University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Edukacja językowa

General data

Course ID: 2300-NJ-MPPU-EJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Edukacja językowa
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Moduł: Podstawy procesu uczenia się.

Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką rozwoju i kształcenia języka dziecka w aspekcie psycholingwistycznym, socjolingwistycznym i pedagogicznym. Studenci poznają cele i treści edukacyjne oraz koncepcje i metody kształcenia językowego w edukacji przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej.

Short description: (in Polish)

Zajęcia służą zapoznaniu studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi psychologicznych, socjologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych aspektów rozwoju i kształcenia języka dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (3-10 lat). Teoretyczny kontekst edukacji językowej oraz zapoznanie z różnymi koncepcjami kształcenia umiejętności językowych pozwala lepiej zrozumieć charakter pracy dydaktycznej z dziećmi w tym wieku. Podstawową część kursu stanowi omówienie i praktyczne opracowanie metod kształcenia kluczowych kompetencji językowych, do których należą odbiór i tworzenie tekstu oraz komunikacja językowa, w tym zwłaszcza mówienie i słuchanie.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są omówieniu wybranych zagadnień stanowiących podstawę edukacji językowej w przedszkolu i szkole. Podczas zajęć omawiamy zagadnienia dotyczące procesu kształcenia językowego i jego składników (celów i treści kształcenia oraz wymagań programowych i sposobów oceniania), dokonujemy przeglądu najważniejszych zasad kształcenia językowego i metod dydaktycznych stosowanych w tym obszarze, przyglądamy się psychologicznym, pedagogicznym, społecznym i socjologicznym kontekstom edukacji językowej oraz różnym jej koncepcjom w perspektywie porównawczej oraz w odniesieniu do propozycji kształcenia alternatywnego. Program kursu obejmuje takie zagadnienia szczegółowe, jak:

- rozwój języka dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym; język jako płaszczyzna integracji doświadczeń dziecka; modele edukacji językowej;

- rozwijanie umiejętności językowych a kompetencje kluczowe w edukacji XXI wieku; zasady nauczania języka, rola zabawy w edukacji elementarnej; wybrane metody rozwijania podstawowych umiejętności językowych;

- rozwój umiejętności mówienia a praktyka edukacyjna; metody rozwijania umiejętności mówienia i słuchania; dziecko jako uczestnik dialogu;

- gotowość szkolna dziecka a gotowość do czytania i pisania;

- czytanie i pisanie – nowy język dziecka; psychologiczne i pedagogiczne podstawy procesów odbioru i tworzenia tekstu; rozwijanie umiejętności czytania i pisania w aspekcie technicznym, semantycznym i krytyczno-twórczym; koncepcje i metody nauczania czytania i pisania;

- kształcenie umiejętności odbioru tekstów różnego typu – wybór lektur i metody pracy z tekstem; sposoby opracowania tekstu literackiego i nieliterackiego; praca z tekstem ikonicznym; rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci; ocenianie umiejętności odbioru tekstów – dobór tekstów, konstruowanie narzędzi testowych, rodzaje i przykłady zadań;

- uwarunkowania rozwoju umiejętności tworzenia i zapisywania tekstów; rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów w różnych formach gatunkowych, w tym zwłaszcza wypowiedzi narracyjnych, argumentacyjnych i użytkowych; ocenianie umiejętności tworzenia wypowiedzi różnego typu;

- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, sprawności gramatycznej i zasobu słownikowego dzieci;

- kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji międzyprzedmiotowej; scenariusz zajęć zintegrowanych;

- monitorowanie osiągnięć językowych uczniów jako metoda doskonalenia edukacji; wyniki badań umiejętności językowych dzieci w perspektywie kraju i świata.

Podczas zajęć analiza zagadnień teoretycznych wsparta jest licznymi przykładami z praktyki dydaktycznej, a prezentowane i wypracowane podczas zajęć metody, techniki i narzędzia dydaktyczne wzbogacają warsztat nauczyciela o przykłady do bezpośredniego zastosowania.

Bibliography: (in Polish)

1. B. Bokus, Tworzenie opowiadań przez dzieci, Kielce 1991.

2. B. Bokus, G.W. Shugar, Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk 2007.

3. Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. I i II, Warszawa 1988.

4. D. Klus- Stańska, M. Dagiel (red.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach, Olsztyn 1999.

5. E. Malmquist, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.

6. A. Mikołajczuk, J. Puzynina (red.), Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, Warszawa 2004.

7. G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.)., Badania nad rozwojem języka dziecka, Warszawa 1980.

8. D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą, Kraków 2006.

9. W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

10. M. Żytko, Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

student zna i rozumie:

- W1. miejsce edukacji językowej w ramowym planie nauczania na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

- W2. zapisy dotyczące kształcenia językowego zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i zapisy dotyczące edukacji polonistycznej w podstawie dla edukacji wczesnoszkolnej, oraz określone przez te dokumenty cele kształcenia i treści nauczania, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie;

- W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową edukacji językowej; zagadnienia związane z programem nauczania oraz rozkładem materiału;

- W4. etapy rozwoju dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym, w tym etapy nabywania umiejętności czytania i pisania w języku polskim;

- W5. zasady doboru treści nauczania w zakresie języka polskiego na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, a także klasyczną i współczesną literaturę oraz teksty kultury odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

- W6. podstawowe zasady i strategie rozwijania umiejętności językowych;

- W7. psychologiczne i pedagogiczne podstawy procesów odbioru i tworzenia tekstu;

- W8. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie edukacji językowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;

- W9. tradycyjne i alternatywne metody rozwijania kluczowych kompetencji komunikacyjnych i językowych: mówienia i słuchania, czytania w aspekcie technicznym oraz odbioru tekstu, pisania w aspekcie technicznym oraz tworzenia tekstu;

- W10. zasady pracy z tekstami różnego typu (literackim/nieliterackim, werbalnym/ikonicznym);

- W11. sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci;

- W12. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej;

- W13. sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;

- W14.środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne) wykorzystywane w edukacji językowej, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Umiejętności

student potrafi:

- U1. scharakteryzować optymalne modele kształcenia językowego;

- U2. identyfikować powiązania treści z zakresu edukacji językowej z innymi treściami nauczania;

- U3. wskazać i stosować te metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, które są skuteczne w rozwijaniu kluczowych umiejętności komunikacyjnych i językowych, aktywizują uczniów i uwzględniają ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;

- U4. funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku;

- U5. dokonać wraz z uczniami analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych;

- U6. projektować sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci, sprzyjające ich aktywności i rozwijające ich zainteresowania

- U7. formułować informację zwrotną dotyczącą zadań różnego typu, dokonywać oceny i korekty wypowiedzi uczniowskich;

- U8. wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; rozpoznawać typowe błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;

- U9. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności językowych uczniów, oceniać ich osiągnięcia w aspekcie formatywnym (kształtującym) i sumatywnym;

- U10. analizować i konstruować rozkłady materiału oraz scenariusze do zajęć zintegrowanych w przedszkolu i szkole z wykorzystaniem treści językowych na odpowiednim poziomie nauczania;

- U11. ocenić poprawność i przydatność narzędzi dydaktycznych, w tym zwłaszcza służących mierzeniu umiejętności językowych uczniów, konstruować wybrane narzędzia.

Kompetencje społeczne (postawy)

student jest gotowy do:

- K1. rozwijania kluczowych kompetencji komunikacyjnych i językowych podczas zajęć integrujących różne obszary wiedzy i doświadczeń dziecka;

- K2. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

- K3. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;

- K4. rozbudzania w uczniach pasji czytelniczej i kształtowania ich zainteresowania zagadnieniami językowymi;

- K5. kształtowania samodzielności uczniów i nawyku systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;

- K6. autorefleksji i samooceny dotyczącej własnych umiejętności wspierania uczniów w zakresie rozwijania kompetencji komunikacyjnych i językowych dzieci.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność na zajęciach;

- zaliczenie na podstawie prac pisemnych przygotowywanych indywidualnie i w grupach oraz referatów i projektów sytuacji edukacyjnych związanych z problematyką przedmiotu, w tym scenariusza zajęć z edukacji językowej dla dzieci w wieku 6-10 lat opartego na wybranym tekście literackim lub nieliterackim, uwzględniającego zintegrowane podejście do nauczania początkowego.

Practical placement: (in Polish)

Cele i treści przedmiotu powiązane są z Laboratorium praktyki edukacyjnej 1.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 36 hours more information
Coordinators: Dorota Sobierańska
Group instructors: Joanna Dobkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 36 hours more information
Coordinators: Dorota Sobierańska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)