University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

DRŚ - Specialisation Module 2 - The child in the family and the community

General data

Course ID: 2300-MS2-DRŚ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: DRŚ - Specialisation Module 2 - The child in the family and the community
Name in Polish: DRŚ - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY 2 - DZIECKO W RODZINIE I ŚRODOWISKU
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 15.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Moduł jest obowiązkowy dla studentów specjalności "Pomoc spoleczno-wychowawcza dziecku i rodzinie". Jego celem jest wprowadzenie studentów w problematykę funkcjonowania dziecka w rodzinie i środowisku ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań wybranych problemów społecznych oraz projektowanych i realizowanych działań profilaktycznych i kompensacyjnych w tym zakresie.


Przedmioty obowiązkowe w ramach modułu:

• Wiedza o rodzinie - 30 godz

• Polityka społeczna - 30 godz

• Profilaktyka problemowa - 30 godz

• Indywidualna praktyka pedagogiczna - 30 godz



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej:

• przemian rodziny w zakresie struktury i funkcji

• zagrożeń związanych z jej funkcjonowaniem

• sytuacji dziecka w rodzinie problemowej (emocje, zachowanie, sfera poznawcza)

• czynników ryzyka i czynników chroniących w kontekście zachowań problemowych dzieci i młodzieży

• poziomów i strategii działań profilaktycznych

• założeń i strategii działania w ramach polityki społecznej

• możliwości działania nastawionego na pomoc dziecku i rodzinie w środowisku loklanym

Celem proponowanych w tym module zajęć jest przygotowanie studenta do wykorzystywania wiedzy teoretycznej do interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej, szkolnej i rówieśniczej a także umiejętności wpółpracy z innymi specjalistami w zakresie rozwiązywania problemów dziecka i rodziny.

Full description: (in Polish)

Moduł skupia uwagę na sytuacji dziecka w rodzinie i środowisku stąd proponowany układ treści uwzględniający wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, polityki społecznej i profilaktyki niezbędną przy dostrzeganiu, rozumieniu i rozwiązywaniu pojawiających się problemów w jego funkcjonowaniu.

• Zajęcia z Wiedzy o rodzinie przybliżają źródła i kierunki przemian rodziny z uwzględnieniem jej struktury i funkcji, zwracają uwagę na zzmiany w realizacji funkcji prokreacyjnej, pokazują najważniejsze czynniki zagrażające funkcjonowaniu rodziny oraz ich konsekwencje (kryzysy, rozwody, nadużywanie alkoholu, przemoc itd.)

• Zajęcia z Profilaktyki problemowej skupiają uwagę na zachowaniach ryzykownych dzieci i młodzieży pokazując, jakie strategie działania można planować i zastosować z zależnosci od występującego problemu.

• Zajęcia z Polityki społecznej pokazują pojawiające się problemy społeczne zarówno w skali mikro jak i makro kłądąc nacisk na pokazanie możliwosci ich rozwiazywania

• Ważnym uzupełnieniem proponowanych w tym module zajęc jest Indywidualna praktyka pedagogiczna, która umożliwia studentom poznawanie wybranych placówek/instytucji/organizacji nastawionych na pomoc dziecku w różnych obszarach funkcjonowania.

Bibliography: (in Polish)

•F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002

•W. Badura-Madej (red), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa,1996)

•A. Kwak (red.) Rodzicielstwo między domem, prawem, służbami społecznymi. Warszawa 2008

•A. Seweryńska (2003): Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa, s. 11-47

•N. Ogińska-Bulik (red), Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży, Łódź 2006,

•G. Świątkiewicz (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002

•N. Thompson, M. Osada, B. Andersen: Praktyczna nauka pracy socjalnej, Katowice 1999

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

1.posiada podstawową wiedzę o dziecku i społeczno-kulturowych uwarunkowaniach dzieciństwa,

2.posiada podstawową wiedzę o rodzinie i jej przemianach,

3.zna podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej, posiada wiedzę o związkach polityki społecznej z pedagogiką społeczną i innymi naukami społecznymi,

4.ma podstawową wiedzę o zagrożeniach dotyczących funkcjonowania rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym,

5.posiada wiedzę o programach wsparcia rodziny i dostępnych formach pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących,

6.posiada podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji wyjaśniających zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży,

7.posiada podstawową wiedzę o celach, kierunkach, poziomach profilaktyki

UMIEJĘTNOŚCI:

1.potrafi określić źródła przemian rodziny i zmiany zachodzące w jej strukturze i funkcjach,

2.potrafi wykorzystać wiedzę o dziecku i rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i działaniach pomocowych,

3.potrafi zastosować wiedzę dotyczącą polityki społecznej w planowaniu pomocy dziecku i rodzinie, wie jakie instrumenty polityki społecznej można zastosować w pracy z dzieckiem i rodziną,

4.potrafi dostrzec i zinterpretować czynniki zagrożenia i sytuacje występujące w środowisku globalnym, lokalnym, szkole, rodzinie, grupie rówieśniczej i jednostce sprzyjające pojawianiu się zachowań ryzykownych,

5.potrafi ocenić sytuację dziecka z rodziny problemowej w środowisku rodzinnym i szkolnym i wskazać adekwatne możliwości pomocy,

6.potrafi wybrać odpowiednie działania i programy profilaktyczne w prewencji zachowań ryzykownych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1.ma świadomość zakresu swojej wiedzy oraz jej znaczenia w pomocy dziecku i rodzinie, potrafi samodzielnie uzupełniać i pogłębiać wiedzę,

2.potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną,

3.posiada podstawowe kompetencje komunikacyjne, potrafi komunikować się z dziećmi i rodzinami potrzebującymi pomocy,

4.potrafi samodzielnie i w zespołach planować i przeprowadzać działania wspierające dziecko i rodzinę, potrafi projektować działania innowacyjne,

5.jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania profilaktyczne w środowisku

6.potrafi samodzielnie planować swoją prace oraz oceniać jej efekty,

7.stosuje zasady etyki zawodowej w pracy z dzieckiem i rodziną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem przystąpienia do egzaminu modułowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu, zgodnie z kryteriami oceniania ustalonymi przez osoby prowadzące (Patrz: opisy poszczególnych przedmiotów).

Egzamin modułowy uwzględnia:

• Charakterystykę wybranego problemu społecznego

• Dostosowany do tego wyboru opis sytuacji dziecka w różnych

obszarach funkcjonowania (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza,

środowisko lokalne)

• Propozycję działań profilaktycznych i kompensacyjnych

Practical placement: (in Polish)

W module tym obowiązuje:

•Indywidualna praktyka pedagogiczna - 30 godz.

Koncepcja praktyk zakłada stworzenie studentom odpowiednich warunków do zdobycia doświadczenia zawodowego oraz umiejętności praktycznych i organizacyjnych. Praktyki służą poznawaniu sytuacji dziecka /młodych osób w zależności od miejsca, w którym nawiązany zostaje kontakt. Mogą więc to być instytucje, placówki i organizacje pozarządowe działąjace w sektorze edukacji, zdrowia, pomocy społecznej i sprawiedliwości.

W trakcie odbywania praktyki student powinien poznać:

•Główne cele i zadania placówki/instytucji/oganizacji;

•Obowiązujące przepisy prawne (statut, regulamin organizacyjny, zarządzenia);

•Organizację i zasady działania

•Specyfikę potrzeb klientów/beneficjentów placówki/organizacji

•Stosowane metody i formy pracy;

•Sposoby oceny efektywności pracy.

Studenci będą mogli realizować podczas praktyk zadania dotyczące poznawania sytuacji dziecka (obserwacje, wywiady itd.), prace badawcze

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Rafał Pląsek
Group instructors: Maria Kolankiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Rafał Pląsek
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)