University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Children`s Literature

General data

Course ID: 2300-N-SN-LIT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Children`s Literature
Name in Polish: Literatura dla dzieci
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

supplementary

Short description:

The aim of the subject is to introduce the student into the world of the children literature: its traditions, recent trends, conventions and subjects, in the context of current pedagogical theory and practice.

This aim will be realized by revocation to:

- the role of the fairy tale in culture, literature and upbringing;

- poetry for children and children folklore;

- illustrations in books for children;

- children press;

- child as a creator and receptor of literary content;

- chosen methods and techniques of animation of children reading.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium ma za zadanie:

• pogłębić wiedzę o literaturze dziecięcej pozyskaną dotychczas na różnych szczeblach edukacji,

• usystematyzować tę wiedzę w kontekście zadań i trudności spotykanych w praktyce edukacyjnej,

• przybliżyć studentowi współczesną literaturę dziecięcą wyróżnioną za wartość literacką i pedagogiczną,

• wypracować kryteria literackiej i pedagogicznej oceny tekstu, materiału graficznego i edytorstwa książki adresowanej do dziecka,

• rozwijać twórczą postawę studentów w pracy z książką i dzieckiem.

Tendencje rozwojowe i przemiany literatury dziecięcej studenci prześledzą na podstawie:

• przemian baśni (od baśni ludowej do fantasy), baśni nowoczesnej sytuowanej w kontekście problemów wychowania;

• poezji dla dzieci: od Jachowicza po współczesność: charakterystyki nurtów, tematów, świata wartości,

przemian portretu dziecka i jego relacji ze światem: analizy różnych sposobów mówienia do dziecka i o dziecku, charakterystycznych środków stylistycznych;

• charakterystyki dziecka jako twórcy i odbiorcy treści literackich, analizy jego wytworów;

• wybranych problemów edytorstwa książek dla dzieci; krytycznej analizy ilustracji w książkach dla dzieci: poznania stylów ilustrowania. wypracowania profesjonalnych kryteriów oceny estetycznej i pedagogicznej; rozpoznania współczesnej polskiej ilustracji na tle tendencji światowych; problem artyzmu i komercji;

• przemian rynku prasy dziecięcej;

• wybranych metody i technik animacji czytelnictwa dziecięcego.

Bibliography: (in Polish)

- Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje –Doświadczenia - Postulaty, Pr. zbior. pod red. J. Papuzińskiej i G. Walczewskiej -Klimczak, Płock 2004

- B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D. Danek. Warszawa 1985 (wybrane fragmenty: Wstęp, Walka o nadanie sensu własnej egzystencji; cz.I. Wartość fantazjowania?; Dlaczego w naszych czasach baśnie są odrzucane; Fantazjowanie, wybawianie, ocalanie się, pociecha?)

- J. Cieślikowski, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecięca, wiersze dla dzieci, rozdz. Trochę baśni. wyd. II, Wrocław 1985

- P. Kossowski, Dziecko i reklama telewizyjna, rozdz. Reklama telewizyjna jako inspiracja dla folkloru dziecięcego. Warszawa 2000

- G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo-Obiegi-Konteksty, rozdz. Ksiązka dziecięca a inspiracje filozoficzne. Korczak; Książka dziecięca u źródeł dwóch wieków.

- G. Leszczyński, Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, cz. I: Wielki początek, Warszawa 2007

-G. Lewandowicz-Nosal, Od czterech do sześciu. Książki dla przedszkolaka. Warszawa 2012

- G. Lewandowicz-Nosa, Książki dla najmłodszych. Od zera do trzech. (Poradnik), Warszawa 2011.

- Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, praca zbiorowa pod redakcją naukową: G. Leszczyńskiego, D. Świerczyńskiej-Jelonek, M.Zająca, Warszawa 2006

- Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. Red. naukowa: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009

- J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, rozdz. Grupa rówieśnicza. Warszawa 1988

- J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, rozdz. Drogi rozwojowe literatury fantastycznej po 1945 roku ; Dom w baśni; Krainy trwogi i ciemności. Warszawa 1989

- I. Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1978, rozdz. IX,X,XI

- Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B.Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Warszawa 2002, wybrane hasła

- A.Ungeheuer-Gołąb, Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa 2011

- R.Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty). Wrocław 2000

- W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1991

- wybrane numery czasopism: "Nowe Książki", "Ryms", "Guliwer"

*** wykaz literatury podmiotowej obowiązkowej dla studentów tego konwersatorium będzie podawany podany na zajęciach - obowiązuje przeczytanie 15 książek z tej listy

Learning outcomes: (in Polish)

Student będzie potrafił:

WIEDZA

• Opisać uwarunkowania przemian literatury dla dzieci

• Przedstawić nurty i tematy funkcjonujące we współczesnej literaturze dziecięcej

UMIEJĘTNOSCI

• Ocenić literacką wartość wybranych książek dla dzieci

• Ocenić użyteczność pedagogiczną wybranych książek dla dzieci

POSTAWY

• Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju

• Krytycznie odnosić się do współczesnej ofert rynku książki dla dziecka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

*ocena pracy w czasie zajęć-

* ocena przygotowanych prezentacji

* pisemna praca zaliczeniowa- esej związany z literatura podmiotową

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)