Polish language for teachers
General data
Course ID: | 2300-N-SN-JP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Polish language for teachers |
Name in Polish: | Język polski dla nauczycieli |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | supplementary |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o języku polskim w aspekcie fonologicznym, gramatycznym, leksykalnym, tekstologicznym oraz pragmatycznym (komunikacyjnym). |
Full description: |
(in Polish) Główne zagadnienia tworzące treść kursu: 1. Rozwój umiejętności językowych dziecka w aspekcie artykulacyjnym/fonologicznym, leksykalnym, składniowym i komunikacyjnym 2. Język jako system, komunikacja językowa (pragmatyka językowa z elementami retoryki), stylistyka 3. Fonetyka z elementami fonologii 4. Fleksja i nauka o częściach mowy 5. Leksykologia z elementami semantyki, frazeologia, słowotwórstwo 6. Składnia 7. Tekstologia (lingwistyka tekstu) 8. Wiedza o języku w podręcznikach do kształcenia wczesnoszkolnego. Jak przygotować ucznia do II etapu kształcenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.,Tekstologia, Warszawa 2009. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Stylistyka, Kielce 2004. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Retoryka, Kielce 2004. Mikołajczuk A., Puzynina J. (red.), Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, Warszawa 2004. Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997. Podracki J. (red.), Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny, Warszawa 2001. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, red. Bartmiński J., Lublin 1993. Wierzbicka A., Wierzbicki P., Praktyczna stylistyka, Warszawa 1970. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student - zna podstawowe etapy rozwoju poszczególnych sprawności językowych dzieci do 10 r.ż., - zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu wiedzy o języku, - potrafi połączyć poszczególne obszary wiedzy o języku w spójny system podporządkowany funkcjom komunikacyjnym, - potrafi zaplanować pojedyncze zadania/ćwiczenia i zajęcia dydaktyczne z zakresu wiedzy o języku. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uzyskanie co najmniej 80% punktów przewidzianych za test z wiedzy o języku. Przygotowanie scenariusza zajęć dydaktycznych z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku, spełniającego następujące warunki: - scenariusz obejmuje pojedyncze zajęcia z zakresu wiedzy o języku, - w scenariuszu określona została grupa odbiorców (przedszkolaki lub uczniowie klas 1-3), a poziom trudności zajęć jest dostosowany do wieku odbiorców, - scenariusz jest dostosowany do obowiązującej podstawy programowej, - scenariusz jest przygotowany poprawnie pod względem merytorycznym i dydaktycznym, - scenariusz obejmuje: jasno określone cele dla uczniów, opis metod i technik dydaktycznych oraz form pracy i niezbędnych materiałów (w tym materiału językowego), opis przewidzianych aktywności, opis metod ewaluacji osiągnięć uczniów, - scenariusz jest oryginalną i ciekawą propozycją zajęć opartych na współczesnych tekstach dla dzieci. Test z wiedzy o języku. Scenariusz zajęć dydaktycznych z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku. |
Copyright by University of Warsaw.