University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą (min. DPM

General data

Course ID: 2300-NJ-MDPS-DP-NR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą (min. DPM
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Prerequisites (description):

(in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu wspomagania kształcenia dzieci z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy studentom na temat możliwościach stymulacji rozwoju psychofizycznego oraz wspomagania kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą.

Full description: (in Polish)

W ramach zajęć SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą zostaną podjęte zagadnienia dotyczące rodzaju, przyczyn i klasyfikacji oraz psychospołecznych konsekwencji niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej. Poruszana problematyka obejmować będzie analizy specyfiki wrodzonej i nabytej utraty sprawności, podstawowych objawów wybranych chorób somatycznych, kształtowania i zmiany obrazu siebie, radzenia sobie ze stresem oraz etapy przystosowania osoby z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do istoty nauczania oraz wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.

Bibliography: (in Polish)

1. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności;

2. Gorajewska (red.), Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością;

3. Loska, Leczenie, wychowanie i kształcenie dzieci przewlekle chorych oraz z uszkodzonym narządem ruchu, W: Piekut-Brodzka, Kuczyńska-Kwapisz, Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych;

4. Maciarz, Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie;

5. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne;

6. Psychospołeczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych u dzieci i młodzieży, W: Pilecka, Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży;

7. Szychowiak, Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo, W: Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie;

8. Ziątek, Jaszczuk, Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- kluczowe pojęcia dotyczące zjawiska niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej, oraz wymienia teorie, klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, etapy przystosowania do niepełnosprawności/choroby przewlekłej.

- istotne prawidłowości dotyczące mechanizmów i uwarunkowań procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania, pomocy udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym;

- znaczenie indywidualnego podejścia do edukacji i wspierania ucznia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz jego integracji i nawiązywania więzi w grupie rówieśniczej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej (objawy, skutki, uwarunkowania, konsekwencje) do oceny funkcjonalnej sytuacji ucznia, interpretowania różnych sytuacji pedagogicznych oraz planowania oddziaływań edukacyjnych;

- stosować indywidualne podejście w nauczaniu oraz wspierać dziecko z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą na konkretnym etapie przystosowania do niepełnosprawności i w radzeniu sobie ze stresem powodowanym chorobą.

- ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym;

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;

- planowania działań edukacyjnych wobec uczniów z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz określania priorytetów umożliwiających realizację określonego przez siebie lub innych zadania;

- identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z pomaganiem i wspieraniem dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz z chorobą przewlekłą.

- przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.

Studentka/Student może opuścić maksymalnie jedne zajęcia.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 9 hours more information
Coordinators: Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: Monika Skura
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 9 hours more information
Coordinators: Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)