(in Polish) Moduł Biomedyczne i psychologiczne podstawy pedagogiki
General data
Course ID: | 2300-NJ-MB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Moduł Biomedyczne i psychologiczne podstawy pedagogiki |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
18.00
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Zagadnienia realizowane w ramach modułu: Rozwój biologiczny, psychospołeczny i psychoseksualny człowieka - etapy, czynniki warunkujące. Mechanizmy regulujące: utrzymanie homeostazy organizmu, procesy dojrzewania, uczenia się i aktywność własną człowieka. Środowisko fizyczne i społeczne w placówkach edukacyjnych a zaspokojenie potrzeb rozwojowych i zdrowotnych dzieci i pracowników. Zaburzenia rozwoju i problemy zdrowotne dzieci i nauczycieli.Współpraca specjalistów różnych dziedzin w podejmowaniu działań wspierających optymalny rozwój i zdrowie dzieci i młodzieży. W ramach modułu każdy student uczestniczyć będzie w zajęciach laboratoryjnych celem, których jest Integracja treści kształcenia i łączenia jej z aktywnymi metodami poznania i diagnozowania rozwoju człowieka. |
Full description: |
(in Polish) Moduł obejmuje nastepujące zagadnienia: Biomedyczne podstawy wychowania: Biopsychospołeczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka. Rozwój biologiczny człowika aspekty rozwoju, mechanizmy regulacji, metody oceny, tendencje przemian. Funkcjonowanie wybranych narządów i układów. Potrzeby biologiczne organizmu. Biologiczne podstawy wybranych zachowań człowieka. Narządy zmysłów a uczenie się. Modele zdrowia, czynniki warunkujące zdrowie, zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży. Seksualność człowieka, zdrowie seksualne i prokreacyjne, zachowania seksualne, zagrożenia. Problemy zdrowotne i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniem i nauczycielem. Środowisko fizyczne szkoły - podstawowe założenia higieny szkolnej. Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne Psychologia rozwojowa: Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. Koncepcja kryzysów w rozwoju. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju J. Brunera, L. Wygotskiego i J. Piageta. Przebieg rozwoju mowy, jego uwarunkowania (poznawcze, behawioralne, emocjonalne); komunikacja pisemna. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piageta i L. Kohlberga. Przebieg rozwoju społecznego; koncepcja rozwoju psychospołecznego Eriksona. Rozwój emocjonalny, style przywiązania, kształtowanie inteligencji emocjonalnej. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne, przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej. Rozwój zabawy i twórczości: funkcje zabaw dziecięcych i ich rodzaje; rola zabawy w rozwoju dziecka. Rozwój osobowości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb, samoocena i jej wpływ na funkcjonowanie człowieka. Prawidłowości rozwojowe i zaburzenia rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, rzyczyny, sposoby diagnozowania i wspierania dzieci z zaburzeniami, współpraca z rodzicami. Psychologia społeczna: główne nurty teoretyczne, metodologia psychologii społecznej, formułowanie wiedzy o świecie (schematy, skrypty, stereotypy), percepcja społeczna, atrybucje, wpływ społeczny i zmiana postaw, autoprezentacja, agresja, prospołeczność, procesy grupowe, konflikt, atrakcyjność interpersonalna, efektywność edukacyjna z punktu widzenia psychologii społecznej, psychologia zmiany społecznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa 1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010. 2. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M.: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. PWN, Warszawa 2009 . 3. Hawras-Napierała, J. Trempała.: Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, PWN, Warszawa 2009. 4.Wojciszke B.: Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2012. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student w zakresie: 1. WIEDZY - zna i rozumie - podstawową terminologię z zakresu nauk i dyscyplin zajmujących się rozwojem i zdrowiem człowieka - biologiczne, psychologiczne, psychoseksualne, psychospołeczne uwarunkowania rozwoju osobniczego i zdrowia człowieka oraz możliwości jego modyfikowania. - potrzeby rozwojowe i zdrowotne człowieka na różnych etapach jego życia oraz możliwe konsekwencje ich niezaspokojenia z punku widzenia zdrowia j ednostki i społeczeństwa. - budowę, funkcje oraz zmiany na różnych etapach życia w rozwoju układu nerwowego i narządów zmysłów w kontekście nauczania i uczenia się - wybrane psychologiczne teorie rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem teorii dotyczących rozwoju poznawczego, społeczno– emocjonalnego. - biologiczne i psychospołeczne mechanizmy procesów poznawczych, emocji i zachowania człowieka. - zależności między środowiskiem fizycznym, społecznym szkoły a zdrowiem uczniów i nauczycieli. - najczęstsze zaburzenia w rozwoju biologicznym, psychospołecznym i psychoseksualnym dzieci i młodzieży, ich przyczyny, kryteria diagnostyczne, zasady wspierania ucznia z różnymi zaburzeniami rozwoju przez pracowników placówek edukacyjnych . - najczęstsze problemy zdrowotne nauczycieli oraz zasady promocji ich zdrowia, - pojęcie grupy społecznej, jej struktury, dynamiki i zjawisk w niej zachodzących; opisuje relacje interpersonalne oraz zjawiska zachodzące w małej grupie społecznej . UMIEJĘTNOŚCI - potrafi - dokonać podstawowej oceny rozwoju biologicznego, psychospołecznego i psychoseksualnego dzieci i młodzieży. - w oparciu o model biopsychospołeczny zdrowia potrafi wyjaśnić wzajemne interakcje zachodzące między różnymi czynnikami warunkującymi zdrowie w różnych okresach życia człowieka. - identyfikować własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia - rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń różnych sfer rozwoju człowieka oraz zaplanować sposób udzielenia pomocy osobom z tymi zaburzeniami - zdiagnozować podstawowe potrzeby związane z zaspokojeniem potrzeb dziecka z zaburzeniami rozwojowymi związanych z uczeniem się i zaplanować formy wspierania jego edukacji. - dokonać oceny warunków środowiska fizycznego i społecznego klasy/szkoły kontekście zdrowia, bezpieczeństwa i samopoczucia uczniów/nauczycieli - formułować oczekiwania wobec ucznia/wychowanka, uwzględniając jego etap rozwojowy i osobnicze możliwości. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do - Aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz tworzenia programów z zakresu promocji zdrowia uczniów i nauczycieli w środowisku pracy. - Podejmowania działania, które mogą mieć korzystny wpływ na prawidłowy rozwój, różne aspekty zdrowia oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów. - wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student aby uzyskać zaliczenie modułu musi uzyskać: zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne laboratorium: student powinien uczestniczyć w planowaniu, wykonaniu i zaprezentowaniu wyników projektu. Uzyskać zaliczenie wszystkich części laboratorium Egzamin końcowy modułowy – na podstawie średniej ocen uzyskanych z zaliczenia wykładów wchodzących w skład modułu. Wymagania zgodne z efektami kształcenia zapisanymi w module. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Group instructors: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.