(in Polish) MBSH-Moduł Metodologia badań społecznych i humanistycznych
General data
Course ID: | 2300-NJ-MBSH |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | MBSH-Moduł Metodologia badań społecznych i humanistycznych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
12.00
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i zasady naukowego rozumowania. Badania podstawowe i stosowane. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych. Specyfika badań w naukach humanistycznych. Zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań i hipotez badawczych. Metody doboru obiektów do badania, schematy badawcze, metody gromadzenia danych ilościowych i jakościowych, podstawowe modele analizy zebranych danych. Zasady przygotowywania prezentacji i tekstów naukowych. |
Full description: |
(in Polish) Organizacja Podział modułu na semestry: Semestr 1: Wprowadzenie do metodologii badań społecznych (30 godzin W), Zbieranie i analiza danych ilościowych z elementami statystyki (45 godzin K), Semestr 2: Elementy metodologii badań humanistycznych (15 godzin W), Zbieranie i analiza danych jakościowych (30 godzin K), Seminarium empiryczne (10 godzin S), Warsztaty Czytanie i pisanie tekstu naukowego (30 godzin Wr), Treści kształcenia wg programu Zgodnie z Programem kierunku treści modułu to: Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i zasady naukowego rozumowania. Badania podstawowe i stosowane. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych. Specyfika badań w naukach humanistycznych. Zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań i hipotez badawczych. Metody doboru obiektów do badania, schematy badawcze, metody gromadzenia danych ilościowych i jakościowych, podstawowe modele analizy zebranych danych. Zasady przygotowywania prezentacji i tekstów naukowych. |
Bibliography: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu. - rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem; - znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka, - wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów; - wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym; - budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zgodnie z programem studiów 5-letnich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna moduł ma być ukierunkowany na uzyskanie przez studentów następujących efektów uczenia się: Absolwent zna i rozumie: K_W04: pojęcia metodologii, logikę postępowania w badaniach społecznych i humanistycznych, zasady projektowania oraz prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych; K_W09: metody projektowania i ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, artystycznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, informatycznej oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną; Absolwent potrafi: K_U03: poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie oraz językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+; K_U05: wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej; K_U07: oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych wykorzystywanych do analizowania i planowania działań pedagogicznych z zakresu wczesnej opieki i edukacji, planować badania diagnostyczne i ewaluacyjne; Absolwent jest gotów do: K_K01: przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych; K_K02: podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i P7S_KK 10 uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena z egzaminu modułowego Nie ma specjalnego egzaminu modułowego. Każdy uzyskuje dwie oceny: z części teoretycznej i z części praktycznej modułu. Na ocenę z części teoretycznej składają się stopnie z: wprowadzenia do metodologii badań społecznych, elementów metodologii badań humanistycznych, zbierania i analizy danych ilościowych z elementami statystyki oraz zbierania i analizy danych jakościowych. Ocena z części praktycznej to stopień z seminarium empirycznego i czytania i pisania tekstu naukowego. Pod warunkiem uzyskania 2 pozytywnych ocen średnia z części teoretycznej i praktycznej modułu jest końcową oceną egzaminacyjną z modułu. Poza formalnymi ocenami efekty kształcenia w ramach modułu będą prezentowana w postaci sesji plakatowej lub mini konferencji naukowej na koniec roku akademickiego. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Anna Wiłkomirska | |
Group instructors: | Anna Wiłkomirska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Anna Wiłkomirska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.