Developmental Psychology
General data
Course ID: | 2300-N-SN-PSR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Developmental Psychology |
Name in Polish: | Psychologia rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | supplementary |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Cele Przekazanie wiedzy o: przedmiocie psychologii rozwojowej, metodach badawczych; zmianie rozwojowej; periodyzacji rozwoju; kryzysów rozwojowych; prawidłowościach rozwoju: intelektualnego, mowy, moralnego, społecznego, emocji, samoregulacji Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: rozpoznawania prawidłowości rozwojowych, wspierania rozwoju własnego i podopiecznych, dostosowywania metod pracy do możliwości rozwojowych podopiecznych. Treści. Przedmiot psychologii rozwojowej. Metody badań. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Periodyzacja rozwoju. Koncepcja kryzysów rozwoju. Przebieg rozwoju intelektualnego. Rozwój mowy. Rozwój moralny. Rozwój społeczny. Rozwój myślenia. Rozwój emocji i samoregulacji. |
Full description: |
(in Polish) Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: przedmiotu psychologii rozwojowej, strategiach i metodach badawczych, pojęcia zmiany rozwojowej, periodyzacji rozwoju oraz kryzysów rozwojowych, prawidłowościach rozwoju w zakresie: rozwoju intelektualnego, rozwoju mowy, rozwoju moralnego, rozwoju społecznego, rozwoju emocji i samoregulacji. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: rozpoznawania prawidłowości rozwojowych dla poszczególnych obszarów rozwojowych, dostosowywania metod pracy pedagogicznej do możliwości rozwojowych podopiecznych, wspierania rozwoju własnego oraz podopiecznych. Treści. Tematy zajęć: 1. Przedmiot psychologii rozwojowej. Strategie i metody badawcze. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Kryteria podziałów, modele ilościowe i jakościowe. Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne kierunki współczesne. Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. Koncepcja kryzysów w rozwoju. 2. Koncepcja rozwoju psychospołecznego według E. Eriksona. 3. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju L. Wygotski i J. Piaget. 4. Przebieg rozwoju mowy: rozwój mowy w zależności od koncepcji, uwarunkowania rozwoju mowy: poznawcze, behawioralne oraz emocjonalne; komunikacja pisemna; stadia rozwoju mowy według L. Kaczmarka. 5. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piaget i L.Kohlberg. 6. Rozwój emocjonalny – początki rozwoju emocjonalnego, style przywiązania, rozwój emocjonalny jako kształtowanie inteligencji emocjonalnej; socjalizacja emocji; koncepcja samoregulacji, w tym samoregulacji emocji. 7. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne oraz przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej. 8. Rozwój samoświadomości i tożsamości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb, samoocena i jej wpływ na funkcjonowanie człowieka. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. 2. Erikson E.H. (2011). Dopełniony cykl życia. Wyd. Helion. 3. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2015): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, Warszawa: PWN 4. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. 5. Piaget J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN. 6. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M. (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN. 7. Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Wyd. Harmonia. 8. Schaffer RH. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo UJ. 9. Schaffer RH. (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. 10. Trempała J. (red.). (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia. 1. Po zakończeniu wykładu student w zakresie wiedzy: rozpoznanie i definiuje podstawy teoretyczne z zakresu psychologii rozwojowej: zmiana rozwojowa, periodyzacja rozwoju, kryzysy rozwojowe, opisuje prawidłowości rozwoju z zakresu poszczególnych obszarów rozwojowych: intelektualnego, psychospołecznego, moralnego, społecznego, mowy, samoświadomości, emocjonalnego i w zakresie samoregulacji. 2. Po zakończeniu wykładu student w zakresie umiejętności: potrafi wyjaśnić na czym polegają zmiany rozwojowe i czego dotyczą, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwoju człowieka do analizowania i interpretowania różnych sytuacji pedagogicznych; planowania oddziaływań edukacyjnych podczas pracy wychowawczej. potrafi pracować z uczniami i indywidualizować pracę z nimi wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. 3. Po zakończeniu wykładu student w zakresie kompetencji społecznych: ma świadomość, że pedagog powinien posiadać wiedzę z zakresu rozwoju człowieka, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych uwzględniających potrzebę dostosowania się do możliwości rozwojowych podopiecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie z całej tematyki wykładu. Studenci odpowiadają na pięć pytań otwartych. Kryteria oceniania zaliczenia końcowego: a) zgodność odpowiedzi z treściami z wykładu; b) uporządkowanie wypowiedzi; c) poprawność w zakresie użycia terminologii w powiązaniu z treścią z wykładu; d) poprawność językowa. |
Copyright by University of Warsaw.