University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) MS3 - Warsztat kompetencji równościowych i międzykulturowych

General data

Course ID: 2300-MS3-SDR-SD-WK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: MS3 - Warsztat kompetencji równościowych i międzykulturowych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest rozwój postaw równościowych oraz kompetencji międzykulturowych. Warsztaty prowadzone są w oparciu o aktywne i innowacyjne metody dobierane z zachowaniem zróżnicowania narzędzi i ich dostosowania do poszczególnych tematów tak, aby każda uczestniczka i uczestnik mógł systematycznie pogłębiać wiedzę, umiejętności i rozwijać postawy prorównościowe i związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji oraz wrażliwe na potrzeby osób z różnych kultur. Zajęcia przygotowują do świadomego życia w heterogenicznym, postnowoczesnym społeczeństwie, które niesie ze sobą wiele wyzwań związanych z jego wieloaspektowym zróżnicowaniem.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest rozwój postaw równościowych oraz kompetencji międzykulturowych. Warsztaty prowadzone są w oparciu o aktywne i innowacyjne metody dobierane z zachowaniem zróżnicowania narzędzi i ich dostosowania do poszczególnych tematów tak, aby każda uczestniczka i uczestnik mógł systematycznie pogłębiać wiedzę, umiejętności i rozwijać postawy prorównościowe i związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji oraz wrażliwe na potrzeby osób z różnych kultur. Zajęcia przygotowują do świadomego życia w heterogenicznym, postnowoczesnym społeczeństwie, które niesie ze sobą wiele wyzwań związanych z jego wieloaspektowym zróżnicowaniem.

Tematyka warsztatów:

potrzeby i oczekiwania uczestniczek oraz uczestników,

tożsamość grupowa, etykietowanie,

stereotypy, uprzedzenia, mikronierówności,

formy i poziomy dyskryminacji,

nierówności społeczne, przywileje,

kultura i wielokulturowość,

kompetencje międzykulturowe i komunikacja w środowisku wielokulturowym,

działania prorównościowe oraz sposoby i narzędzia reagowania na działania nierównościowe, budowanie świadomości dotyczącej własnych postaw równościowych.

Bibliography: (in Polish)

Kędziora K., Grędzińska A., (red.) Równoważni. Poradnik antydyskryminacyjny dla osób studiujących i zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2017. Dostęp: http://www.rownowazni.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/12/podrecznik-rownowazni-elektro-1.pdf

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja Międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.

Sanchez-Runde C. J., Nardon L., Steers R. M., Management Across Cultures: Developing Global Competencies, Cambridge University Press, 2016.

Branka M., Cieślikowska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków 2010.

Bogatko K., Drabarz A., Śmiszek K., Przeciwko dyskryminacji. Poradnik prawny, Warszawa 2013.

Pakiet edukacyjny “Antydyskryminacja”, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2005.

Kashtan M., You’re Not a Bad Person: How Facing Privilege Can Be Liberating, 2016. Dostęp: https://www.psychologytoday.com/us/blog/acquired-spontaneity/201611/you-re-not-bad-person-facing-privilege-can-be-liberating

Loden M., Rosener J., Workforce America! Managing Employee Diversity As a Vital Resource, McGraw-Hill, 1991.

Wiatrowska M., Ja + przywileje. Wyzwania nierówności społecznych i jak o nich rozmawiać. 2021.

Rogowska L., Zielińska H., Szkolenie antydyskryminacyjne dla MAL - materiały szkoleniowe, Urząd M.St. Warszawy, Warszawa 2018.

Teutsch A., Stoch M., Kozakoszczak A., Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2017.

Komisja Europejska, Strategiczne zaangażowanie na rzecz równouprawnienia płci w latach 2016-2019, 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA. Student_Studentka zna i rozumie:

S5_W01, teoretyczne podstawy opieki i wychowania, pomocy społecznej oraz pracy społecznowychowawczej z różnymi grupami osób wymagających wsparcia, a także terminologie nauk pokrewnych i relacje z innymi naukami

S5_W03, specyfikę funkcjonowania współczesnych środowisk wychowawczych i metody ich analizy w różnych dyscyplinach nauki

S5_W12, aktualne problemy społeczne oraz narzędzia ewaluacji programów pomocy społecznej adresowane do różnych odbiorców

UMIEJĘTNOŚCI. Student_Studentka potrafi:

S5_U01, obserwować i analizować różnorodne środowiska wychowawcze posługując się metodami i technikami diagnostycznymi z wykorzystaniem różnych teorii

S5_U02, dostrzec i scharakteryzować problemy wychowawcze dzieci i pomóc w ich rozwiązaniu

S5_U06, właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka i rodziny i formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno-wychowawczych

S5_U13, zajmować stanowisko i samodzielnie formułować dobrze uargumentowane sądy na temat proponowanych rozwiązań sytuacji problemowych w różnych środowiskach

S5_U16, współpracować z rodziną w celu doskonalenie umiejętności wychowawczych

S5_U17, tworzyć i realizować cele z grupą dzieci

S5_U18, zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb odbiorców działań

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student_Studentka jest gotowa do:

S5_K03, współdziałania w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia

S5_K05, nawiązania kontaktu z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia i wspólnego działania w ich interesie

S5_K06 organizowania zajęć dla dzieci i młodzieży w ramach zorganizowanych praktyk

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

napisanie po każdym warsztacie notatki (max. 2000 znaków), w której student/studentka podejmie się analizy krytycznej warsztatu i jego wpływu na własną osobę,

dopuszczalna jedna nieobecność.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Natalia Greniewska, Maria Kolankiewicz
Group instructors: Magdalena Zaborowska-Gumieniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Natalia Greniewska, Maria Kolankiewicz
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)