Biomedical basis of development and education
General data
Course ID: | 2300-N-SN-BP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Biomedical basis of development and education |
Name in Polish: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | supplementary |
Short description: |
(in Polish) Cele. Przekazanie podstawowej wiedzy o: rozwoju biologicznym człowieka w różnych okresach życia, biologicznych i społecznych jego czynnikach; zaburzeniach rozwoju, problemach zdrowotnych uczniów i nauczycieli, ich wpływie na uczenie się i pracę; profilaktyce problemów uczniów i nauczycieli, zdrowiu i jego ochronie. Pomoc studentom: w nabywaniu kompetencji do: poznawania siebie, rozumienia potrzeb biologicznych i zdrowotnych w różnych okresach życia; kształtowaniu prozdrowotnego stylu życia i sprzyjającego zdrowiu i bezpieczeństwo środowiska szkoły. Treści. Rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery, okresy rozwoju, czynniki wpływające na rozwój. Rozwój biologiczny, czynniki warunkujące, najczęstsze zaburzenia i zapobieganie im. Wybrane układy i funkcje organizmu ważne dla procesów uczenia się. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania. Koncepcja zdrowia i czynniki je warunkujące, prozdrowotny styl życia. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży. |
Full description: |
(in Polish) Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - rozwoju biologicznego (fizycznego, motorycznego, seksualnego) człowieka w różnych okresach życia, najczęstszych zaburzeń w rozwoju i zapobieganiu im - najczęstszych zaburzeń i chorób, ich wpływu na rozwój i edukację, sposobach zapobiegania, - koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących, ochronie i promocji zdrowia. - wybranych funkcji organizmu człowieka ważnych dla procesów uczenia się, - potrzeb biologicznych człowieka i sposobów ich zaspokajania. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: − poznawania siebie, identyfikowania problemów zdrowotnych oraz potrzeb biologicznych własnych i uczniów, − podejmowania działań na rzecz ochrony zdrowia własnego i uczniów oraz − kształtowania w pracy w tym szkole środowiska sprzyjającego zdrowiu. Treści. 1. Wprowadzenie – cele i potrzeba przedmiotu w kształceniu pedagogów. rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery i okresy rozwoju, biologiczne i społeczne czynniki wpływające na rozwój. 2. Rozwój somatyczny – wzrastanie i dojrzewanie, mechanizmy regulacji neurohormonalnej, metody oceny, tendencje przemian, najczęstsze zaburzenia w rozwoju i ich wpływ na zachowania, samopoczucie i zdolność do uczenia się. Rozwój motoryczny: podstawowe pojęcia, zmiany w różnych okresach życia, czynniki warunkujące, sprawność i wydolność fizyczną, metody oceny. 3.Zdrowie – podstawowe pojęcia, czynniki determinujące zdrowie, prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie. Najczęstsze problemy zdrowotne w dzieciństwie i młodości, wpływ na sytuacje szkolną, profilaktyka. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. 4. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesu uczenia się: Układ nerwowy, układ wzrokowy i słuchowy, fizjologiczne podłoże emocji reakcji stresowej, Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się. 5. Wybrane potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania: żywienie, aktywność fizyczna, rytmy biologiczne, ochrona przed wybranymi szkodliwymi dla zdrowia czynnikami środowiskowymi. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa 1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010 – część I (str. 23-297). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia I. W zakresie wiedzy – student: 1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój. 2. Charakteryzuje przebieg rozwoju somatycznego i motorycznego, seksualnego w różnych okresach życia. 3. Wymienia najczęstsze zaburzenia rozwoju i zdrowia w dzieciństwie i młodości oraz omawia sposoby zapobiegania im. 4. Wymienia definicję i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące. 5. Charakteryzuje zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach życia człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem ich związku z procesami uczenia się i procesami emocjonalnymi. 6. Omawia podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania. II. W zakresie umiejętności – student: 1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży. 2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia. 3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego i zdrowia oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom z tymi zaburzeniami. III. W zakresie kompetencji społecznych – student: 1. Rozumie, że pedagog (nauczyciel) powinien posiadać wiedzę o rozwoju i potrzebach biologicznych w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce. 2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów 3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pisemne w uzasadnionych przypadkach możliwość zdawania zaliczenia w formie ustnej. |
Copyright by University of Warsaw.