Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS1-Edukacja medialna w cyberkulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MS1-ARM-EMC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS1-Edukacja medialna w cyberkulturze
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem kursu jest zrozumienie problemów i uwarunkowań dzisiejszego społeczeństwa, w którym media stają się nie tylko wytworem, ale i kreatorem współczesnej kultury.

Pełny opis:

W ramach kursu przyjrzymy się zjawiskom współczesnej cyberkultury, które są opisywane w bieżących artykułach o charakterze popularnonaukowym (ostatnio opublikowane). Perspektywy, diagnozy i opinie w analizowanych tekstach zostaną ocenione względem zgodności z otaczającą rzeczywistością. W ten sposób w ramach poszczególnych zajęć omówimy zjawiska, trendy i problemy cyberkultury, które kształtują dzisiejsze realia społeczne.

Przed każdymi zajęciami student będzie zobowiązany nie tylko zapoznać się z tekstem lub/i materiałem wideo, a także odnieść się do konkretnych fragmentów treści, opisać własne doświadczenia oraz przeszukać zasoby internetowe powiązane z treścią. W trakcie zajęć przygotowane opinie, refleksje i materiały pozwolą zainicjować dyskusję, której celem będzie lepsze zrozumienie zależności występujących między społeczeństwem a technologią, a w szczególnością mediami. Pod koniec kursu studenci będą gotowi przedstawić krytyczną opinię na temat wpływu nowych mediów na uwarunkowania codziennej egzystencji.

Literatura:

Teksty omawiane na zajęciach wybierane są z puli bieżących artykułów o charakterze popularno-naukowym (czasopisma, blogi, serwisy informacyjne) i dotyczą zjawisk związanych z cyberkulturą. Przykładowe tematy: kultura nadmiaru, konsumpcjonizm, kultura repetycji, kulturowy upcycling (Trash art.), mowa nienawiści, transhumanizm, hikikomori, narcyzm, kawaii, demencja cyfrowa, uzależnienie od mediów cyfrowych, cyfrowa transformacja w biznesie. Niektóre zagadnienia ilustrowane będą materiałem wideo np. seria Czarno Lustro (Black Mirror).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu edukacji medialnej oraz określa jej rolę w kulturze (K_W01, K_W17);

Umiejętności:

- student podejmuje dyskusje na temat zjawisk z obszaru cyberkultury omawiając ich determinanty, przyczyny oraz relację między omawianymi zjawiskami, a właściwościami natury ludzkiej (K_U05, K_U07);

- student obserwuje różnorodne zjawiska społeczne z zakresu cyberkultury, wyszukuje, gromadzi i przetwarza informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułuje wynikające z nich problemy, ustosunkowuje się do nich i proponuje potencjalne rozwiązania (K_U01, K_U09, K_U13, K_U07)

- student zadaje kluczowe pytanie dotyczące relacji między cyberkulturą a środowiskiem.

Kompetencje społeczne:

- student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia (K_K08, K_K09)

- student przejawia zachowania świadczące o gotowości do współpracy z ludźmi i instytucjami na rzecz rozwiązywania problemów i podejmowania działań z zakresu edukacji medialnej (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Student jest zobowiązany:

- przed zajęciami wskazać fragment wypowiedzi, z którym się zgadza oraz nie zgadza, a na zajęciach przedstawić stosowną argumentację oraz być gotowym do dyskusji;

- przed zajęciami opisać doświadczenie z życia, które wiążą się z omawianym zagadnieniem, a na zajęciach omówić determinanty oraz przyczyny dostrzeżonych zjawisk;

- przed zajęciami znaleźć materiały w sieci ilustrujące, potwierdzające i wyjaśniające omawiane zagadnienie (np. badania, artykuły, memy).

W celu zaliczenia przedmiotu należy zdobyć co najmniej 75% punktów możliwych do zdobycia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)