University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS2-Innovations in education system

General data

Course ID: 2300-MS2-MO-INN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS2-Innovations in education system
Name in Polish: MS2 - Innowacje edukacyjne
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Poznanie podstaw prawnych i założeń innowacji pedagogicznych wprowadzanych w polskim systemie oświatowym oraz samodzielna analiza możliwości ich wdrażania są istotnym elementem kierowania podejmowanymi przedsięwzięciami edukacyjnymi.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest poznanie i ocena programów i działań modernizacyjnych podejmowanych w polskim systemie oświatowym. Analizowane będą także perspektywy rozwoju oświaty w kontekście przemian cywilizacyjnych, gospodarczo-społecznych, zmian na rynku pracy. Omówione zostaną uwarunkowania prawne, społeczne i pedagogiczne przemian oświatowych. Wskazane i omówione zostaną także wybrane projekty innowacji pedagogicznych realizowanych w polskich szkołach.

Full description: (in Polish)

1. Społeczne funkcje szkoły. Zadania stawiane placówkom edukacyjnym: kształcenie, wychowanie, opieka pozostają niezmienne, jednak zmiany dokonujące się w polskim społeczeństwie skłaniają do ponownego zdefiniowania potrzeb edukacyjnych i wychowawczych. Kryzys tradycyjnej edukacji.

2. Europejski kontekst funkcjonowania systemu edukacyjnego: porównywalność kwalifikacji w europejskim obszarze edukacyjnym, edukacyjne i integracyjne programy inicjowane przez Unię europejską, kompetencje kluczowe dla europejskiego obszaru edukacyjnego.

3. Aspekty prawne działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w polskiej oświacie.

4. Przykłady innowacji programowych, metodycznych i organizacyjnych podejmowanych w polskich szkołach.

5. Działania modernizacyjne kształcenie: elektroniczne i sieciowe źródła informacji, wdrażanie metody projektów, praca zespołowa, problemy otwarte.

6. Ocena reform szkolnych wprowadzonych przez władze oświatowe ostatnich lat: nowe podstawy programowe, egzaminy zewnętrzne, reforma strukturalna, obniżenie wieku szkolnego, pluralizm programowy, zmiany statusu zawodowego nauczyciela.

7. Wyzwania edukacyjne: spójność społeczna, wykluczenie, wykorzystanie możliwości współczesnej komunikacji.

Bibliography: (in Polish)

Ustawa prawo oświatowe (artykuły dotyczące działań innowacyjnych i eksperymentów w oświacie).

Zalecenia Parlamentu europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Kupisiewicz Cz. Paradygmaty i wizje reform oświatowych.

Okoń W. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1975.

Szymański M.S. Niemiecka pedagogika reformy.

Portal EduNews - wybrane artykuły).

Learning outcomes: (in Polish)

1. Zna podstawy prawne wprowadzania innowacji pedagogicznych w polskim systemie szkolnym

2. Definiuje i operuje pojęciami uwikłanymi w szeroko rozumiany proces kształcenia

3. Zna kryteria doboru poszczególnych elementów procesu dydaktycznego w zależności od analizowanej innowacji dostrzegając związki pomiędzy

-celami, czyli zaplanowanymi zmianami

-nauczaniem i wychowaniem-rodzajem treści (materiałem dydaktycznym)-sposobami eksponowania wiadomości ( metodami nauczania)

-doborem form organizacyjnych sprzyjających indywidualizowaniu i aktywizowaniu w procesie uczenia się - doborem środków koniecznych do właściwego eksponowania materiału dydaktycznego

4. Porówna i oceni założenia historycznych i współczesnych paradygmatów funkcjonowania szkoły

5. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne

6. Konstruuje plan rozwoju zawodowego stosując kryteria socjologii oświaty.

7. Podejmuje działania świadczące o rozumieniu konieczności samokształcenia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniana będzie frekwencja i aktywność na zajęciach. Zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy na temat innowacji wprowadzanych w polskim systemie szkolnym.

Practical placement:
This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)