University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Voice for teachers

General data

Course ID: 2300-N-SN-EG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Voice for teachers
Name in Polish: Emisja głosu
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Celem spotkań jest uwrażliwienie na głos postrzegany jako element struktury psychofizycznej człowieka. Koncentrują się one na odkrywaniu niepowtarzalnego, właściwego każdej osobie piękna naturalnego głosu. Zajęcia służą poszerzeniu możliwości wokalnych, zwiększają świadomość ciała, poprawiają technikę mowy i wyrazistość wypowiedzi, kształcą umiejętności w zakresie przezwyciężania złych nawyków emisyjnych oraz ochrony narządów służących jego wydawaniu. Techniki relaksacyjne, praca z ciałem, masaż, śpiew i ruch sprawiają, że głos staje się mocniejszy i dźwięczniejszy. Ćwiczenia mają również charakter terapeutyczny, uczą samoświadomości i samoakceptacji, pomagają w odkryciu własnej osobowości.

Full description: (in Polish)

1. Budowa i działanie układu oddechowego i aparatu artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania. Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji oraz patologii głosu. Higiena pracy głosem.

2. Ćwiczenia postawy umożliwiającej prawidłową emisję.

3. Rozluźnienie ciała (techniki relaksacyjne), automasaż, masaż artykulacyjny.

4. Zwiększenie świadomości ciała, jego koordynacji i motoryki. technika ruchu,

5. Pobudzenie rezonatorów.

6. Typy oddychania.

7. Sposoby impostacji.

8. Fonacja. Techniki emisyjne.

9. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe i wyrazistość artykulacyjną.

10. Poszukiwania głosu naturalnego.

11. Emisja w śpiewie.

12. Emisja w mówieniu.

13. Praca z tekstem.

14. Elementy autoprezentacji. Osobowość nauczyciela.

15. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.

Bibliography: (in Polish)

1. J. D. Bednarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002.

2. K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995

3. Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, red. M.Śliwińska-Kowalska, Łódź 1999.

4. A. Łastik, Poznaj swój głos, Warszawa 2002.

5. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003.

6. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.

7. B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997.

8. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.

9. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

Student będzie umieć:

WIEDZA

- zna i omawia mechanizmy tworzenia głosu;

- zna i omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy.

- zna i wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;

- zna i wymienia wskazania i przeciwskazania do pracy z głosem, wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych;

- zna i wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu;

- zna zależności między procesami mentalnymi i fizycznymi wpływającymi na indywidualną jakość głosu;

UMIEJĘTNOŚCI

- rozpoznaje nawyki emisyjne;

- rozpoznajekonteksty fonetyczne różnicujące stopień trudności wymawianiowej tekstu;

- modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne;

- prezentuje ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;

- ocenia pod względem poprawności i estetyki wypowiedzi języka mówionego;

- kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzenia na komunikację oraz estetykę wypowiedzi;

- akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych;

- ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka w tym złożoności zjawiska głosu;

- promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 18 hours more information
Coordinators: Marta Radwańska
Group instructors: Marta Radwańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 18 hours more information
Coordinators: Marta Radwańska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)