(in Polish) Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną)
General data
Course ID: | 2300-NJ-MDPS-DP-NI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną) |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu wspomagania kształcenia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat specyfiki procesów poznawczych i właściwości psychicznych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Treści przedmiotu dotyczą problematyki nauczania i wychowania uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym |
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną zostaną omówione zagadnienia dotyczące definicji, klasyfikacji i etiologii niepełnosprawności intelektualnej. Problematyka teoretyczna zostaną odniesiona do specyfiki nauczania i wychowania uczniów z poszczególnymi trudnościami (obniżona sprawność intelektualna, stopnień lekki, umiarkowany i znaczny). Program zajęć obejmuje ponadto kwestie działań dydaktyczno-wychowawczych, które zapewniają efektywność edukacji oraz wspomaganie i wspieranie tej grupy dzieci. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Antoszkiewicz, Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; 2. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności; 3. Gorajewska (red.), Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością; 4. Janiszewska –Nieścioruk (red.) Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, T. 1 i 2; 5. Jankowska, Frankowska, Inteligencja Borderline – rozwój poglądów na temat inteligencji niższej niż przeciętna. W: Kosakowski, Krause, Wójcik (red.) Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością; 6. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne; 7. Piotrowicz, Wapiennik, Niepełnosprawność intelektualna – definicje, etiologia, klasyfikacje i Charakterystyka osób z niepełnosprawnością umysłową, W: Piekut-Brodzka, Kuczyńska-Kwapisz, Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - kluczowe pojęcia dotyczące zjawiska niepełnosprawności intelektualnej, wymienia przyczyny, stopnie, klasyfikacje ICF, ICD, DSM i podaje charakterystykę funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci. - istotne prawidłowości dotyczące mechanizmów i uwarunkowań procesu edukacji, wpierania i pomocy udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną; - cele, zasady i formy współpracy przedszkola lub szkoły z rodzicami lub opiekunami; - znaczenie indywidualnego podejścia do edukacji i wspierania ucznia z obniżoną sprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością intelektualną oraz jego integracji i nawiązywania więzi w grupie rówieśniczej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu niepełnosprawności intelektualnej (stopnie, charakterystyka funkcjonowania, uwarunkowania, konsekwencje, klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM) do rozpoznania potrzeb dziecka, interpretowania sytuacji pedagogicznych oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia; - stosować indywidualne podejście w nauczaniu, identyfikować i zaspakajać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka oraz wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną; - proponować odpowiednie rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych w pracy z dzieckiem z obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną. - współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; - planowania działań edukacyjnych wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz określania priorytetów umożliwiających realizację określonego przez siebie lub innych zadania; - identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wspieraniem edukacji dzieci z dzieckiem obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną. - przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium. Studentka/Student może opuścić maksymalnie jedne zajęcia. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
|
Type of class: |
Seminar, 9 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | Monika Skura | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 9 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.