University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

KRE-Theatre Education

General data

Course ID: 2300-MS2-KRE-ET
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: KRE-Theatre Education
Name in Polish: KRE - Edukacja teatralna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

The main objective of the course is to make students acquainted with the role that the main theatre forms have in supporting a versatile and balanced development of the child. The result will be the participants’ acquiring basic didactic competences as well as methodological and organisational skills enabling them to make effective use of theatrical forms in carrying out the educational process at pre-school level.

Short description:

The following subject groups have been planned as part of the programme:

SELECTED AREAS OF KNOWLEDGE ABOUT THEATRE

SUPPORTING THE CHILD’S INDIVIDUAL DEVELOPMENT

THE ORGANISATION OF THEATRICAL PERFORMANCES

THEATRICAL FORMS USED IN WORKING WITH SMALL CHILDREN

Full description:

The following subject groups have been planned as part of the programme:

SELECTED AREAS OF KNOWLEDGE ABOUT THEATRE

The development and history of children’s theatre,

Language, symbols and basic conventions in the theatre for children

Reception and perception of theatrical plays by pre-school-age children

Principles and ideas for the theatrical initiation of the young audience and the young actor

Elements of theatrical education in pre-school curricula

SUPPORTING THE CHILD’S INDIVIDUAL DEVELOPMENT

Methods of developing the child’s imagination – training creativity

Exercises developing the child’s bodily expression and plasticity,

Exercises in diction, intonation and interpretation of texts

THE ORGANISATION OF THEATRICAL PERFORMANCES

The organisation of space on the stage and the movement of the actor on the stage

Costume, masks and props in the actor’s work – simple acting tasks.

Using elements of stage sets, lighting and soundtrack in the preparation of theatrical performances.

THEATRICAL FORMS USED IN WORKING WITH SMALL CHILDREN

Characteristic features and principles of puppet animation (the theatre of every-day objects, finger and knot theatre, hand puppets, string puppets, marionette theatre, shadow theatre, “live-plan theatre; (pantomime, “black” theatre).

Bibliography:

B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej

H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu

H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne.

Nęcka E.: Trening twórczości.

T.Samulczyk–Pawluk, Edukacja teatralna w szkole podstawowej

B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym,

M.Szczepańska,Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Learning outcomes:

-student zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka,

-wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych,

-zna zasady i potrafi skonstruować program edukacji teatralnej,

jako jeden z elementów wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki

-potrafi stworzyć plan przedstawienia teatralnego,

-umie przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych,

Assessment methods and assessment criteria:

Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, , lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów.

Zajęcia kończą się zaliczeniem, która dotyczy:

- zaliczenia ćw z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem

- studenci na zaliczenie zajęć przygotowują także portfolio, zawierające przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka oraz opis wykorzystania wybranej formy teatralnej w projekcie edukacyjnym

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)