Children's rights protection
General data
Course ID: | 2300-MS1-SDR-PPSW-OP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Children's rights protection |
Name in Polish: | MS1- Ochrona praw dzieci |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są prawom dziecka, ich ochronie oraz analizie - zarówno na gruncie prawa międzynarodowego jak i krajowego. Omówione zostaną również koncepcje zorientowane na prawa zwyczajowe i nowe podejścia do praw dzieci. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są prawom dziecka, ich ochronie oraz analizie - zarówno na gruncie prawa międzynarodowego jak i krajowego. Omówione zostaną również koncepcje zorientowane na prawa zwyczajowe, na prawa kolektywne i indywidualne dziecka wobec nowych wyzwań XXI wieku. Tematyka zajęć obejmuje: 1. Pisane i niepisane prawa dzieci 2. Podstawowe akty prawne regulujące problematykę praw dziecka w prawie krajowym, międzynarodowym i regionalnym (w tym prawa dzieci autochtonicznych) 3. Katalog podstawowych praw dziecka wynikających z aktów prawnych o charakterze międzynarodowym oraz z aktów prawa krajowego i regionalnych systemów ochrony praw dziecka 4. Adultyzm a ochrona praw dziecka 5. Prawo dziecka do życia i ochrony zdrowia 6. Prawo dziecka do wychowania w rodzinie 7. Prawo dziecka do godziwych warunków socjalnych 8. Prawo dziecka do nauki i prawa ekonomiczne dziecka 9. Prawo dziecka do ochrony przed przemocą, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem, uczestnictwem w konfliktach zbrojnych 10. Prawo dziecka do uczestnictwa w życiu publicznym 11. Prawo dzieci migrantów i dzieci migrujących oraz dzieci uchodźców 12. Znaczenie upowszechniania praw dziecka wśród dzieci i wśród dorosłych 13. Partycypacja społeczna i podmiotowość dzieci oraz sprawstwo a ochrona praw dzieci 14. Warsztat praw dziecka 15. Zakończenie i ewaluacja |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Jaros, P., M. Michalak. "Prawa dziecka." Dokumenty ONZ, Warszawa (2015) (fragmenty) 2. Szmigel, Kinga. "Ochrona praw dziecka w świetle regulacji prawa międzynarodowego i polskiego." (2018) (fragmenty) 3. Szewczyk, Marcin. Unia Europejska i Romowie. System wobec kultury etnicznej. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie/Muzeum Okręgowe w Tarnowie, 2016 (fragmenty) 4. Markowska-Manista, Urszula. "" Złe dzieci". Przygotowanie do zabijania w wojnach i konfliktach zbrojnych na kontynencie afrykańskim." Chorzowskie Studia Polityczne 11, (2016): 195-213. 5. Paweł J. Jaros, Marek Michalak. „PRAWA DZIECKA”. Dokumenty Unii Europejskiej - tom I i II, Warszawa 2018 (fragmenty). 6. Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości: Janusz Korczak na nowo odczytany (2017) Manfred Liebel i Urszula Markowska-Manista, Warszawa : Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Polsko-Niemiecka Fundacja na Rzecz Nauki (fragmenty). 7. Markowska-Manista, U. (2020). O potrzebie dekolonizacji współczesnych badań nad dzieciństwem i prawami dziecka w krajach Globalnego Południa i Globalnej Północy. Rozważania wstępne. Przegląd Krytyczny, 2(1), 9-20. Akty prawne (fragmenty): Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997, Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483 Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526 Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (z wszelkimi zmianami) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – t.j. Dz. U. 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm. Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka, Dz. U. Nr 6, poz. 69 ze zm. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, Dz. U. nr 214, poz. 1579 ze zm. Ustawa z 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887 (ze zmianami) Ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny (ze zmianami) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. Nr 180, poz. 1493 ze zm. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10.12.1948 r. Karta Narodów Zjednoczonych z 25. 06.1945 r. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (Nowy Jork, 16 XII 1966 r.) Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych (Nowy Jork, 16. XII. 1966 r.) Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 1950 Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej Konwencja dotycząca cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za granicę, sporządzona w Hadze dnia 25 października 1980 r., Dz. U. 1995, nr 108, poz. 528 Protokół Fakultatywny do Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych (Nowy Jork, 16 XII 1966 r.) Drugi Protokół Fakultatywny do Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskiego i Politycznego w Sprawie Zniesienia Kary Śmierci (Nowy Jork, 15 XII 1989 r.) Międzynarodowa Konwencja w Sprawie Likwidacji Wszelkich Form Dyskryminacji Rasowej (Nowy Jork, 07.III.1966 r.) Konwencja w Sprawie Zakazu Stosowania Tortur oraz Innego Okrutnego, Nieludzkiego lub Poniżającego Traktowania albo Karania (10.XII.1984 r.) Konwencja w Sprawie Likwidacji Wszelkich Form Dyskryminacji Kobiet (18.XII.1989 r.) Protokół Dodatkowy do Konwencji w Sprawie Likwidacji Wszelkich Form Dyskryminacji Kobiet (10.XII.1999 r.) Konwencja Dotycząca Statusu Uchodźców (Genewa, 28.VII.1951 r.) Europejska Konwencja o statusie prawnym dziecka pozamałżeńskiego, sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1975 r., Dz. U. 1999 nr 79, poz. 888 Europejska Konwencja o wykonywaniu praw dzieci, sporządzona w Strasburgu dnia 25 stycznia 1996 r., Dz. U. 2000, nr 107, poz. 1128 Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, t.j. Dz. U. 2002, nr 11, poz. 109 z późn. zm. Afrykańska Karta praw i dobrobytu dziecka, 1990, http://www.au.int/en/content/african-charter-rights-and-welfare-child. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: student/studentka podaje definicje praw dziecka i jej źródła student/studentka zna i definiuje środki ochrony praw dziecka i zasady ich stosowania UMIEJĘTNOSCI: student/studentka umie odnaleźć odpowiednie przepisy regulujące prawa dziecka w dokumentach i aktach prawnych student/studentka prawidłowo odczytuje i analizuje prawa dziecka i umie odnieść je do praktyki związanej z ochroną praw dzieci i młodzieży KOMPETENCJE: student/studentka jest wrażliwy/wrażliwa na przestrzeganie i ochronę praw dziecka student/studentka rozumie znaczenie upowszechniania praw dziecka wśród dzieci i młodzieży |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student oceniany jest na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz opracowanej i dostarczonej w terminie pracy zaliczeniowej. Kryteria oceny pracy zaliczeniowej podane zostaną na pierwszych zajęciach. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maria Kolankiewicz | |
Group instructors: | Urszula Markowska-Manista | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maria Kolankiewicz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.