MS2-Integracja edukacyjna a społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-EIW-II-IE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Integracja edukacyjna a społeczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | . |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: zapoznanie studentów z pojęciem, uwarunkowaniami i regulacjami formalno-prawnymi kształcenia włączającego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, a także z procedurami badawczymi pozwalającymi na poznawanie i monitorowanie zjawisk związanych z kształceniem osób niepełnosprawnych w placówkach niesegregacyjnych. |
Pełny opis: |
Proponuje się następujący obszar treści: - cel i istota społecznej integracji, jej różnorodne modele i formy w systemie edukacji; - uwarunkowania i bariery społecznej integracji; - prawo oświatowe a edukacja integracyjna; - rewalidacyjna i wychowawcza funkcja w integracyjnych formach edukacji; - kompetencje nauczyciela edukacji integracyjnej; - organizacja klasy i grupy integracyjnej; - zadania pedagogów i koordynacyjna rola specjalistów; - metody stosowane w nauczaniu integracyjnym |
Literatura: |
Literatura: 1. Bogucka J., Kościelska M., Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, CMPP-P, Warszawa 1998. 2. Integracja społeczna osób niepełnoprawnych, pod red. G. Dryżałowskiej i H. Żuraw, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004. 3. Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Of. Wyd. „Impuls”, Kraków 1998. 4. Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002. 5. Rzecznik Praw Dziecka, Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, CMPP-P, Warszawa 2002. 6.Chrzanowska I . : Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji W: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków 2015 7.Szumski G. : Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006 8.Fairbairn G., Fairbairn S.: Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, rozdz. 1- 5 , Warszawa 2000 9.Maciarz A. : Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987 10.Dryżałowska G. Integracja edukacyjna a społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących, rozdz. I - podrozdz. 3-6 i 8 i rozdz. IV, Warszawa 2015 11.Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, rozdz. I – III, Warszawa 2010 12.Szumski G., A. Firkowska – Mankiewicz: Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce w: D. Smith : Pedagogika specjalna t.2, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: Po zakończeniu zajęć student: -zna formalno-prawne regulacje dotyczące kształcenia osób niepełnosprawnych /podstawy prawne i programy nauczania/; - zna uwarunkowania efektywności kształcenia i wychowania różnych grup osób niepełnosprawnych w poszczególnych typach instytucji edukacyjnych; - rozumie zasadność integracyjnego kształcenia osób niepełnosprawnych; - dostrzega warunkowość procesów integracji społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium, praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.