MS1-Edukacja medialna w cyberkulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MS1-ARM-EMC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Edukacja medialna w cyberkulturze |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zrozumienie problemów i uwarunkowań dzisiejszego społeczeństwa, w którym media stają się nie tylko wytworem, ale i kreatorem współczesnej kultury. |
Pełny opis: |
W ramach kursu przyjrzymy się zjawiskom współczesnej cyberkultury, które są opisywane w bieżących artykułach o charakterze popularnonaukowym (ostatnio opublikowane). Perspektywy, diagnozy i opinie w analizowanych tekstach zostaną ocenione względem zgodności z otaczającą rzeczywistością. W ten sposób w ramach poszczególnych zajęć omówimy zjawiska, trendy i problemy cyberkultury, które kształtują dzisiejsze realia społeczne. Przed każdymi zajęciami student będzie zobowiązany nie tylko zapoznać się z tekstem lub/i materiałem wideo, a także odnieść się do konkretnych fragmentów treści, opisać własne doświadczenia oraz przeszukać zasoby internetowe powiązane z treścią. W trakcie zajęć przygotowane opinie, refleksje i materiały pozwolą zainicjować dyskusję, której celem będzie lepsze zrozumienie zależności występujących między społeczeństwem a technologią, a w szczególnością mediami. Pod koniec kursu studenci będą gotowi przedstawić krytyczną opinię na temat wpływu nowych mediów na uwarunkowania codziennej egzystencji. |
Literatura: |
Teksty omawiane na zajęciach wybierane są z puli bieżących artykułów o charakterze popularno-naukowym (czasopisma, blogi, serwisy informacyjne) i dotyczą zjawisk związanych z cyberkulturą. Przykładowe tematy: kultura nadmiaru, konsumpcjonizm, kultura repetycji, kulturowy upcycling (Trash art.), mowa nienawiści, transhumanizm, hikikomori, narcyzm, kawaii, demencja cyfrowa, uzależnienie od mediów cyfrowych, cyfrowa transformacja w biznesie. Niektóre zagadnienia ilustrowane będą materiałem wideo np. seria Czarno Lustro (Black Mirror). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu edukacji medialnej oraz określa jej rolę w kulturze (K_W01, K_W17); Umiejętności: - student podejmuje dyskusje na temat zjawisk z obszaru cyberkultury omawiając ich determinanty, przyczyny oraz relację między omawianymi zjawiskami, a właściwościami natury ludzkiej (K_U05, K_U07); - student obserwuje różnorodne zjawiska społeczne z zakresu cyberkultury, wyszukuje, gromadzi i przetwarza informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułuje wynikające z nich problemy, ustosunkowuje się do nich i proponuje potencjalne rozwiązania (K_U01, K_U09, K_U13, K_U07) - student zadaje kluczowe pytanie dotyczące relacji między cyberkulturą a środowiskiem. Kompetencje społeczne: - student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia (K_K08, K_K09) - student przejawia zachowania świadczące o gotowości do współpracy z ludźmi i instytucjami na rzecz rozwiązywania problemów i podejmowania działań z zakresu edukacji medialnej (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest zobowiązany: - przed zajęciami wskazać fragment wypowiedzi, z którym się zgadza oraz nie zgadza, a na zajęciach przedstawić stosowną argumentację oraz być gotowym do dyskusji; - przed zajęciami opisać doświadczenie z życia, które wiążą się z omawianym zagadnieniem, a na zajęciach omówić determinanty oraz przyczyny dostrzeżonych zjawisk; - przed zajęciami znaleźć materiały w sieci ilustrujące, potwierdzające i wyjaśniające omawiane zagadnienie (np. badania, artykuły, memy). W celu zaliczenia przedmiotu należy zdobyć co najmniej 75% punktów możliwych do zdobycia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.