Język polski dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-SN-JP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język polski dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o języku polskim w aspekcie fonologicznym, gramatycznym, leksykalnym, tekstologicznym oraz pragmatycznym (komunikacyjnym). |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: 1. Rozwój umiejętności językowych dziecka w aspekcie artykulacyjnym/fonologicznym, leksykalnym, składniowym i komunikacyjnym 2. Język jako system, komunikacja językowa (pragmatyka językowa z elementami retoryki), stylistyka 3. Fonetyka z elementami fonologii 4. Fleksja i nauka o częściach mowy 5. Leksykologia z elementami semantyki, frazeologia, słowotwórstwo 6. Składnia 7. Tekstologia (lingwistyka tekstu) 8. Wiedza o języku w podręcznikach do kształcenia wczesnoszkolnego. Jak przygotować ucznia do II etapu kształcenia. |
Literatura: |
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.,Tekstologia, Warszawa 2009. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Stylistyka, Kielce 2004. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Retoryka, Kielce 2004. Mikołajczuk A., Puzynina J. (red.), Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, Warszawa 2004. Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997. Podracki J. (red.), Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny, Warszawa 2001. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, red. Bartmiński J., Lublin 1993. Wierzbicka A., Wierzbicki P., Praktyczna stylistyka, Warszawa 1970. |
Efekty uczenia się: |
Student - zna podstawowe etapy rozwoju poszczególnych sprawności językowych dzieci do 10 r.ż., - zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu wiedzy o języku, - potrafi połączyć poszczególne obszary wiedzy o języku w spójny system podporządkowany funkcjom komunikacyjnym, - potrafi zaplanować pojedyncze zadania/ćwiczenia i zajęcia dydaktyczne z zakresu wiedzy o języku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uzyskanie co najmniej 80% punktów przewidzianych za test z wiedzy o języku. Przygotowanie scenariusza zajęć dydaktycznych z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku, spełniającego następujące warunki: - scenariusz obejmuje pojedyncze zajęcia z zakresu wiedzy o języku, - w scenariuszu określona została grupa odbiorców (przedszkolaki lub uczniowie klas 1-3), a poziom trudności zajęć jest dostosowany do wieku odbiorców, - scenariusz jest dostosowany do obowiązującej podstawy programowej, - scenariusz jest przygotowany poprawnie pod względem merytorycznym i dydaktycznym, - scenariusz obejmuje: jasno określone cele dla uczniów, opis metod i technik dydaktycznych oraz form pracy i niezbędnych materiałów (w tym materiału językowego), opis przewidzianych aktywności, opis metod ewaluacji osiągnięć uczniów, - scenariusz jest oryginalną i ciekawą propozycją zajęć opartych na współczesnych tekstach dla dzieci. Test z wiedzy o języku. Scenariusz zajęć dydaktycznych z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.