KRE - Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-KRE-WKPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KRE - Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja współczesnych koncepcji edukacji wczesnoszkolnej w perspektywie doświadczeń wybranych krajów Europy i świata oraz analiza polskiej edukacji w kontekście badań ujawniających różne aspekty jej funkcjonowania. Problematyka wykładu będzie się też koncentrować wokół głównych obszarów zmian możliwych do wprowadzenia w polskiej edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe Problematyka wykładów koncentruje się wokół następujących tematów: 1. Pedagogika wczesnoszkolna - przedmiot badań i perspektywy rozwoju w świetle zmian w edukacji elementarnej. Rola nauczyciela wczesnej edukacji wobec wyzwań współczesności. 2. Edukacja elementarna w krajach Unii Europejskiej: struktura organizacyjna, wybrane problemy praktyki edukacyjnej. 3. Rozwój dziecka i jego konteksty w świetle współczesnych koncepcji psychologicznych. 4. Znaczenie edukacji przedszkolnej na podstawie badań i doświadczeń międzynarodowych. 5. Nierówności społeczne w systemie edukacyjnym na przykładzie edukacji elementarnej: uwarunkowania i możliwości zmiany. 6. Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów OECD/PISA - wyniki polskich 15-latków a wprowadzanie zmian w edukacji elementarnej. 7. Program PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) - międzynarodowe badania umiejętności czytania dzieci 9-letnich i wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników. 8. Badania osiągnięć szkolnych dzieci 9-letnich w Polsce - analiza wyników badań i ich implikacje pedagogiczne. 9. Wybrane problemy z zakresu początkowej nauki czytania i pisania - interakcyjny model nauki czytania i pisania. 10. Krytyczna analiza edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. 11. Uczenie myślenia w edukacji elementarnej (myślenie krytyczne, twórcze, rozwiązywanie problemów) - podstawy psychologiczne i praktyczne zastosowania. 12. Rówieśniczy tutoring i jego znaczenie w edukacji elementarnej. 13. Nauczyciele edukacji elementarnej w okresie zmian oświatowych. |
Literatura: |
" I. Białecki, J. Haman, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie - raport z badań. Warszawa, Fundacja Res Publica, MENiS 2003 " S. Bowkett, Wyobraź sobie, że? Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. WSiP 2000 " A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000 " J. Bruner: Kultura edukacji.. Universitas. Kraków 2006 " M. Covington, K.M. Teel: Motywacja do nauki. GWP 2004 " " M. H. Dembo: Stosowana psychologia wychowawcza. WSiP 1997 " R. Korhonen, Early childhood education and pre0school education for six years olds in Finland - inperspective of child-centered education, w : Problemy wczesnej edukacji, nr1/2 2007 " K. Konarzewski, Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia. ISP " K. Konarzewski, PIRLS 2006. Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie. Warszawa 2007 " I. Kopaczyńska, A. Nowak-Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej. Impuls Kraków 2007 " G. Krasowicz-Kupis, Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich. Wydawnictwo UMCS Lublin 1999 " Z. Kwieciński, Blokada rozwoju. Skutki nierówności w poziomie alfabetyzacji. W: Edukacja przedszkolna w Polsce - szanse i zagrożenia (red. M. Zahorska) Instytut Spraw Publicznych 2003 " G. Mietzel: Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. " B.Muchacka, K.Kraszewski (red.): Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w okresie przemian edukacyjnych. Wydawnictwo Naukowe AP Kraków 2004 " R. Nowicka (red): Zreformowana wczesna edukacja - od refleksji ku działaniom nauczycieli. " R. Perry: Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP 2000 " E. Putkiewicz, M. Żytko, Znaczenie edukacji przedszkolnej na podstawie badań i doświadczeń międzynarodowych, w: Edukacja przedszkolna w Polsce - szanse i zagrożenia (red. M. Zahorska), Instytut Spraw Publicznych 2003 " J. Potworowski, Angielski program krajowy - wspólne problemy, odrębne rozwiązania w: " K. Konarzewski, Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia. ISP 2004 " H. Sowińska, R. Michalak, Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2004 " M. Tomasello: Kulturowe źródła ludzkiego poznawania. PIW 1999 " L. Wygotski: Wybrane prace psychologiczne II. Red. A. Brzezińska, M. Marchow, Poznań 2002 " M. Żytko: Edukacja dzieci z zaniedbanych środowisk - doświadczenia międzynarodowe. W: Pedagogika małego dziecka - wybrane zagadnienia (red. M. Karwowska-Struczyk, E.Słodownik-Rycaj), Wydział Pedagogiczny UW, IBE 2007, s. 245-257 " R.J. Marzano, D. E. Paynter, Trudna sztuka pisania i czytania. GWP Gdańsk 2004 " M. Żytko, Pisanie -żywy język dziecka. Wydawnictwa UW, 2006 " Red. M. Żytko, M. Dąbrowski: Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Raport z badania ilościowego cz.1, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
porównanie doświadczeń wybranych krajów w zakresie zmian w edukacji wczesnoszkolnej - refleksyjne spojrzenie na polską praktykę edukacyjną w świetle badań - wskazanie kierunków zmian w polskiej edukacji początkowej i roli nauczyciela w tym procesie. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność studentów - przygotowanie eseju na wybrany temat - ocena prac egzaminacyjnych ( wiedza merytoryczna, koncepcja prezentacji zagadnienia, język wypowiedzi pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.