MD-Moduł metodyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MD-ART |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD-Moduł metodyczny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwój kompetencji dydaktycznych poprzez poznanie i utrwalenie podstawowej wiedzy dydaktycznej oraz trening umiejętności metodycznych tj. zastosowania wiedzy ogólnej podczas projektowania i prowadzenie zajęć z zakresu edukacji artystycznej i medialnej. |
Pełny opis: |
Podczas projektowania modułu przyjęte zostało założenie, że fundamentem kompetencji metodycznych są: umiejętność wykorzystania wiedzy ogólnej na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania zajęć z danego obszaru tematycznego oraz sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, dzięki któremu student może efektywne osiągać cele z zakresu edukacji artystycznej i medialnej. Na moduł składają się następujące przedmioty: 1. Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej 2. Metodyka zajęć plastycznych 3. Metodyka nauczania zdalnego 4. Nowe technologie w projektach edukacyjnych 5. Warsztaty plastyczne 6. Warsztaty performatywne i drama 7. Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin |
Literatura: |
- Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations, Janusz Byszewski, Maria Parczewska, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004. - Poradnik metodyczny Edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2016. - Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2014. - Z teorii i praktyki edukacji artystycznej: w kręgu przyjaciół, (red.) W. Limont, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005. - Nęcka Edward (red.), Trening kreatywności., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012 - Szmidt Krzysztof J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych., Wydawnictwo Helion 2013 - D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984. - Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl - Kościelecki S. "Współczesna koncepcja wychowania plastycznego" - Lewicka J. "Sto technik plastycznych" - Zieliński A. "O widzeniu artystycznym" - Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/ Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków - Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012. - Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008. - Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002. - Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007. - Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010 - Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004. - Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006. - Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006. |
Efekty uczenia się: |
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem: kierunkowe: K_W04, K_W07, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U10, K_K01, K_02, K_04, K_05, K_K06 specjalnościowe: S4_W01, S4_W03, S4_W05, S4_W06, S4_W07, S4_U01, S4_U03, S4_U04, S4_U05, S4_U06, S4_U07, S4_U08, S4_U09, S4_K01, S4_K02, S4_K03, S4_K05, S4_K06, S4_K07 Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu w zakresie wiedzy / zna i rozumie: 1. podstawowe założenia pedagogiki twórczości artystycznej (K_W04) 2. współczesne metody edukacji artystycznej (K_W07) 3. prawidłowości oraz uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego (K_W07) 4. przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu (K_W07) W zakresie umiejętności / potrafi: 1. projektować działania edukacyjne w przestrzeni artystycznej (K_U02) 2. opracowuje działania edukacyjno-artystyczne dostosowane do potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych (K_U02, K_U04) 3. korzystać z różnych technik działań artystycznych podczas warsztatów plastycznych (K_U05) 4.organizować pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_U10) 5. organizować działania edukacyjne w przestrzeniach artystycznych podczas praktyk studenckich (K_U05, K_U10) 6. korzystać z różnych mediów oraz wybranych technik multimedialnych, w tym platform edukacyjnych, w działalności zawodowej (K_U06) W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do: 1. kierowania się zasadami etycznymi (K_K05) 2. dostrzegania wagi działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej (K_K02, K_K04) 3. bycia osobom kreatywną (K_K01) 4. respektowania wiedzy i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego (K_K06) 5. identyfikowania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane zaliczenie wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu. W ramach egzaminu modułowego student/ka przygotowuje opis projektu działań edukacyjnych w polu kultury i sztuki. Projekt ma rozwijać wybrane zagadnienie z obszaru edukacji artystycznej i medialnej. Kryteria oceny dotyczą poprawności opracowanego projektu (aspekty merytoryczne - treści, metodyczne - cele, proces, metoda, forma organizacyjna i techniczne - środki). Wytyczne przygotowania opisu projektu zostaną grupie udostępnione z wyprzedzeniem przez koordynatora/kę modułu. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.