MS2-Child and family – an interdisciplinary perspective
General data
Course ID: | 2300-MS2-PRSW-DiR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS2-Child and family – an interdisciplinary perspective |
Name in Polish: | MS2-Dziecko i rodzina w perspektywie interdyscyplinarnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.). |
Short description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.). |
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.). Punktem wyjścia jest zastanawianie się nad stanem i przeobrażeniami rodziny polskiej z uwzględnieniem zagrożeń utrudniających jej funkcjonowanie w wymiarze instytucjonalnym i grupowym Program uwzględnia nastepujące grupy zagadnień: • Małżeństwo i rodzina w okresie przemian • Dzietność rodziny - szanse i zagrożenia • Macierzyństwo i ojcostwo - przemiany ról • Oblicza trudnego rodzicielstwa (małoletnie, uzależnione, bezdomne. uwięzione,samotne,udręczone, itp.) • Dziecko w rodzinie - relacje, oczekiwania, obowiązki, plany edukacyjne, czas wolny, itd. |
Bibliography: |
(in Polish) F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002 • W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1996 • A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005 • T. Rostowska, A. Jarmołowska, Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego, Warszawa 2010 • A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003 • K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002 |
Learning outcomes: |
(in Polish) •Rozumie przemiany rodziny w zakresie struktury i funkcji •Wskazuje zagrożenia utrudniające funkcjonowanie rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym •Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny problemowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny •Zna programy wsparcia rodziny i dostępne formy pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących •Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym •Wskazuje możliwości pomocy dziecku i rodzinie problemowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) •Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nb) •Przygotowanie do zajęć (literatura) •Realizacja zadań (karty ćwiczeń) •Prezentacja indywidualna wybranego tematu •kolokwia sprawdzające w poszczególnych działach tematycznych |
Copyright by University of Warsaw.