności obserwacji i pomiaru diagnostycznego. Opisywanie, porządkowanie, interpretowanie i wnioskowanie diagnostyczne na podstawie zebranego materiału.

4. Poznawanie sytuacji rodzinnej dziecka: poziom zaspokajania potrzeb dziecka i rodziny. Diagnozowanie potrzeb i kompetencji dziecka.

5. Metoda biograficzna w pracy z dzieckiem, nastolatkiem. Angażowanie dziecka w poznawanie sytuacji biograficznej.

5. Diagnozowanie systemu rodzinnego: podstawy teoretyczne i praktyka.

6. Techniki graficzne wykorzystywane w diagnozowaniu: genogram, diagram relacji wewnątrzrodzinnych, ekomapa i inne.

7. Techniki projekcyjne wykorzystywane w poznawaniu sytuacji dziecka – ich zalety i ograniczenia.

Bibliography: (in Polish)

- Frydrychowicz A., Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań 1984.

- Garvin Ch. D., Seabury B. A.: Działania interpersonalne w pracy socjalnej, tom 1, Bibl. Pracownika Socjalnego, Wyd. Śląsk, Katowice 1998.

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, Warszawa 2006.

- King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003.

- MacFarlane K., Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2002.

- McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S., Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, Zysk i S-ka, Poznań 2007.

- de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Bibl. Pracownika Socjalnego, Wyd. Śląsk Katowice 1998.

- Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2001.

- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls, Kraków 2011.

- Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków 2013.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

- Zna i potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: diagnoza, ocena, rodzaje oceny itp.

- Wymienia i opisuje etapy postępowania diagnostycznego

- Wymienia, definiuje i samodzielnie opisuje metody i techniki diagnostyczne stosowane w pracy pedagoga, wychowawcy i pracownika socjalnego

Umiejętności:

- Potrafi dokonać opisu diagnostycznego oraz sformułować hipotezy i zalecenia diagnostyczne

- Samodzielnie wyszukuje, a w razie potrzeby także tworzy narzędzia diagnostyczne potrzebne mu do pracy z dzieckiem i rodziną

- Dobiera odpowiednie metody i techniki diagnostyczne do potrzeb i problemów dziecka oraz rodziny

- Samodzielnie gromadzi, opisuje, interpretuje i ocenia zebrane dane

- Stosuje w praktyce poznane metody i techniki diagnostyczne

Kompetencje społeczne i postawy:

- Umie nawiązać kontakt diagnostyczny z różnymi klientami

- Potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną

- Wyprowadza z rozpoznania sytuacji wnioski do dalszej pracy

- Stosuje standardy etyczne w pracy z klientem

- Docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z klientem

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia ćwiczeń są:

- obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze)

- przygotowanie do zajęć – czytanie literatury, wykonywanie na bieżąco zadawanych do domu prac

- samodzielne wykonanie w trakcie semestru czterech prac zaliczeniowych: wywiadu, obserwacji, analizy rysunku oraz jednej z technik graficznych (do wyboru: genogram, ekomapa lub diagram relacji rodzinnych).

W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)