WEIW - Wprowadzenie do pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-WEIW-WPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | WEIW - Wprowadzenie do pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Wstęp do pracy socjalnej ma przygotować studentów do pracy w obszarze pomocy społecznej, wykonywania zawodów na pograniczu edukacji środowiskowej i pracy socjalnej oraz wyposażyć w umiejętności niezbędne do pracy z osobami wykluczonymi. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę pracy socjalnej poprzez analizę jej historii, podstaw filozoficznych i podejść teoretycznych. |
Pełny opis: |
Cele: Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę pracy socjalnej poprzez analizę jej historii, podstaw filozoficznych i podejść teoretycznych. Treści: Problematyka zajęć/zagadnienia egzaminacyjne obejmują następujące kwestie 1. Cele i zadania pracy socjalnej. 2. Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej 3. Metody pracy socjalnej. 4. Wartości i etyka pracy socjalnej. 5. Funkcja podejścia systemowego w pracy socjalnej i główne założenia teorii systemów. 6. Podstawowe modele pracy socjalnej. 7. Praca socjalna w środowisku lokalnym. 8. Wyzwania w pracy socjalnej we współczesnym społeczeństwie - w Polsce i na świecie. |
Literatura: |
Dubois B., Miley K., Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Nocuń A.W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Pedagogika społeczna, Pilch T., Lepalczyk I. (red.), wyd. II, Wydawnictwo “Żak”, Warszawa 1996: Szatur-Jaworska B., Teoretyczne podstawy pracy socjalnej; Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska. - Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo “Żak” 1996. - Theiss W., Bojownik, instruktor, profesjonalista. Z tradycji zawodu pracownika socjalnego w Polsce, “Praca Socjalna” 1/1992. - Watts S., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Śląsk, Katowice 1998. - Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. Literatura uzupełniająca: Pilch T., Lalak. (red.), Elementarne pojęcia pracy socjalnej; książki R. Wroczyńskiego i A. Kamińskiego, Lepalczyk I., Wasilewska. (red.) Helena Radlińska- człowiek i wychowawca.; Lepalczyk I. (red.) Helena Radlińska. Życie i twórczość. Hasła dot. pracy socjalnej w Encyklopedii pedagogicznej XXI w.; Teksty źródłowe: prace Heleny Radlińskiej. Ustawa o pomocy społecznej oraz publikacje IASSW, IFSW, PTPS dostępne w Internecie, publikacje zagraniczne dostępne u wykładowcy. |
Efekty uczenia się: |
Poprzez uczestnictwo w zajęciach studenci poznają i rozumieją: - historyczne i filozoficzne korzenie pracy socjalnej i jej podstawy aksjologiczne - podstawowe pojęcia oraz koncepcje teoretyczne i ich zastosowanie w pracy z jednostkami, grupami i społecznościami. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie (zal) na podstawie końcowego kolokwium pisemnego, dodatkowo punktowana obecność i aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.