University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MMP – Psycho-social aspects of teaching

General data

Course ID: 2300-MS3-MPP-PS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MMP – Psycho-social aspects of teaching
Name in Polish: MMP-Psychologiczno-społeczne aspekty działalności pedagogicznej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wykład będzie się koncentrował na integracji wiedzy pedagogicznej z innymi dziedzinami nauk społecznych z zachowaniem struktury pionowej pedagogiki. Utrwalona zostanie aparatura pojęciowa współczesnej pedagogiki. Przedmiot powinien przygotować studentów do pracy w różnych obszarach indywidualnych działań edukacyjnych i oddziaływań społecznych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zakres poruszanych zagadnień będzie dotyczył dwóch obszarów: indywidualnych uwarunkowań efektów dydaktyczno-wychowawczych oraz edukacji jako procesu społecznego tj. celów i zadań społecznych jakie winny być stawiane procesowi wychowania oraz rodzajów i mechanizmów wpływu społecznego.Dzięki formie wykładu o charakterze konwersatoryjnym student – przyszły pedagog będzie przygotowany do zawodowego funkcjonowania z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności.

Full description: (in Polish)

I. Blok tematyczny:

Indywidualizacja kształcenia:

1. Indywidualizacja nauczania.

-cechy, umiejętności i potrzeby ucznia w konkretnej sytuacji dydaktycznej ·

- diagnoza (rozpoznanie) możliwości i potrzeb uczniów

- uwzględnienie cech indywidualnych ucznia w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

2. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania indywidualizacji kształcenia.

3. Indywidualizacja kształcenia w systemie dydaktycznym.

II. Blok tematyczny:

Wpływ społeczny

1. Cele wpływu społecznego: dokonanie właściwego wyboru, uzyskanie aprobaty, obraz własnej osoby.

2. Rodzaje wpływu społecznego: informacyjny i normatywny

3. Mechanizmy wpływu społecznego.

4. Przejawy wpływu społecznego: naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo.

5. Techniki wywierania wpływu – aspekty korzyści dwustronnych, wymiar etyczny.

Bibliography: (in Polish)

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2006

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP 2004

Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa 1988

Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia, PWN, Warszawa 1977

Silberman M., Uczymy się uczyć, GWP, Gdańk 2005

Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, GWP, Gdańsk 2010

Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 2000

Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2007

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student:

1. posiada pogłębioną wiedzę o pedagogice szkolnej, jej miejscu wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami,

2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu nauk humanistycznych i społecznych obejmującą problemy dydaktyczno-wychowawcze,

3. posiada wiedzę o podstawach dydaktyki ogólnej, konstruowaniu projektów edukacyjnych.

Umiejętności

Student:

1. potrafi zastosować różne podejścia teoretyczne przy diagnozowaniu, analizowaniu i rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,

2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe z wykorzystaniem różnych źródeł.

Kompetencje

Student:

1. rozumie potrzebę i zna możliwości kształcenia ustawicznego oraz podnoszenia kompetencji zawodowych ,

2. docenia znaczenie nauk społecznych i humanistycznych, ma świadomość ich wpływu na podnoszenie kapitału społecznego i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)