University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS2-Community education

General data

Course ID: 2300-MS2-ASK-EŚ
Erasmus code / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: MS2-Community education
Name in Polish: MS2 - Edukacja środowiskowa
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

In this course, we focus on community education and social animation as special forms of action in local community, based on the mobilization of the local community’s potential.

Full description:

The subject of the course is social and cultural theory and practice of local community mobilisation. It focuses on community education in a broad sense: involving the local community, school, local government, non-government organisations, church etc., to solve social, educational and cultural problems in the community. The topics are discussed in reference to social development issues, social change as well as the processes of globalisation, regionalism and multiculturalism. The goals are also to discuss the role of the leader in the local community, community educator, and animator. The key concepts: local community, small homeland, local tradition and culture, social and cultural potential (capital) of the community, social activity, as social action.

Bibliography:

"Animacja Życia Publicznego. Analizy i rekomendacje" 2011/5.

A. Bańka, Społeczna psychologia środowiskowa, Warszawa 2002, s. 116-145, 160-183.

D. Gruenewald, The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. “Educational Researcher”, May 2003 (http://www.pieducators.com/files/Critical-Pedagogy-of-Place.pdf).

P. Henzler, B. Skrzypczak (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006 [art. W. Theiss, Bojownik – instruktor – profesjonalista, s.74-83, B. Skrzypczak, P. Jordan, Animator społeczny – jego rola w środowisku, s. 84-95].

B. Jałowiecki, W. Łukowski (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006.

M. Jarczyk (red.), Aktywna społeczność lokalna, Lublin 2002.

T. Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa 2007 [tekst: R. J. Chaskin, P. Brown, S. Venkatesh, A. Vidal, Budowanie potencjału społeczności lokalnej].

E. Kurantowicz, O uczących się społecznościach, Wrocław 2007.

M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń 2005, [art. M. Mendel, Wieś jako obszar animacji współpracy środowiskowej, s.16-29; M. Szczepska-Pustkowska, O „dobrej robocie”, w animacji społecznej na wsi. Postscriptum do projektu: śladami przeszłości…, s.70-98].

M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.

M. Pitchford, P. Henderson, Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej, Warszawa 2012.

B. Skrzypczak, S. Mołda (red).,Ośrodek kultury i aktywności lokalnej. W poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowej, Warszawa 2003.

W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006 [artykuły: W. Theiss, Edukacja środowiskowa, s. 12-34, M. Winiarski, Współpraca jako wymiar edukacji środowiskowej, s. 35-54, B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej zasadnicze aspekty praktyki społecznej, s. 71-90].

B. Szacka, Pamięć społeczna. Hasło w: Encyklopedia Socjologii, t. III, Warszawa 2003.

Learning outcomes:

By the end of the course, student will be able to:

- use their knowledge of the essential theoretical concepts and conceptual framework of community education to prepare and implement their own project;

- prepare a social diagnosis and examine the possibilities of work with the community;

- identify, analyze and use the educational potential of place;

- critically analyze contemporary changes and challenges in local communities

- discuss the role of social memory in the local community, its significance for the present and propose socio-educational activities focused on local social memory

Assessment methods and assessment criteria:

- attendance (20%)

- short written assignments (2-3 p.), including case study analysis and problem-solving papers (80%)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)