University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS2- Specialization Module 2: Education Manager

General data

Course ID: 2300-MS2-MO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS2- Specialization Module 2: Education Manager
Name in Polish: MS2-Moduł specjalnościowy 2: Menedżer oświaty
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 15.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Menedżer jest osobą odpowiedzialną za realizację zadań podległych mu osób i jednostek organizacyjnych.

Ogólnym celem Modułu jest uzupełnienie wiedzy pedagogów o kwalifikacje z zakresu organizacji i zarządzania oświatą. Zarządzanie polega na umiejętności organizowania działań, wymaga komunikowania się z pracownikami, motywowania ich do aktywności oraz przewodzenia zespołowi i efektywnego kontrolowania efektów. Dlatego w realizacji programu akcentowane są funkcje kierownicze menedżera i wynikające z nich role oraz umiejętności kierownicze ze szczególnym uwzględnieniem roli kierującego instytucją pedagogiczno-opiekuńczą i rolą lidera i promotora zmian.


Short description: (in Polish)

Zadaniem menedżera oświaty jest zarządzanie jakością kształcenia w różnego rodzaju placówkach oświatowych. Poza wiedzą z zakresu zarządzania konieczne są umiejętności związane z kompetencjami kierowniczymi: przewodzenia, podejmowania decyzji, kierowania pracą zespołu, współdziałania w grupie.

Menedżer to osoba samodzielnie i twórczo zarządzająca instytucją. Do pełnienia funkcji kierowniczych przypisane są konkretne kompetencje. Kierownik placówki oświatowej jest pedagogiem, którego zakres wiedzy i umiejętności winien być poszerzony o znajomość procesu i technik zarządzania oraz stylów sprawowania władzy adekwatnych do charakteru placówki.

Full description: (in Polish)

Program Modułu składa się z:

- dwóch konwersatoriów: Zarządzanie oświatą i Zarządzanie zmianą

- seminarium Innowacje edukacyjne

- warsztatu Stres w pracy menedżera

- praktyki indywidualnej u dyrektorów placówek oświatowych

Konwersatoria Zarządzanie oświatą i Zarządzanie Zmianą:

- Elementy procesu zarządzania: planowanie (cele); organizowanie (struktury organizacyjne); kierowanie i motywowanie(rola i zadania menedżera); kontrolowanie

- Zarządzanie projektem; parametry zarządzania

- Techniki zarządzania właściwe dla oświaty

- Style kierowania a zadanie i zespół zadaniowy (główna zasada)

- Modele zarządzania kapitałem ludzkim

- Zarządzanie zmianą w organizacji: rodzaje zmian, człowiek wobec zmiany, etapy zarządzania zmianą

- Rola lidera w zarządzaniu zmianą

- Marketing – strategie marketingowe

Innowacje edukacyjne:

- Przepisy prawne dotyczące innowacji i eksperymentów pedagogicznych

- Innowacje aktualnie realizowane w szkołach

- Wykorzystanie sieci i urządzeń elektronicznych :

- źródła informacji edukacyjnych

- zagrożenia (plagiat, hejt, nieścisłe treści)

- Kierunki rozwoju polskiej oświaty (wizja i misje, system edukacji)

Stres w pracy menedżera:

- rodzaje sytuacji trudnych i rodzaje stresorów.

- przyczyny stresu zawodowego.

- fazy stresu biologicznego i stresu psychologicznego.

- model wypalenia zawodowego według Christiny Maslach.

- strategie radzenia sobie ze stresem.

Bibliography: (in Polish)

Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004.

Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005.

Chrościcki Z., Zarzadzanie projektem, Wyd. C.H.Beck,Warszawa 2001.

Fic M., Fic D., Mini przewodnik zarządzania, WSP, Zielona Góra 1995.

Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2003.

Kalin K., Muri P., Kierowac sobą i innymi, WPSzB, Warszawa 1996.

Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006.

Machaczka J., Podstawy zarządzania, AE Kraków, Kraków 2005.

Nosal Cz.S., Umysł menedżera,Wyd."przecinek",Wrocław 1993.

Penc.J., Decyzje w zarzadzaniu,WPSzB, Kraków 1999.

Vopel K.W., Cechy dobrego menedzera,Wyd.Jedność, Kielce 2003.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

- ma wiedzę ogólną z zakresu teorii zarządzania, koncepcji zachowań organizacyjnych oraz metod organizacji i zarządzania; rozumie zależności i funkcjonalność elementów procesu zarządzania

- zna znaczenie socjologicznych i psychologicznych aspektów zarządzania i przywództwa oraz zna zasady zarządzania kapitałem ludzkim.

- rozumie prawidłowości funkcjonowania człowieka i wie jak one wpływają na społeczne interakcje i więzi społeczne

- posiada rozszerzoną wiedzę i rozumie kulturowe znaczenie roli menedżera.

Umiejętności:

- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk z obszaru zarządzania oświatą

- potrafi wykorzystać nabyte umiejętności menedżerskie do podnoszenia jakości i produktywności pracy zespołów.

- potrafi stworzyć wizję i zaplanować realizację zadań innowacyjnych z wykorzystaniem sieci i urządzeń elektronicznych.

- potrafi samodzielnie i efektywnie rozwiązywać problemy pedagogiczne i organizacyjni we wdrażaniu koncepcji doskonalących funkcjonowanie placówki.

Kompetencje społeczne:

- potrafi indywidualnie i we współpracy z grupą inspirować i realizować oryginalne projekty edukacyjne

- potrafi kierować pracą zespołu, wyznaczać cele i podejmować decyzje; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu i zarządzić realizacją dowolnego projektu edukacyjnego.

- ma poczucie odpowiedzialności za efekty uzyskane przez zespół realizujący zadania edukacyjne

Assessment methods and assessment criteria:

Modular exam

Practical placement: (in Polish)

Studenci realizują 30 godz. praktyk indywidualnych u dyrektorów placówek oświatowych.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Elżbieta Widota
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Elżbieta Widota
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)