University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS2-Specialisation Module - Education and animation in the local community

General data

Course ID: 2300-MS2-ASK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS2-Specialisation Module - Education and animation in the local community
Name in Polish: MS2-Moduł specjalnościowy: Edukacja i animacja w środowisku lokalnym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description:

Specialization module consists of three subjects:

- Environmental education,

- Theory of social action,

- Multicultural animation.

The aim of the module is to familiarize students with the theoretical and practical aspects of actions in the local environment.

Full description:

During the module students learn the theories of social action applicable in sociology, pedagogy and animation, as well as theoretical assumptions and practical aspects of the activation of the local environment and the presuppositions of activities in cross-cultural animation. During classes students prepare, implement and evaluate projects.

The module consists of three classes:

- Environmental education,

- Theory of social action,

- Multicultural animation.

Bibliography:

• Ewa Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów przykładów projektów działania

• Peter Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka

• Pedagogika społeczna, t. 1, red. Ewa Marynowicz–Hetka

• Victor Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie

• Eric Berner, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2013

• J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007

• Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007

• K. Jarecka-Stępień, Tradycja wielokulturowości w Polsce.Przeszłość i teraźniejszość,

• M. Ząbek (red.), Między piekłem a rajem, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2007 (rozdziały: Przystanek Dębak; Zrozumieć Wietnamczyków; Afrykańscy kramarze ze Stadionu Dziesięciolecia; Migracje menadżerskie)

• W. Kloc- Nowak, Ukrainki na Polskim rynku pracy, Analizy, raporty, ekspertyzy Nr 9/2007

• P. Macianis, Animacja międzykulturowa w warunkach pogranicza [w:] A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012

• Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce, pod red. W. Klausa, SIP, Warszawa 2006

• A. Chrzanowska, K. Gracz, Uchodźcy w Polsce. Kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, SIP, Warszawa 2007

• Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Integracja Kreatywna (teksty: D. Sypniewski, Język przemocy; K. Regulska, Nienawidzę Polski; M. Sobolewska, Kiedy znikają)

• Imigranci w polskim społeczeństwie, Vox Humana, Warszawa, 2009 ss. 43-80 (dotyczące islamu)

• Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunek imigrantów w Polsce,WUW, Warszawa 2007, s. 227-245 i 251-255

• "Animacja Życia Publicznego. Analizy i rekomendacje" 2011/5.

• Bańka, Społeczna psychologia środowiskowa, Warszawa 2002, s. 116-145, 160-183.

• D. Gruenewald, The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. “Educational Researcher”, May 2003 (http://www.pieducators.com/files/Critical-Pedagogy-of-Place.pdf).

• P. Henzler, B. Skrzypczak (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006 [art. W. Theiss, Bojownik – instruktor – profesjonalista, s.74-83, B. Skrzypczak, P. Jordan, Animator społeczny – jego rola w środowisku, s. 84-95].

• Jałowiecki, W. Łukowski (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006.

• M. Jarczyk (red.), Aktywna społeczność lokalna, Lublin 2002.

• T. Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa 2007 [tekst: R. J. Chaskin, P. Brown, S. Venkatesh, A. Vidal, Budowanie potencjału społeczności lokalnej].

• E. Kurantowicz, O uczących się społecznościach, Wrocław 2007.

• M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń 2005, [art. M. Mendel, Wieś jako obszar animacji współpracy środowiskowej, s.16-29; M. Szczepska-Pustkowska, O „dobrej robocie”, w animacji społecznej na wsi. Postscriptum do projektu: śladami przeszłości…, s.70-98].

• M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.

• M. Pitchford, P. Henderson, Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej, Warszawa 2012.

• B. Skrzypczak, S. Mołda (red).,Ośrodek kultury i aktywności lokalnej. W poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowej, Warszawa 2003.

• W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006 [artykuły: W. Theiss, Edukacja środowiskowa, s. 12-34, M. Winiarski, Współpraca jako wymiar edukacji środowiskowej, s. 35-54, B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej zasadnicze aspekty praktyki społecznej, s. 71-90].

• B. Szacka, Pamięć społeczna. Hasło w: Encyklopedia Socjologii, t. III, Warszawa 2003.

Learning outcomes:

In terms of knowledge a student:

1. knows the basic concepts of environmental education, useful for an animator at work in the local environment; knows the factors influencing the selection of strategies and methods of animation used in the environment. Is aware of the modern changes of the local environment and the challenges they bring to animators.

2. knows the role of the socio-cultural and educational potential in the local environment and the related tasks of social animator, as well as the range of animator’s participation in the processes of social change.

3. in the field of sociology and social pedagogy knows the theoretical concepts of social action and style of action within the third sector organizations.

4. has basic knowledge of intercultural and multicultural education; He knows the basic concepts and the mechanisms and determinants of psychosocial problems associated with the phenomenon of multiculturalism; knows the basis of formal and legal solutions in state policy towards foreigners, with particular emphasis on the educational system.

5. knows selected multimedia techniques used for collecting, processing and presentation of data for a variety of socio-cultural animation.

In terms of skills a student:

1. analyzes, examines and evaluates the functioning of local communities at basic level, their social needs and the opportunities to take up actions.

2. uses theoretical knowledge in the field of sociology and social pedagogy to prepare the action plan for social organization, implement it and make its evaluation.

3. applies the knowledge in the field of environmental education and intercultural education in order to design activities in the field of animation in a multicultural environment. Can identify and demonstrate willingness to tackle social problems resulting from multiculturalism. Can confront various points of views on the problems of cultural difference.

4. sees and knows how to use the animation activities social and educational potential of the local environment.

5. uses the multimedia equipment at a medium level of technical sophistication. Is able to design, identify, select and critically evaluate visual materials, as well as know how to use computer technology for processing and storing such materials. Develops multimedia systems and operates equipment useful in the process of teaching and animation activities.

In terms of social competence a student:

1. gains knowledge in selected humanities and social sciences needed to expand and improve professional competence.

2. is able to communicate and collaborate in different environments, also in a multicultural environment.

3. recognizes the need to develop attitudes involving commitment to local communities.

4. understands that learning about the social world, as well as educational and animation challenges it triggers, requires learning throughout life.

Assessment methods and assessment criteria:

Conditions for passing with a credit:

The module ends with an exam.

The exam:

- A public presentation of documentation and evaluation of projects (video, images, or other materials) drawn up and executed in the classes. The groups preparing the project can count up to 4 people.

- After the presentation an oral answer to theoretical questions of related to the project.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)