(in Polish) Edukacja językowa
General data
Course ID: | 2300-NJ-MPPU-EJ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Edukacja językowa |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Moduł: Podstawy procesu uczenia się. Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką rozwoju i kształcenia języka dziecka w aspekcie psycholingwistycznym, socjolingwistycznym i pedagogicznym. Studenci poznają cele i treści edukacyjne oraz koncepcje i metody kształcenia językowego w edukacji przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą zapoznaniu studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi psychologicznych, socjologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych aspektów rozwoju i kształcenia języka dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (3-10 lat). Teoretyczny kontekst edukacji językowej oraz zapoznanie z różnymi koncepcjami kształcenia umiejętności językowych pozwala lepiej zrozumieć charakter pracy dydaktycznej z dziećmi w tym wieku. Podstawową część kursu stanowi omówienie i praktyczne opracowanie metod kształcenia kluczowych kompetencji językowych, do których należą odbiór i tworzenie tekstu oraz komunikacja językowa, w tym zwłaszcza mówienie i słuchanie. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są omówieniu wybranych zagadnień stanowiących podstawę edukacji językowej w przedszkolu i szkole. Podczas zajęć omawiamy zagadnienia dotyczące procesu kształcenia językowego i jego składników (celów i treści kształcenia oraz wymagań programowych i sposobów oceniania), dokonujemy przeglądu najważniejszych zasad kształcenia językowego i metod dydaktycznych stosowanych w tym obszarze, przyglądamy się psychologicznym, pedagogicznym, społecznym i socjologicznym kontekstom edukacji językowej oraz różnym jej koncepcjom w perspektywie porównawczej oraz w odniesieniu do propozycji kształcenia alternatywnego. Program kursu obejmuje takie zagadnienia szczegółowe, jak: - rozwój języka dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym; język jako płaszczyzna integracji doświadczeń dziecka; modele edukacji językowej; - rozwijanie umiejętności językowych a kompetencje kluczowe w edukacji XXI wieku; zasady nauczania języka, rola zabawy w edukacji elementarnej; wybrane metody rozwijania podstawowych umiejętności językowych; - rozwój umiejętności mówienia a praktyka edukacyjna; metody rozwijania umiejętności mówienia i słuchania; dziecko jako uczestnik dialogu; - gotowość szkolna dziecka a gotowość do czytania i pisania; - czytanie i pisanie – nowy język dziecka; psychologiczne i pedagogiczne podstawy procesów odbioru i tworzenia tekstu; rozwijanie umiejętności czytania i pisania w aspekcie technicznym, semantycznym i krytyczno-twórczym; koncepcje i metody nauczania czytania i pisania; - kształcenie umiejętności odbioru tekstów różnego typu – wybór lektur i metody pracy z tekstem; sposoby opracowania tekstu literackiego i nieliterackiego; praca z tekstem ikonicznym; rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci; ocenianie umiejętności odbioru tekstów – dobór tekstów, konstruowanie narzędzi testowych, rodzaje i przykłady zadań; - uwarunkowania rozwoju umiejętności tworzenia i zapisywania tekstów; rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów w różnych formach gatunkowych, w tym zwłaszcza wypowiedzi narracyjnych, argumentacyjnych i użytkowych; ocenianie umiejętności tworzenia wypowiedzi różnego typu; - rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, sprawności gramatycznej i zasobu słownikowego dzieci; - kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji międzyprzedmiotowej; scenariusz zajęć zintegrowanych; - monitorowanie osiągnięć językowych uczniów jako metoda doskonalenia edukacji; wyniki badań umiejętności językowych dzieci w perspektywie kraju i świata. Podczas zajęć analiza zagadnień teoretycznych wsparta jest licznymi przykładami z praktyki dydaktycznej, a prezentowane i wypracowane podczas zajęć metody, techniki i narzędzia dydaktyczne wzbogacają warsztat nauczyciela o przykłady do bezpośredniego zastosowania. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. B. Bokus, Tworzenie opowiadań przez dzieci, Kielce 1991. 2. B. Bokus, G.W. Shugar, Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk 2007. 3. Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. I i II, Warszawa 1988. 4. D. Klus- Stańska, M. Dagiel (red.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach, Olsztyn 1999. 5. E. Malmquist, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987. 6. A. Mikołajczuk, J. Puzynina (red.), Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, Warszawa 2004. 7. G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.)., Badania nad rozwojem języka dziecka, Warszawa 1980. 8. D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą, Kraków 2006. 9. W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. 10. M. Żytko, Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza student zna i rozumie: - W1. miejsce edukacji językowej w ramowym planie nauczania na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym; - W2. zapisy dotyczące kształcenia językowego zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i zapisy dotyczące edukacji polonistycznej w podstawie dla edukacji wczesnoszkolnej, oraz określone przez te dokumenty cele kształcenia i treści nauczania, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie; - W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową edukacji językowej; zagadnienia związane z programem nauczania oraz rozkładem materiału; - W4. etapy rozwoju dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym, w tym etapy nabywania umiejętności czytania i pisania w języku polskim; - W5. zasady doboru treści nauczania w zakresie języka polskiego na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, a także klasyczną i współczesną literaturę oraz teksty kultury odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; - W6. podstawowe zasady i strategie rozwijania umiejętności językowych; - W7. psychologiczne i pedagogiczne podstawy procesów odbioru i tworzenia tekstu; - W8. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie edukacji językowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; - W9. tradycyjne i alternatywne metody rozwijania kluczowych kompetencji komunikacyjnych i językowych: mówienia i słuchania, czytania w aspekcie technicznym oraz odbioru tekstu, pisania w aspekcie technicznym oraz tworzenia tekstu; - W10. zasady pracy z tekstami różnego typu (literackim/nieliterackim, werbalnym/ikonicznym); - W11. sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci; - W12. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; - W13. sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej; - W14.środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne) wykorzystywane w edukacji językowej, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Umiejętności student potrafi: - U1. scharakteryzować optymalne modele kształcenia językowego; - U2. identyfikować powiązania treści z zakresu edukacji językowej z innymi treściami nauczania; - U3. wskazać i stosować te metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, które są skuteczne w rozwijaniu kluczowych umiejętności komunikacyjnych i językowych, aktywizują uczniów i uwzględniają ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; - U4. funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku; - U5. dokonać wraz z uczniami analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych; - U6. projektować sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci, sprzyjające ich aktywności i rozwijające ich zainteresowania - U7. formułować informację zwrotną dotyczącą zadań różnego typu, dokonywać oceny i korekty wypowiedzi uczniowskich; - U8. wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; rozpoznawać typowe błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; - U9. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności językowych uczniów, oceniać ich osiągnięcia w aspekcie formatywnym (kształtującym) i sumatywnym; - U10. analizować i konstruować rozkłady materiału oraz scenariusze do zajęć zintegrowanych w przedszkolu i szkole z wykorzystaniem treści językowych na odpowiednim poziomie nauczania; - U11. ocenić poprawność i przydatność narzędzi dydaktycznych, w tym zwłaszcza służących mierzeniu umiejętności językowych uczniów, konstruować wybrane narzędzia. Kompetencje społeczne (postawy) student jest gotowy do: - K1. rozwijania kluczowych kompetencji komunikacyjnych i językowych podczas zajęć integrujących różne obszary wiedzy i doświadczeń dziecka; - K2. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; - K3. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; - K4. rozbudzania w uczniach pasji czytelniczej i kształtowania ich zainteresowania zagadnieniami językowymi; - K5. kształtowania samodzielności uczniów i nawyku systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; - K6. autorefleksji i samooceny dotyczącej własnych umiejętności wspierania uczniów w zakresie rozwijania kompetencji komunikacyjnych i językowych dzieci. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność na zajęciach; - zaliczenie na podstawie prac pisemnych przygotowywanych indywidualnie i w grupach oraz referatów i projektów sytuacji edukacyjnych związanych z problematyką przedmiotu, w tym scenariusza zajęć z edukacji językowej dla dzieci w wieku 6-10 lat opartego na wybranym tekście literackim lub nieliterackim, uwzględniającego zintegrowane podejście do nauczania początkowego. |
Practical placement: |
(in Polish) Cele i treści przedmiotu powiązane są z Laboratorium praktyki edukacyjnej 1. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Seminar, 36 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Sobierańska | |
Group instructors: | Joanna Dobkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 36 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Sobierańska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.