University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) MBSH-Moduł Metodologia badań społecznych i humanistycznych

General data

Course ID: 2300-NJ-MBSH
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: MBSH-Moduł Metodologia badań społecznych i humanistycznych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 12.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i zasady naukowego rozumowania. Badania

podstawowe i stosowane. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych. Specyfika badań w

naukach humanistycznych. Zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań

i hipotez badawczych. Metody doboru obiektów do badania, schematy badawcze, metody

gromadzenia danych ilościowych i jakościowych, podstawowe modele analizy zebranych danych.

Zasady przygotowywania prezentacji i tekstów naukowych.

Full description: (in Polish)

Organizacja

Podział modułu na semestry:

Semestr 1:

Wprowadzenie do metodologii badań społecznych (30 godzin W),

Zbieranie i analiza danych ilościowych z elementami statystyki (45 godzin K),

Semestr 2:

Elementy metodologii badań humanistycznych (15 godzin W),

Zbieranie i analiza danych jakościowych (30 godzin K),

Seminarium empiryczne (10 godzin S),

Warsztaty Czytanie i pisanie tekstu naukowego (30 godzin Wr),

Treści kształcenia wg programu

Zgodnie z Programem kierunku treści modułu to:

Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i zasady naukowego rozumowania. Badania podstawowe i stosowane. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych. Specyfika badań w naukach humanistycznych. Zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań i hipotez badawczych. Metody doboru obiektów do badania, schematy badawcze, metody gromadzenia danych ilościowych i jakościowych, podstawowe modele analizy zebranych danych. Zasady przygotowywania prezentacji i tekstów naukowych.

Bibliography: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu.

- rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem;

- znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,

- wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów;

- wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym;

- budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka.

Learning outcomes: (in Polish)

Zgodnie z programem studiów 5-letnich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna moduł ma być ukierunkowany na uzyskanie przez studentów następujących efektów uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

K_W04: pojęcia metodologii, logikę postępowania w badaniach społecznych i humanistycznych, zasady projektowania oraz prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych;

K_W09: metody projektowania i ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, artystycznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, informatycznej oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną;

Absolwent potrafi:

K_U03: poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie oraz językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+;

K_U05: wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej;

K_U07: oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych wykorzystywanych do analizowania i planowania działań pedagogicznych z zakresu wczesnej opieki i edukacji, planować badania diagnostyczne i ewaluacyjne;

Absolwent jest gotów do:

K_K01: przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych;

K_K02: podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i P7S_KK 10 uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena z egzaminu modułowego

Nie ma specjalnego egzaminu modułowego. Każdy uzyskuje dwie oceny: z części teoretycznej i z części praktycznej modułu. Na ocenę z części teoretycznej składają się stopnie z: wprowadzenia do metodologii badań społecznych, elementów metodologii badań humanistycznych, zbierania i analizy danych ilościowych z elementami statystyki oraz zbierania i analizy danych jakościowych. Ocena z części praktycznej to stopień z seminarium empirycznego i czytania i pisania tekstu naukowego. Pod warunkiem uzyskania 2 pozytywnych ocen średnia z części teoretycznej i praktycznej modułu jest końcową oceną egzaminacyjną z modułu.

Poza formalnymi ocenami efekty kształcenia w ramach modułu będą prezentowana w postaci sesji plakatowej lub mini konferencji naukowej na koniec roku akademickiego.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Anna Wiłkomirska
Group instructors: Anna Wiłkomirska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Anna Wiłkomirska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)