MS2 - Obszary działalności badawczej nauczyciela języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-WNJ-ODZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Obszary działalności badawczej nauczyciela języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu przygotowanie studentów do refleksyjnego podejścia do nauczania nastawionego na ciągły rozwój warsztatu nauczyciela. Podczas kursu studenci poznają sposoby prowadzenia badań na lekcjach języka angielskiego i zostaną przygotowani do prowadzenia własnych mikro-projektów badawczych. Drugim obszarem kursu jest pogłębienie wiedzy na temat przyswajania języka obcego przez dzieci. Ma to na celu określenie obszarów, które wymagają szczególnej uwagi i ciągłego badania nauczyciela. Bieżąca i refleksyjna obserwacja oraz badanie w działaniu będę przedstawione jako sposób na doskonalenie metod pracy z dziećmi i dążenie do zapewnienia efektywnego przebiegu procesu uczenia się. |
Pełny opis: |
- definicje i zakres badań naukowych w dziedzinie językoznawstwa stosowanego i nauczania języka obcego - rodzaje badań naukowych: ilościowe i jakościowe - badanie w działaniu - techniki zbierania danych (obserwacja, introspekcja, badanie kwestionariuszowe, korpus, próbki języka) oraz rodzaje narzędzi badawczych - podstawowe elementy projektu badawczego - etyka prowadzenia badań wśród dzieci - planowanie projektu badawczego w warunkach klasy szkolnej - tempo i kolejność przyswajania języka obcego - rozwój umiejętności produktywnych i receptywnych w języku obcym w wieku dziecięcym - czynniki wpływające na rozwój języka obcego u dzieci (środowisko, czynniki afektywne, poznawcze) - wpływ nauczyciela na postępy dzieci w nauce języka obcego |
Literatura: |
Brown, J.D. (2001) Using Surveys in Language Programs. Cambridge: Cambridge University Press. Brown, J.D. (2002) Doing Second Language Research. Oxford: Oxford University Press. Cohen, L., L. Manion and K. Morrison (2000) Research Methods in Education (5th edition). London: Routledge. Freeman, D. 1999. Doing Teacher Research. Newbury House Teacher Development. Boston, MA: Heinle & Heinle Publications. Greig, A. and J. Taylor. (1999) Doing Research with Children. London: SAGE Publications. McKay, P. (2006) Assessing Young Language Learners. Cambridge: Cambridge University Press. Moon, J. and M. Nikolov. (2009) (eds) Research into Teaching English to Young Learners. Pecs: University Press Pecs. Munoz, C. (ed.) (2006) Age and the Rate of Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters. Nikolov, M. (2009) (ed) Early Learning of Modern Foreign Languages. Processes and Outcomes. Bristol, UK: Multilingual Matters Singleton, D. and L.Ryan (2004) Language Acquisition: The Age Factor. Clevedon: Multilingual Matters. Swales, J.M. (2004) Research Genres. Exploration and Application. Cambridge Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Szpotowicz, M. (2008) Second Language Learning Processes in Lower Primary Children. Vocabulary Acquisition. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wallace, M.J. (1997) Action Research for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu student: - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat metod badawczych wykorzystywanych w badaniach nad językiem angielskim, zwłaszcza w kontekście badań nad nauczaniem języka w wieku wczesnoszkolnym: - zna cechy badań ilościowych i jakościowych oraz sposoby zbierania danych - zna przyczyny różnego tempa przyswajania umiejętności produktywnych i receptywnych u dzieci Umiejętności Po ukończeniu kursu student: - stosuje jakościowe metody badawcze w badaniach własnych nad lekcjami obserwowanymi oraz podczas własnej pracy dydaktycznej -potrafi dostosować metody badawcze i pomiarowe do możliwości poznawczych i specyfiki wieku rozwojowego uczniów -wyjaśnia różnice między przyswajaniem języka obcego na różnych etapach rozwojowych dziecka -wyjaśnia różnicę pomiędzy rozwojem umiejętności produktywnych i receptywnych w języku obcym w różnym wieku rozwojowym -przedstawia różnorodne czynniki wpływające na rozwój językowy dzieci i wskazuje przykłady badań ilustrujące kilka z nich -planuje mini-projekt badawczy dotyczący przyswajania języka obcego przez dzieci Kompetencje społeczne Po ukończeniu kursu student: - poddaje własne działania dydaktyczne systematycznej analizie i stosuje na własne potrzeby metody badania w działaniu - w badaniach własnych w sposób odpowiedzialny przestrzega zasad etyki prowadzenia badań wśród dzieci |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy pracy: wykład, warsztat, dyskusja na temat tekstów czytanych w domu, praca samodzielna w bibliotece oraz nad projektem badawczym wymagania: 1. systematyczne czytanie literatury fachowej (artykuły i rozdziały) oraz udział w dyskusji na ich podstawie 2. złożenie pracy semestralnej na wybrany i uzgodniony z prowadzącym temat 3. złożenie projektu badania w działaniu (plan, wersja robocza, wersja ostateczna) 4. udział w zajęciach – dopuszcza się 2 nieobecności 5. test zaliczeniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.