Children`s Literature
General data
Course ID: | 2300-N-SN-LIT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Children`s Literature |
Name in Polish: | Literatura dla dzieci |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | supplementary |
Short description: |
The aim of the subject is to introduce the student into the world of the children literature: its traditions, recent trends, conventions and subjects, in the context of current pedagogical theory and practice. This aim will be realized by revocation to: - the role of the fairy tale in culture, literature and upbringing; - poetry for children and children folklore; - illustrations in books for children; - children press; - child as a creator and receptor of literary content; - chosen methods and techniques of animation of children reading. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium ma za zadanie: • pogłębić wiedzę o literaturze dziecięcej pozyskaną dotychczas na różnych szczeblach edukacji, • usystematyzować tę wiedzę w kontekście zadań i trudności spotykanych w praktyce edukacyjnej, • przybliżyć studentowi współczesną literaturę dziecięcą wyróżnioną za wartość literacką i pedagogiczną, • wypracować kryteria literackiej i pedagogicznej oceny tekstu, materiału graficznego i edytorstwa książki adresowanej do dziecka, • rozwijać twórczą postawę studentów w pracy z książką i dzieckiem. Tendencje rozwojowe i przemiany literatury dziecięcej studenci prześledzą na podstawie: • przemian baśni (od baśni ludowej do fantasy), baśni nowoczesnej sytuowanej w kontekście problemów wychowania; • poezji dla dzieci: od Jachowicza po współczesność: charakterystyki nurtów, tematów, świata wartości, przemian portretu dziecka i jego relacji ze światem: analizy różnych sposobów mówienia do dziecka i o dziecku, charakterystycznych środków stylistycznych; • charakterystyki dziecka jako twórcy i odbiorcy treści literackich, analizy jego wytworów; • wybranych problemów edytorstwa książek dla dzieci; krytycznej analizy ilustracji w książkach dla dzieci: poznania stylów ilustrowania. wypracowania profesjonalnych kryteriów oceny estetycznej i pedagogicznej; rozpoznania współczesnej polskiej ilustracji na tle tendencji światowych; problem artyzmu i komercji; • przemian rynku prasy dziecięcej; • wybranych metody i technik animacji czytelnictwa dziecięcego. |
Bibliography: |
(in Polish) - Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje –Doświadczenia - Postulaty, Pr. zbior. pod red. J. Papuzińskiej i G. Walczewskiej -Klimczak, Płock 2004 - B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D. Danek. Warszawa 1985 (wybrane fragmenty: Wstęp, Walka o nadanie sensu własnej egzystencji; cz.I. Wartość fantazjowania?; Dlaczego w naszych czasach baśnie są odrzucane; Fantazjowanie, wybawianie, ocalanie się, pociecha?) - J. Cieślikowski, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecięca, wiersze dla dzieci, rozdz. Trochę baśni. wyd. II, Wrocław 1985 - P. Kossowski, Dziecko i reklama telewizyjna, rozdz. Reklama telewizyjna jako inspiracja dla folkloru dziecięcego. Warszawa 2000 - G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo-Obiegi-Konteksty, rozdz. Ksiązka dziecięca a inspiracje filozoficzne. Korczak; Książka dziecięca u źródeł dwóch wieków. - G. Leszczyński, Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, cz. I: Wielki początek, Warszawa 2007 -G. Lewandowicz-Nosal, Od czterech do sześciu. Książki dla przedszkolaka. Warszawa 2012 - G. Lewandowicz-Nosa, Książki dla najmłodszych. Od zera do trzech. (Poradnik), Warszawa 2011. - Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, praca zbiorowa pod redakcją naukową: G. Leszczyńskiego, D. Świerczyńskiej-Jelonek, M.Zająca, Warszawa 2006 - Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. Red. naukowa: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009 - J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, rozdz. Grupa rówieśnicza. Warszawa 1988 - J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, rozdz. Drogi rozwojowe literatury fantastycznej po 1945 roku ; Dom w baśni; Krainy trwogi i ciemności. Warszawa 1989 - I. Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1978, rozdz. IX,X,XI - Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B.Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Warszawa 2002, wybrane hasła - A.Ungeheuer-Gołąb, Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa 2011 - R.Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty). Wrocław 2000 - W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1991 - wybrane numery czasopism: "Nowe Książki", "Ryms", "Guliwer" *** wykaz literatury podmiotowej obowiązkowej dla studentów tego konwersatorium będzie podawany podany na zajęciach - obowiązuje przeczytanie 15 książek z tej listy |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student będzie potrafił: WIEDZA • Opisać uwarunkowania przemian literatury dla dzieci • Przedstawić nurty i tematy funkcjonujące we współczesnej literaturze dziecięcej UMIEJĘTNOSCI • Ocenić literacką wartość wybranych książek dla dzieci • Ocenić użyteczność pedagogiczną wybranych książek dla dzieci POSTAWY • Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju • Krytycznie odnosić się do współczesnej ofert rynku książki dla dziecka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) *ocena pracy w czasie zajęć- * ocena przygotowanych prezentacji * pisemna praca zaliczeniowa- esej związany z literatura podmiotową |
Copyright by University of Warsaw.