University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną)

General data

Course ID: 2300-NJ-MDPS-DP-NI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną)
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Prerequisites (description):

(in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu wspomagania kształcenia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat specyfiki procesów poznawczych i właściwości psychicznych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Treści przedmiotu dotyczą problematyki nauczania i wychowania uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym

Full description: (in Polish)

W ramach zajęć SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną zostaną omówione zagadnienia dotyczące definicji, klasyfikacji i etiologii niepełnosprawności intelektualnej. Problematyka teoretyczna zostaną odniesiona do specyfiki nauczania i wychowania uczniów z poszczególnymi trudnościami (obniżona sprawność intelektualna, stopnień lekki, umiarkowany i znaczny). Program zajęć obejmuje ponadto kwestie działań dydaktyczno-wychowawczych, które zapewniają efektywność edukacji oraz wspomaganie i wspieranie tej grupy dzieci.

Bibliography: (in Polish)

1. Antoszkiewicz, Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;

2. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności;

3. Gorajewska (red.), Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością;

4. Janiszewska –Nieścioruk (red.) Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, T. 1 i 2;

5. Jankowska, Frankowska, Inteligencja Borderline – rozwój poglądów na temat inteligencji niższej niż przeciętna. W: Kosakowski, Krause, Wójcik (red.) Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością;

6. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne;

7. Piotrowicz, Wapiennik, Niepełnosprawność intelektualna – definicje, etiologia, klasyfikacje i Charakterystyka osób z niepełnosprawnością umysłową, W: Piekut-Brodzka, Kuczyńska-Kwapisz, Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- kluczowe pojęcia dotyczące zjawiska niepełnosprawności intelektualnej, wymienia przyczyny, stopnie, klasyfikacje ICF, ICD, DSM i podaje charakterystykę funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci.

- istotne prawidłowości dotyczące mechanizmów i uwarunkowań procesu edukacji, wpierania i pomocy udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną;

- cele, zasady i formy współpracy przedszkola lub szkoły z rodzicami lub opiekunami;

- znaczenie indywidualnego podejścia do edukacji i wspierania ucznia z obniżoną sprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością intelektualną oraz jego integracji i nawiązywania więzi w grupie rówieśniczej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu niepełnosprawności intelektualnej (stopnie, charakterystyka funkcjonowania, uwarunkowania, konsekwencje, klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM) do rozpoznania potrzeb dziecka, interpretowania sytuacji pedagogicznych oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia;

- stosować indywidualne podejście w nauczaniu, identyfikować i zaspakajać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka oraz wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną;

- proponować odpowiednie rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych w pracy z dzieckiem z obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną.

- współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;

- planowania działań edukacyjnych wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz określania priorytetów umożliwiających realizację określonego przez siebie lub innych zadania;

- identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wspieraniem edukacji dzieci z dzieckiem obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną.

- przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.

Studentka/Student może opuścić maksymalnie jedne zajęcia.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 9 hours more information
Coordinators: Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: Monika Skura
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 9 hours more information
Coordinators: Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)