University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MS4 - Early development support

General data

Course ID: 2300-MS4-TWR-WWR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MS4 - Early development support
Name in Polish: MS4 - Wczesne wspomaganie rozwoju
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

The student acquires knowledge pertaining to supporting the child's early development.

Mode:

Classroom

Short description:

The object covers [typo] issues concerning the definition, the purpose, the function, the rate and meanings of early intervention focused on supporting child's development. It concerns the issues of providing specialist for care the child from the moment of detecting the first signals to taking the study at school and issues of supporting their home environment.

Full description:

The course will cover manners of supporting the development of children with different educational needs. The issues brought up will concern the principles of developing activities, stimulating the motivation of the child, meeting their needs, the formation of habits and attitudes with respect to particular kinds of disabilities. The program will also include subjects devoted to organizing forms of the pedagogical and educational process, as well as applying active methods and forms of working with the child, the psychomotor, musical, plastic stimulation and the selection of the children's fiction. The plan also contains the issues of the ability of working with parents carers) of small children with various functional problems.

Bibliography: (in Polish)

Bogdanowicz M., Kasica A.: Ruch rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne. Gdańsk 2003.

Cytowska B., Winczura B. (red.): Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków 2008.

Czajkowska I., Herda H.: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. Warszawa 1998.

Doman G., Doman J.: Jak nauczyć małe dziecko czytać. Bydgoszcz 1992.

Garda-Łukaszewska J., Szperkowski T.: Współtworzenie – zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo. Warszawa 1997.

Gruszczyk-Kolczyńska E. Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa 2000.

Kaczmarek B.B.: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka. Kraków 2008.

Kisiel M.: Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza 2007.

Kwaśniewska G. (red.): Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin 2007.

Olechnowicz H.: Jak podtrzymywać bliskość psychiczną z małym dzieckiem. W: Olechnowicz (red). U źródeł rozwoju dziecka. Warszawa 1999

Pileccy W. i J. (red.): Stymulacja psychoruchowego dziecka o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków 2004.

Pisula E.: Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk 2005.

Piszczek M.: Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa 1997.

Piszczek M. (red.): Diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci w wieku 0-5 lat oraz wspieranie ich rodzin. Warszawa 1998.

Piszczek M.: Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Warszawa 2006.

Piszczek M.: Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa 2007.

Walczak G. (red.): Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących. Warszawa 2005.

Wereszka K.: Wczesna opieka nad dzieckiem z wadą słuchu i jej wpływ na jego dalsze losy, Szkoła Specjalna, 2005 Nr 5. Warszawa 2005.

Learning outcomes:

On completion of the course student:

(knowledge)

- gives the definition, the purpose, functions, the rate and the significance of early intervention and developmental support;

- can characterize principles of developing the activity, stimulating the motivation of the child, meeting their needs, formation habits and attitudes with respect to particular kinds disabilities;

- knows active methods and forms of working with the child;

(abilities)

- describes the functioning of children with different educational needs;

- is able to point out the issues of supporting the home environment of the children with various functional problems;

- can organize suitable forms of the pedagogical and educational process for children;

(attitudes)

- is able to diversify activities in early intervention;

- understands the need of parents (of carers) of small children with problems of different kind in functioning.

Assessment methods and assessment criteria:

Presence and active participation in class, being acquainted with books, test.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)