(in Polish) MBSH-Zbieranie i analiza danych ilościowych z elementami statystyki
General data
Course ID: | 2300-NJ-MBSH-ZI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | MBSH-Zbieranie i analiza danych ilościowych z elementami statystyki |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Kurs koncentruje się na przećwiczeniu kluczowych elementów metody naukowej w badaniach społecznych: dobór próby, tworzenie i/lub wybieranie adekwatnych do problemu badawczego narzędzi badawczych (ankieta, test, obserwacja), tworzenie bazy danych, analiza danych ilościowych i interpretacja wyników. |
Full description: |
(in Polish) Omówienie organizacji kursu, wymagań i zasad zaliczenia. Wybrane źródła publicznie dostępnych baz danych ilościowych oraz standaryzowanych narzędzi badawczych z zakresu badań społecznych. Logika metody naukowej. Metody doboru próby. Oznaczanie typu skali pomiarowej: nominalna, porządkowa, przedziałowa, ilorazowa. Interpretacje wyników na skalach standardowych: staninowej, 100/15, 500/100. Kodowanie danych z badania ankietowego. Projektowanie i opisywanie bazy danych: rodzaje i format zmiennych, nazwy zmiennych, nazwy wartości zmiennych. Kontrolowanie poprawności bazy danych: unikalność identyfikatorów, niedozwolone wartości zmiennych, wartości po zmiennych warunkowych, spójność odpowiedzi. Przekodowywanie wartości i tworzenie nowych zmiennych jako funkcji już istniejących. Metody opisu danych: tabela częstości, podstawowe wykresy. Podstawy wnioskowania statystycznego, estymacja punktowa i przedziałowa, weryfikacja hipotez, pojęcie istotności statystycznej Analiza rozkładu zmiennych: histogram, parametry rozkładu, przedział ufności dla średniej rozkładu. Analiza współzmienności zmiennych nominalnych: tabela krzyżowa, wartości oczekiwane i empiryczne, test chi kwadrat. Analiza współzmienności zmiennej nominalnej i interwałowej: rozkłady warunkowe, porównanie średnich, test t-Studenta (dla prób niezależnych i zależnych). Analiza współzmienności zmiennych interwałowych: wykres rozrzutu, regresja, korelacja, błąd statystyczny oszacowania współczynnika regresji i współczynnika korelacji, wnioskowanie o istotności statystycznej zależności. Tworzenie indeksów i skal, określanie rzetelności skali: sprawdzanie spójności wskaźników, obliczanie współczynnika Alfa-Cronbacha i analiza mocy różnicującej pozycji skali. Replikacja wyników przykładowego badania naukowego. Standardy dokumentowania wyników badań. Formułowanie problemu badawczego. Konstrukcja narzędzi badawczych: budowanie wskaźników, operacjonalizacja pytań badawczych. Sprawdzian zaliczeniowy |
Bibliography: |
(in Polish) Podręcznik: Earl Babbie (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. |
Learning outcomes: |
(in Polish) M.W4. Rolę przyjętego paradygmatu badawczego, metod doboru obiektów do badania, metod gromadzenia danych jakościowych (obserwacja, wywiad pogłębiony, wywiad grupowy, analiza dokumentów), modele analizy danych jakościowych, zasady selekcji i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analizę relacji między nimi. Rolę IT w gromadzeniu i analizie danych jakościowych. Kluczowe pojęcia pozwalające oceniać jakość badań jakościowych: trafność i autentyczność danych, triangulację perspektyw teoretycznych i metod badawczych. Rolę badacza w badaniach jakościowych. M.W5. Zasady opracowywania raportu z badań naukowych; warsztat pisarski, język i sposób narracji; wybrane standardy edycji tekstu naukowego (popularyzowanie APA 6). M.W6. Sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych w pracy nauczyciela. M.W7. Etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań społecznych w oparciu o metody jakościowe, podstawowe zasady przeprowadzania tych badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego. W zakresie umiejętności student potrafi: M.U4. Dobrać do jakościowego problemu badawczego odpowiedni schemat badawczy, metodę doboru obiektów do badania i metody zbierania danych. Przeanalizować zebrane dane i zinterpretować uzyskany wynik. Ocenić jakość uzyskanego wyniku. Ocenić poprawność zebranych danych oraz wiarygodność zastosowanych metod i procedur badawczych. Wykorzystać wybrany program komputerowy do analizy danych jakościowych. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: M. K02. Przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych. M. K05. Przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze. Świadomego wykorzystania strategii badań jakościowych w głębszym poznaniu rzeczywistości społecznej (w tym szkolnej). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie poszczególnych zajęć oraz pisemny sprawdzian, podczas którego trzeba będzie wykonać zadania dotyczące wybranych, omawianych na zajęciach elementów procesu badawczego. Ocena z konwersatorium będzie decydować o pierwszeństwie w zapisach na zblokowane Seminarium empiryczne i warsztat Czytanie i pisanie tekstu naukowego. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
|
Type of class: |
Seminar, 27 hours
|
|
Coordinators: | Anna Wiłkomirska | |
Group instructors: | Jerzy Bartkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 27 hours
|
|
Coordinators: | Anna Wiłkomirska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.