MS2-Innovations in education system
General data
Course ID: | 2300-MS2-MO-INN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS2-Innovations in education system |
Name in Polish: | MS2 - Innowacje edukacyjne |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Poznanie podstaw prawnych i założeń innowacji pedagogicznych wprowadzanych w polskim systemie oświatowym oraz samodzielna analiza możliwości ich wdrażania są istotnym elementem kierowania podejmowanymi przedsięwzięciami edukacyjnymi. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest poznanie i ocena programów i działań modernizacyjnych podejmowanych w polskim systemie oświatowym. Analizowane będą także perspektywy rozwoju oświaty w kontekście przemian cywilizacyjnych, gospodarczo-społecznych, zmian na rynku pracy. Omówione zostaną uwarunkowania prawne, społeczne i pedagogiczne przemian oświatowych. Wskazane i omówione zostaną także wybrane projekty innowacji pedagogicznych realizowanych w polskich szkołach. |
Full description: |
(in Polish) 1. Społeczne funkcje szkoły. Zadania stawiane placówkom edukacyjnym: kształcenie, wychowanie, opieka pozostają niezmienne, jednak zmiany dokonujące się w polskim społeczeństwie skłaniają do ponownego zdefiniowania potrzeb edukacyjnych i wychowawczych. Kryzys tradycyjnej edukacji. 2. Europejski kontekst funkcjonowania systemu edukacyjnego: porównywalność kwalifikacji w europejskim obszarze edukacyjnym, edukacyjne i integracyjne programy inicjowane przez Unię europejską, kompetencje kluczowe dla europejskiego obszaru edukacyjnego. 3. Aspekty prawne działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w polskiej oświacie. 4. Przykłady innowacji programowych, metodycznych i organizacyjnych podejmowanych w polskich szkołach. 5. Działania modernizacyjne kształcenie: elektroniczne i sieciowe źródła informacji, wdrażanie metody projektów, praca zespołowa, problemy otwarte. 6. Ocena reform szkolnych wprowadzonych przez władze oświatowe ostatnich lat: nowe podstawy programowe, egzaminy zewnętrzne, reforma strukturalna, obniżenie wieku szkolnego, pluralizm programowy, zmiany statusu zawodowego nauczyciela. 7. Wyzwania edukacyjne: spójność społeczna, wykluczenie, wykorzystanie możliwości współczesnej komunikacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Ustawa prawo oświatowe (artykuły dotyczące działań innowacyjnych i eksperymentów w oświacie). Zalecenia Parlamentu europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Kupisiewicz Cz. Paradygmaty i wizje reform oświatowych. Okoń W. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1975. Szymański M.S. Niemiecka pedagogika reformy. Portal EduNews - wybrane artykuły). |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Zna podstawy prawne wprowadzania innowacji pedagogicznych w polskim systemie szkolnym 2. Definiuje i operuje pojęciami uwikłanymi w szeroko rozumiany proces kształcenia 3. Zna kryteria doboru poszczególnych elementów procesu dydaktycznego w zależności od analizowanej innowacji dostrzegając związki pomiędzy -celami, czyli zaplanowanymi zmianami -nauczaniem i wychowaniem-rodzajem treści (materiałem dydaktycznym)-sposobami eksponowania wiadomości ( metodami nauczania) -doborem form organizacyjnych sprzyjających indywidualizowaniu i aktywizowaniu w procesie uczenia się - doborem środków koniecznych do właściwego eksponowania materiału dydaktycznego 4. Porówna i oceni założenia historycznych i współczesnych paradygmatów funkcjonowania szkoły 5. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne 6. Konstruuje plan rozwoju zawodowego stosując kryteria socjologii oświaty. 7. Podejmuje działania świadczące o rozumieniu konieczności samokształcenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniana będzie frekwencja i aktywność na zajęciach. Zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy na temat innowacji wprowadzanych w polskim systemie szkolnym. |
Practical placement: |
Copyright by University of Warsaw.