MMP – Psycho-social aspects of teaching
General data
Course ID: | 2300-MS3-MPP-PS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MMP – Psycho-social aspects of teaching |
Name in Polish: | MMP-Psychologiczno-społeczne aspekty działalności pedagogicznej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wykład będzie się koncentrował na integracji wiedzy pedagogicznej z innymi dziedzinami nauk społecznych z zachowaniem struktury pionowej pedagogiki. Utrwalona zostanie aparatura pojęciowa współczesnej pedagogiki. Przedmiot powinien przygotować studentów do pracy w różnych obszarach indywidualnych działań edukacyjnych i oddziaływań społecznych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zakres poruszanych zagadnień będzie dotyczył dwóch obszarów: indywidualnych uwarunkowań efektów dydaktyczno-wychowawczych oraz edukacji jako procesu społecznego tj. celów i zadań społecznych jakie winny być stawiane procesowi wychowania oraz rodzajów i mechanizmów wpływu społecznego.Dzięki formie wykładu o charakterze konwersatoryjnym student – przyszły pedagog będzie przygotowany do zawodowego funkcjonowania z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności. |
Full description: |
(in Polish) I. Blok tematyczny: Indywidualizacja kształcenia: 1. Indywidualizacja nauczania. -cechy, umiejętności i potrzeby ucznia w konkretnej sytuacji dydaktycznej · - diagnoza (rozpoznanie) możliwości i potrzeb uczniów - uwzględnienie cech indywidualnych ucznia w procesie dydaktyczno-wychowawczym. 2. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania indywidualizacji kształcenia. 3. Indywidualizacja kształcenia w systemie dydaktycznym. II. Blok tematyczny: Wpływ społeczny 1. Cele wpływu społecznego: dokonanie właściwego wyboru, uzyskanie aprobaty, obraz własnej osoby. 2. Rodzaje wpływu społecznego: informacyjny i normatywny 3. Mechanizmy wpływu społecznego. 4. Przejawy wpływu społecznego: naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo. 5. Techniki wywierania wpływu – aspekty korzyści dwustronnych, wymiar etyczny. |
Bibliography: |
(in Polish) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2006 Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP 2004 Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa 1988 Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia, PWN, Warszawa 1977 Silberman M., Uczymy się uczyć, GWP, Gdańk 2005 Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, GWP, Gdańsk 2010 Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 2000 Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2007 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student: 1. posiada pogłębioną wiedzę o pedagogice szkolnej, jej miejscu wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami, 2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu nauk humanistycznych i społecznych obejmującą problemy dydaktyczno-wychowawcze, 3. posiada wiedzę o podstawach dydaktyki ogólnej, konstruowaniu projektów edukacyjnych. Umiejętności Student: 1. potrafi zastosować różne podejścia teoretyczne przy diagnozowaniu, analizowaniu i rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, 2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe z wykorzystaniem różnych źródeł. Kompetencje Student: 1. rozumie potrzebę i zna możliwości kształcenia ustawicznego oraz podnoszenia kompetencji zawodowych , 2. docenia znaczenie nauk społecznych i humanistycznych, ma świadomość ich wpływu na podnoszenie kapitału społecznego i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje |
Copyright by University of Warsaw.