University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) MBSH-Czytanie i pisanie tekstu naukowego

General data

Course ID: 2300-NJ-MBSH-Wr
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: MBSH-Czytanie i pisanie tekstu naukowego
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Warsztat poświęcony jest kształceniu umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych i pisania prostych tekstów naukowych w tym przygotowania do pisania pracy dyplomowej.

Full description: (in Polish)

Rodzaje i typowa struktura tekstów naukowych. Analiza przykładowego raportu badawczego (odpowiednio ilościowego lub jakościowego) i artykułu przedstawiającego wyniki metaanalizy.

Znaczenie przeglądu literatury w pracy naukowej i ogólne zasady jego realizacji. Wykorzystanie baz tekstów BUW do wykonania przeglądu literatury. Selekcja i ocena wiarygodności tekstu naukowego.

Wykorzystanie programów wspomagających tworzenie przepisów i bibliografii. Wykorzystanie funkcji edytora tekstu i specjalistycznych programów (np. Zotero).

Narracja w opisie badań: od problemu badawczego, przez metodę jego rozwiązania, wyniki, do dyskusji wyników. Specyfika narracji w badaniach jakościowych.

Planowanie struktury tekstu: rozdziały, podrozdziały, paragrafy. Cytaty i przepisy.

Prezentacja wyników w badaniu ilościowym: tabele, wykresy, schematy, niezbędne statystyki, precyzja podawania wyników.

Prezentacja wyników w badaniach jakościowych: korzystanie z transkrypcji, grafy, mapy pojęciowe, elementy ilościowe w badaniach jakościowych.

Pisanie streszczenia (abstrakt), dobór słów kluczowych.

Przygotowywanie plakatu naukowego (poster).

Problemy etyczne związane z pisaniem tekstu naukowego: plagiat, autoplagiat, komisja etyki badań naukowych.

Bibliography: (in Polish)

Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harasimczuk J., Cieciuch J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie APA. Wydawnictwo Liberi Libri.

Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień

-

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

M.W2. Rolę teorii w badaniach społecznych (dialog z poprzednikami, znaczenie przeglądu literatury), logikę procesu badawczego i kluczowe jego elementy: konceptualizacja, definiowanie i sformułowanie problemu badawczy, metoda jego rozwiązania, zbieranie i analiza danych, analiza danych i uzyskanie wyniki, ich interpretacja i dyskusja. Strategia dedukcyjna i indukcyjna w badaniach naukowych.

M. W5. Zasady opracowywania raportu z badań naukowych; warsztat pisarski, język i sposób narracji; wybrane standardy edycji tekstu naukowego (popularyzowanie APA 6). Zasady przygotowania na podstawie raportu badawczego posteru konferencyjnego.

M. W6. Konieczność wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce pedagogicznej. Sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych: analiza problemów pedagogicznych, diagnoza potrzeb, planowanie i ewaluacja działań interwencyjnych. Krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych.

M. W9. Rolę pracy magisterskiej jako inicjacyjnego doświadczenia badawczego w studiowaniu i przygotowaniu do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego.

W zakresie umiejętności student potrafi:

M.U2. Do wybranego pomysłu badawczego (preferowane badanie diagnostyczne lub ewaluacyjne w obszarze edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej) zrobić przegląd literatury z wykorzystaniem elektronicznych baz tekstów naukowych dostępnych w zasobach BUW (min. 4-5 artykułów z renomowanych czasopism naukowych, w tym min. 2 angielskojęzyczne). Zkonceptualizować wybrany pomysł badawczy, czyli przejść od pojęć przedteoretycznych do teoretycznych. Wybrać strategię i paradygmat, dogodną teorię, sformułować problem badawczy.

M. U5. Na podstawie wyników zrealizowanego w ramach seminarium empirycznego mini projektu badawczego przygotować raport badawczy. Raport musi być zrobiony zgodnie ze standardem APA 6 lub innym standardem edycyjnym ustalonym z prowadzącym.

M. U6. Przenalizować etyczne aspekty zaprojektowanego badania naukowego.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

M. K02. Przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych.

M. K03. Uznania, że działania i instytucje pedagogiczne muszą być ewaluowane.

M. K04. Planowania swojego rozwoju zawodowego uwzględniającego śledzenie wyników badań naukowych ważnych dla działalności pedagogicznej.

M. K05. Przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W ramach zblokowanych zajęć Seminarium empiryczne i Czytanie i pisanie tekstu naukowego

2-osobowe zespoły będą przygotowywać projekt badawczy. Zespół będzie musiał:

Zespół będzie musiał:

- zrobić mini przegląd literatury (min. 4-5 artykułów, w tym min. 2 w języku angielskim, konieczne wykorzystanie bazy BUW),

- sformułować problem badawczy,

- opisać metodę jego rozwiązania,

- zgromadzić dane lub wykorzystać dane zastane,

- przeanalizować dane z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi,

- napisać raport w formacie zgodnym z standardami APA (w wersji 6 wg polskiej adaptacji Harasimczuk, Cieciuch) i przygotować poster.

Ocena z projektu jest oceną z części praktycznej modułu..

Sposób zaliczenia – na ocenę (łączna ocena z Seminarium empirycznego i Warsztatu czytania i pisania tekstu naukowego)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 18 hours more information
Coordinators: Anna Wiłkomirska
Group instructors: Jerzy Bartkowski, Michał Rauszer
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 18 hours more information
Coordinators: Anna Wiłkomirska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)