MS1- Warsztaty artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MS1-ARM-WA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1- Warsztaty artystyczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W trakcie zajęć zaistnieją : teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego. W trakcie zajęć zaistnieją: zarówno elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów ,jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach ,pokazy filmów o sztuce , dokumentacji z działań twórczych. |
Skrócony opis: |
Program zajęć zawiera teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , jest to jednak układ otwarty , rozumiana jest jako pole możliwości , stwarza okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zaistnieją : teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności. Pojawią się elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów ,jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach ,pokazy filmów o sztuce , dokumentacji z działań twórczych.Realizowane będą aspekty organizacji przedsięwzięć kulturalnych ,z przygotowaniem scenografii i działań plastyczno-muzycznych. 1. Ekspresja twórcza : a/ trening wrażliwości estetycznej b/wychowanie przez twórczość , wraz ze zintegrowanymi formami ekspresji /muzyka ,taniec, elementy dramy/ c/arteterapia: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki Główne zadania to: a/zdobywanie umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży b/przygotowanie do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki , zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego c/nabywanie umiejętności w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej d/działania twórcze studentów :zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby ,kompozycji malarskiej , graficznej, przestrzennej-papieroplastyka , rysunku i innych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa : 1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985 2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977 3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997 4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987 5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964 Literatura uzupełniająca: 1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981. 2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998. 3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999. 4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983. 5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975. 6.Wojnar I., Pielasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990. 7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966 oraz "Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996. |
Efekty uczenia się: |
Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, realizacja prac plastycznych i scenograficznych, zabieranie głosu w dyskusjach na temat prezentacji problemów i zagadnień wskazanych powyżej.Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Każdy uczestnik kursu przygotowuje prezentację multimedialną lub referat .Kryteria oceniania zgodne są z ogólnymi zasadami przyjętymi na Uniwersytecie Warszawskim ,także z obowiązującą skalą ocen ,ocena ciągła /bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, realizacja prac plastycznych i scenograficznych, zabieranie głosu w dyskusjach na temat prezentacji problemów i zagadnień wskazanych powyżej.Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Każdy uczestnik kursu przygotowuje prezentację multimedialną lub referat .Kryteria oceniania zgodne są z ogólnymi zasadami przyjętymi na Uniwersytecie Warszawskim ,także z obowiązującą skalą ocen ,ocena ciągła /bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność/ |
Praktyki zawodowe: |
praktyki w placówkach szkolnych dotyczące aktywności twórczej w procesie kształcenia kultury estetycznej wychowanków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WAR
WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.