Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD-Moduł metodyczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MD-ART
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD-Moduł metodyczny
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali i w terenie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwój kompetencji dydaktycznych poprzez poznanie i utrwalenie podstawowej wiedzy dydaktycznej oraz trening umiejętności metodycznych tj. zastosowania wiedzy ogólnej podczas projektowania i prowadzenie zajęć z zakresu edukacji artystycznej i medialnej.

Pełny opis:

Podczas projektowania modułu przyjęte zostało założenie, że fundamentem kompetencji metodycznych są: umiejętność wykorzystania wiedzy ogólnej na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania zajęć z danego obszaru tematycznego oraz sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, dzięki któremu student może efektywne osiągać cele z zakresu edukacji artystycznej i medialnej.

Na moduł składają się następujące przedmioty:

1. Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej

2. Metodyka zajęć plastycznych

3. Metodyka nauczania zdalnego

4. Nowe technologie w projektach edukacyjnych

5. Warsztaty plastyczne

6. Warsztaty performatywne i drama

7. Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin

Literatura:

- Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations, Janusz Byszewski, Maria Parczewska, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004.

- Poradnik metodyczny Edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2016.

- Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2014.

- Z teorii i praktyki edukacji artystycznej: w kręgu przyjaciół, (red.) W. Limont, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.

- Nęcka Edward (red.), Trening kreatywności., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012

- Szmidt Krzysztof J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych., Wydawnictwo Helion 2013

- D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.

- Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl

- Kościelecki S. "Współczesna koncepcja wychowania plastycznego"

- Lewicka J. "Sto technik plastycznych"

- Zieliński A. "O widzeniu artystycznym"

- Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/

Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków

- Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012.

- Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.

- Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.

- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007.

- Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010

- Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004.

- Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006.

- Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006.

Efekty uczenia się:

Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:

kierunkowe: K_W04, K_W07, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U10, K_K01, K_02, K_04, K_05, K_K06

specjalnościowe: S4_W01, S4_W03, S4_W05, S4_W06, S4_W07, S4_U01, S4_U03, S4_U04, S4_U05, S4_U06, S4_U07, S4_U08, S4_U09, S4_K01, S4_K02, S4_K03, S4_K05, S4_K06, S4_K07

Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu

w zakresie wiedzy / zna i rozumie:

1. podstawowe założenia pedagogiki twórczości artystycznej (K_W04)

2. współczesne metody edukacji artystycznej (K_W07)

3. prawidłowości oraz uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego (K_W07)

4. przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu (K_W07)

W zakresie umiejętności / potrafi:

1. projektować działania edukacyjne w przestrzeni artystycznej (K_U02)

2. opracowuje działania edukacyjno-artystyczne dostosowane do potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych (K_U02, K_U04)

3. korzystać z różnych technik działań artystycznych podczas warsztatów plastycznych (K_U05)

4.organizować pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_U10)

5. organizować działania edukacyjne w przestrzeniach artystycznych podczas praktyk studenckich (K_U05, K_U10)

6. korzystać z różnych mediów oraz wybranych technik multimedialnych, w tym platform edukacyjnych, w działalności zawodowej (K_U06)

W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:

1. kierowania się zasadami etycznymi (K_K05)

2. dostrzegania wagi działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej (K_K02, K_K04)

3. bycia osobom kreatywną (K_K01)

4. respektowania wiedzy i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego (K_K06)

5. identyfikowania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Wymagane zaliczenie wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu.

W ramach egzaminu modułowego student/ka przygotowuje opis projektu działań edukacyjnych w polu kultury i sztuki. Projekt ma rozwijać wybrane zagadnienie z obszaru edukacji artystycznej i medialnej.

Kryteria oceny dotyczą poprawności opracowanego projektu (aspekty merytoryczne - treści, metodyczne - cele, proces, metoda, forma organizacyjna i techniczne - środki). Wytyczne przygotowania opisu projektu zostaną grupie udostępnione z wyprzedzeniem przez koordynatora/kę modułu.

Praktyki zawodowe:

Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)