University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Moduł Biomedyczne i psychologiczne podstawy pedagogiki

General data

Course ID: 2300-NJ-MB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Moduł Biomedyczne i psychologiczne podstawy pedagogiki
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 18.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Zagadnienia realizowane w ramach modułu:

Rozwój biologiczny, psychospołeczny i psychoseksualny człowieka - etapy, czynniki warunkujące. Mechanizmy regulujące: utrzymanie homeostazy organizmu, procesy dojrzewania, uczenia się i aktywność własną człowieka. Środowisko fizyczne i społeczne w placówkach edukacyjnych a zaspokojenie potrzeb rozwojowych i zdrowotnych dzieci i pracowników. Zaburzenia rozwoju i problemy zdrowotne dzieci i nauczycieli.Współpraca specjalistów różnych dziedzin w podejmowaniu działań wspierających optymalny rozwój i zdrowie dzieci i młodzieży.

W ramach modułu każdy student uczestniczyć będzie w zajęciach laboratoryjnych celem, których jest Integracja treści kształcenia i łączenia jej z aktywnymi metodami poznania i diagnozowania rozwoju człowieka.

Full description: (in Polish)

Moduł obejmuje nastepujące zagadnienia:

Biomedyczne podstawy wychowania: Biopsychospołeczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka. Rozwój biologiczny człowika aspekty rozwoju, mechanizmy regulacji, metody oceny, tendencje przemian. Funkcjonowanie wybranych narządów i układów. Potrzeby biologiczne organizmu. Biologiczne podstawy wybranych zachowań człowieka. Narządy zmysłów a uczenie się. Modele zdrowia, czynniki warunkujące zdrowie, zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży. Seksualność człowieka, zdrowie seksualne i prokreacyjne, zachowania seksualne, zagrożenia. Problemy zdrowotne i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniem i nauczycielem. Środowisko fizyczne szkoły - podstawowe założenia higieny szkolnej.

Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne Psychologia rozwojowa: Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. Koncepcja kryzysów w rozwoju. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju J. Brunera, L. Wygotskiego i J. Piageta. Przebieg rozwoju mowy, jego uwarunkowania (poznawcze, behawioralne, emocjonalne); komunikacja pisemna. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piageta i L. Kohlberga. Przebieg rozwoju społecznego; koncepcja rozwoju psychospołecznego Eriksona. Rozwój emocjonalny, style przywiązania, kształtowanie inteligencji emocjonalnej. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne, przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej. Rozwój zabawy i twórczości: funkcje zabaw dziecięcych i ich rodzaje; rola zabawy w rozwoju dziecka. Rozwój osobowości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb, samoocena i jej wpływ na funkcjonowanie człowieka. Prawidłowości rozwojowe i zaburzenia rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, rzyczyny, sposoby diagnozowania i wspierania dzieci z zaburzeniami, współpraca z rodzicami.

Psychologia społeczna: główne nurty teoretyczne, metodologia psychologii społecznej, formułowanie wiedzy o świecie (schematy, skrypty, stereotypy), percepcja społeczna, atrybucje, wpływ społeczny i zmiana postaw, autoprezentacja, agresja, prospołeczność, procesy grupowe, konflikt, atrakcyjność interpersonalna, efektywność edukacyjna z punktu widzenia psychologii społecznej, psychologia zmiany społecznej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa

2010.

2. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M.: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. PWN, Warszawa 2009 .

3. Hawras-Napierała, J. Trempała.: Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, PWN, Warszawa 2009.

4.Wojciszke B.: Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

Student w zakresie:

1. WIEDZY - zna i rozumie

- podstawową terminologię z zakresu nauk i dyscyplin zajmujących się

rozwojem i zdrowiem człowieka

- biologiczne, psychologiczne, psychoseksualne, psychospołeczne

uwarunkowania rozwoju osobniczego i zdrowia człowieka oraz możliwości

jego modyfikowania.

- potrzeby rozwojowe i zdrowotne człowieka na różnych etapach jego życia

oraz możliwe konsekwencje ich niezaspokojenia z punku widzenia zdrowia j

ednostki i społeczeństwa.

- budowę, funkcje oraz zmiany na różnych etapach życia w rozwoju układu

nerwowego i narządów zmysłów w kontekście nauczania i uczenia się

- wybrane psychologiczne teorie rozwoju człowieka ze szczególnym

uwzględnieniem teorii dotyczących rozwoju poznawczego, społeczno–

emocjonalnego.

- biologiczne i psychospołeczne mechanizmy procesów poznawczych, emocji i

zachowania człowieka.

- zależności między środowiskiem fizycznym, społecznym szkoły a zdrowiem

uczniów i nauczycieli.

- najczęstsze zaburzenia w rozwoju biologicznym, psychospołecznym i

psychoseksualnym dzieci i młodzieży, ich przyczyny, kryteria diagnostyczne,

zasady wspierania ucznia z różnymi zaburzeniami rozwoju przez

pracowników placówek edukacyjnych .

- najczęstsze problemy zdrowotne nauczycieli oraz zasady promocji ich

zdrowia,

- pojęcie grupy społecznej, jej struktury, dynamiki i zjawisk w niej

zachodzących; opisuje relacje interpersonalne oraz zjawiska zachodzące w

małej grupie społecznej .

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi

- dokonać podstawowej oceny rozwoju biologicznego, psychospołecznego i

psychoseksualnego dzieci i młodzieży.

- w oparciu o model biopsychospołeczny zdrowia potrafi wyjaśnić wzajemne

interakcje zachodzące między różnymi czynnikami warunkującymi zdrowie

w różnych okresach życia człowieka.

- identyfikować własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne,

planuje działania dla ich zaspokojenia

- rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń różnych sfer rozwoju człowieka

oraz zaplanować sposób udzielenia pomocy osobom z tymi zaburzeniami

- zdiagnozować podstawowe potrzeby związane z zaspokojeniem potrzeb

dziecka z zaburzeniami rozwojowymi związanych z uczeniem się i

zaplanować formy wspierania jego edukacji.

- dokonać oceny warunków środowiska fizycznego i społecznego klasy/szkoły

kontekście zdrowia, bezpieczeństwa i samopoczucia uczniów/nauczycieli

- formułować oczekiwania wobec ucznia/wychowanka, uwzględniając jego

etap rozwojowy i osobnicze możliwości.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do

- Aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz tworzenia programów z

zakresu promocji zdrowia uczniów i nauczycieli w środowisku pracy.

- Podejmowania działania, które mogą mieć korzystny wpływ na prawidłowy

rozwój, różne aspekty zdrowia oraz efekty uczenia się swoich

wychowanków/uczniów.

- wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i

tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student aby uzyskać zaliczenie modułu musi uzyskać:

zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne

laboratorium: student powinien uczestniczyć w planowaniu, wykonaniu i

zaprezentowaniu wyników projektu. Uzyskać zaliczenie wszystkich części laboratorium

Egzamin końcowy modułowy – na podstawie średniej ocen uzyskanych z zaliczenia wykładów wchodzących w skład modułu. Wymagania zgodne z efektami kształcenia zapisanymi w module.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Group instructors: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)