University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Edukacja matematyczna

General data

Course ID: 2300-NJ-MPPU-EM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Edukacja matematyczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Moduł: Podstawy procesu uczenia się.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rozwojem i kształtowaniem pojęć oraz umiejętności matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą m.in.:

• analizie celów kształcenia matematycznego dzieci w przedszkolu i w klasach 1-3 oraz omówieniu prawidłowości związanych z budowaniem u dzieci rozumienia pojęć matematycznych;

• konstruktywistycznemu podejściu do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencjom dla praktyki przedszkolnej i szkolnej, w tym roli błędów w procesie uczenia się matematyki;

• procesowi kształtowania u dzieci rozumienia pojęcia liczby;

• procesowi rozwijania sprawności rachunkowej dzieci i ich zaradności arytmetycznej;

• procesowi rozwijania u dzieci umiejętności posługiwania się symboliką

matematyczną;

• roli zadań tekstowych w procesie matematycznego rozwoju dziecka oraz procesowi rozwijania u dzieci umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych;

• roli zadań otwartych i problemów matematycznych w procesie matematycznego kształcenia dzieci;

• roli gier i zabaw ruchowych w rozwoju matematycznym dziecka i w procesie

realizacji zadań ogólnych szkoły;

• procesowi rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci, w tym w zakresie geometrii

przestrzennej;

• procesowi projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych, w tym umiejętności samodzielnego formułowania hipotez, wyciągania wniosków i budowania argumentacji;

• sposobom wykorzystywania pomocy dydaktycznych w procesie matematycznego kształcenia dzieci;

• metodom tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną

twórczość dzieci;

• sposobom budowania motywacji dzieci do uczenia się matematyki;

• rozwijaniu samodzielności poznawczej dziecka w procesie uczenia się matematyki.

Bibliography: (in Polish)

Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć. Wyd. II, CKE.

Dąbrowski M. (2013), (Za) trudne, bo trzeba myśleć?. IBE.

Dąbrowski M. (2015), Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3. Wyd. Nowik.

Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, cz. 2. Wyd. Nowik.

Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby. Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Wyd. Nowik.

Dąbrowski M. (2020), Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3. Wyd. Nowik.

Hattie J. (2015), Widoczne uczenie się dla nauczycieli. CEO.

Kalinowska A. (2010), Pozwólmy dzieciom działać. CKE.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP.

Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. WSiP.

Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? PWN.

Semadeni Z. (red). (1991), Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4). WSiP.

Wiatrak E. (2013), Pozwólmy dzieciom uczyć się. CKE.

Praca zbiorowa (2014), Bydgoski Bąbel Matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III. IBE.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

I. W zakresie wiedzy:

- zna zasadnicze cele kształcenia matematycznego w przedszkolu i klasach 1-3;

- zna podstawowe prawidłowości związane z budowaniem rozumienia pojęć matematycznych u dzieci, w tym rozumienia symboliki matematycznej;

- zna znaczenie aktywności i samodzielności intelektualnej dzieci dla matematycznego rozwoju dzieci, w tym rozwoju ich umiejętności matematycznego rozumowania, i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje pobudzające tę aktywność;

- zna założenia realistycznego nauczania matematyki i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje realistyczne z punktu widzenia dzieci;

- zna prawdopodobne przyczyny najbardziej typowych dziecięcych błędów i wie, w jaki sposób je wykorzystywać w procesie kształcenia;

- zna różnorodne pomoce dydaktyczne i wie, w jaki sposób korzystać z nich w procesie kształcenia;

- zna różne aspekty liczby naturalnej i rozumie ich znaczenie dla budowania rozumienia pojęcia liczby naturalnej u dzieci;

- zna znaczenie rozwijania zaradności arytmetycznej dzieci dla ich matematycznego rozwoju i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje służące rozwijaniu tej zaradności;

- zna znaczenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych dla matematycznego rozwoju dzieci i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje służące rozwijaniu tej umiejętności;

- zna podstawowe błędy systematyczne pojawiające się w procesie budowania u dzieci umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych i wie, w jaki sposób ich unikać;

- zna różne gry dydaktyczne i wie, w jaki sposób wykorzystywać je w procesie matematycznego kształcenia dziecka;

- zna różne sposoby budowania u dzieci zainteresowania matematyką;

- zna znaczenie uczniowskich eksperymentów w procesie uczenia się matematyki, w tym w procesie uczenia się elementów geometrii płaskiej i przestrzennej i wie, w jaki sposób je aranżować;

- dostrzega podstawowe mankamenty tradycji nauczania matematyki dzieci w naszym kraju.

II. W zakresie umiejętności:

- potrafi aranżować sytuacje pobudzające aktywność intelektualną dzieci w procesie uczenia się matematyki oraz zachęcające je do samodzielnych matematycznych odkryć;

- potrafi aranżować w procesie kształcenia i wykorzystywać sytuacje realistyczne z punktu widzenia dzieci;

- potrafi analizować uczniowskie błędy i wykorzystywać je w procesie kształcenia;

- potrafi korzystać z pomocy dydaktycznych w procesie kształcenia;

- potrafi wykorzystywać gry i zabawy dydaktyczne do rozmawiania o matematyce i wspólnego uprawiania matematyki;

- potrafi aranżować sytuacje służące rozwijaniu u dzieci rozumienia pojęcia liczby i zaradności arytmetycznej;

- potrafi aranżować sytuacje służące rozwijaniu u dzieci sztuki rozwiązywania zadań tekstowych;

- potrafi aranżować uczniowskie matematyczne eksperymenty, w tym w geometrii przestrzennej, i wykorzystywać je do wspólnego uprawiania matematyki;

- potrafi planować sytuacje dydaktyczne o różnym poziomie zaawansowania matematycznego.

III. W zakresie kompetencji społecznych:

- potrafi planować sytuacje dydaktyczne w grupie;

- potrafi rozbudzać zainteresowanie dzieci matematyką i stosowaniem jej metod.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria zaliczenia

Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. Ewentualna trzecia nieobecność musi być zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. Kolejne nieobecności powodują brak zaliczenia.

Zaliczenie uzyskuje student, który:

- spełnił warunek dotyczący frekwencji na zajęciach;

- brał aktywny udział w zajęciach;

- zaliczył końcowe kolokwium.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 36 hours more information
Coordinators: Ewa Pytlak, Dorota Sobierańska
Group instructors: Monika Pawluczuk-Solarz, Piotr Piskorski, Ewa Pytlak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 36 hours more information
Coordinators: Ewa Pytlak, Dorota Sobierańska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)