(in Polish) Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą (min. DPM
General data
Course ID: | 2300-NJ-MDPS-DP-NR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą (min. DPM |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu wspomagania kształcenia dzieci z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy studentom na temat możliwościach stymulacji rozwoju psychofizycznego oraz wspomagania kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. |
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą zostaną podjęte zagadnienia dotyczące rodzaju, przyczyn i klasyfikacji oraz psychospołecznych konsekwencji niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej. Poruszana problematyka obejmować będzie analizy specyfiki wrodzonej i nabytej utraty sprawności, podstawowych objawów wybranych chorób somatycznych, kształtowania i zmiany obrazu siebie, radzenia sobie ze stresem oraz etapy przystosowania osoby z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do istoty nauczania oraz wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności; 2. Gorajewska (red.), Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością; 3. Loska, Leczenie, wychowanie i kształcenie dzieci przewlekle chorych oraz z uszkodzonym narządem ruchu, W: Piekut-Brodzka, Kuczyńska-Kwapisz, Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych; 4. Maciarz, Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie; 5. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne; 6. Psychospołeczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych u dzieci i młodzieży, W: Pilecka, Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży; 7. Szychowiak, Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo, W: Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie; 8. Ziątek, Jaszczuk, Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - kluczowe pojęcia dotyczące zjawiska niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej, oraz wymienia teorie, klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, etapy przystosowania do niepełnosprawności/choroby przewlekłej. - istotne prawidłowości dotyczące mechanizmów i uwarunkowań procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania, pomocy udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym; - znaczenie indywidualnego podejścia do edukacji i wspierania ucznia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz jego integracji i nawiązywania więzi w grupie rówieśniczej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej (objawy, skutki, uwarunkowania, konsekwencje) do oceny funkcjonalnej sytuacji ucznia, interpretowania różnych sytuacji pedagogicznych oraz planowania oddziaływań edukacyjnych; - stosować indywidualne podejście w nauczaniu oraz wspierać dziecko z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą na konkretnym etapie przystosowania do niepełnosprawności i w radzeniu sobie ze stresem powodowanym chorobą. - ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym; W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; - planowania działań edukacyjnych wobec uczniów z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz określania priorytetów umożliwiających realizację określonego przez siebie lub innych zadania; - identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z pomaganiem i wspieraniem dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz z chorobą przewlekłą. - przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium. Studentka/Student może opuścić maksymalnie jedne zajęcia. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
KON
|
Type of class: |
Seminar, 9 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | Monika Skura | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 9 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.