University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Edukacja zdrowotna

General data

Course ID: 2300-NJ-MRO-EZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Edukacja zdrowotna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

W ramach zajęć poruszane treści ujęte są w czterech blokach tematycznych. Pierwszy koncentruje się wokół zagadnień zdrowia w tym współczesnych definicji zdrowia i czynników je warunkujących z uwzględnieniem interdyscyplinarnego i wielowymiarowego charakteru zdrowia. W drugim zawarto zagadnienia dotyczące terminologii edukacji zdrowotnej, cele i współczesne jej koncepcje teorie oraz modele. Treści w ramach trzeciego bloku uwzględniają specyfikę prowadzenia edukacji zdrowotnej w środowisku przedszkolnym i szkolnym z uwzględnieniem podstawowych jej założeń, zasad organizacji i realizacji. Ostatni blok obejmuje wybrane zagadnienia szczegółowe wchodzące w zakres edukacji zdrowotnej dotyczące różnych sfer zdrowia człowieka.

Full description: (in Polish)

Cele:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:

- holistycznej koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących,

- koncepcji współczesnej edukacji zdrowotnej i jej celów w różnych okresach życia,

- edukacji zdrowotnej w rodzinie, przedszkolu i szkole,

- rozwijania umiejętności osobistych i społecznych

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:

- poznawania siebie, identyfikowania własnych potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej,

- rozpoznawania potrzeb dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej,

- podejmowania działań dla zmiany stylu życia w tym zachowań zdrowotnych w kierunku prozdrowotnym,

3. Zwiększenie gotowości studentów do współpracy z innymi osobami i instytucjami do podejmowania działań z zakresu promocji zdrowia w środowisku rodzinnym i zawodowym

Treści. Bloki tematyczne:

Zdrowie. Zmiany w pojmowaniu zdrowia na przestrzeni lat. Definiowanie zdrowia i choroby w naukach społecznych, humanistycznych i medycznych. Holistyczne podejście do zdrowia. Pojęcie dobrostanu. Model salutogenezy. Czynniki warunkujące zdrowie. Społeczny model czynników warunkujących zdrowie. Zdrowie i zagrożenia zdrowia dzieci/uczniów według aktualnych badań krajowych i międzynarodowych. Zdrowie z perspektywy całego życia (life-course-perspective).

Edukacja zdrowotna. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej. Teorie zmiany zachowań zdrowotnych Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach.

Edukacja zdrowotna w przedszkolu i w szkole. Edukacja zdrowotna w podstawie wychowania przedszkolnego i w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Okres przedszkolny i wczesnoszkolny w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej. Promocja zdrowia w szkole a Szkoła promująca zdrowie.

Wybrane obszary tematyczne edukacji zdrowotnej. Edukacja do dbałości o ciało. Edukacja do zdrowia psychicznego (rozwijanie wybranych psychologicznych zasobów dla zdrowia, edukacja pozytywna, uczenie dobrostanu, umiejętności życiowe (life skills), koncepcja resillience. wsparcie społeczne), Edukacja na zwiększanie alfabetyzmu zdrowotnego (health literacy) Edukacja żywieniowa. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej. Edukacja do bezpieczeństwa. Edukacja do zdrowia seksualnego. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom problemowym i ryzykownym.

Bibliography: (in Polish)

Woynarowska B (red.).: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2017

Zawadzka B, Łączka T (red.) Pedagogika zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego Kielce 2017 s 1-93 i 145 -162

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie

W1. Koncepcje, modele, uwarunkowania i zagrożenia w różnych sferach zdrowia w poszczególnych okresach życia;

W2. pojęcie umiejętności życiowych (life skills), zachowań prozdrowotnych w kontekście nabywania kompetencji dokonywania zmian we własnym stylu życia i kształtowaniu zachowań zdrowotnych sprzyjających zdrowiu;

W3. zasady dbałości o zdrowie z uwzględnieniem kryteriów rozwojowych z uwzględnieniem podejścia siedliskowego i globalnego oraz różnych obszarów tematycznych edukacji zdrowotnej.

W4. sposoby wspomagania dziecka/ucznia w działaniach dokonywania zmian w stylu życia oraz na rzecz promocji zdrowia i niwelowania stanów zagrażających jego zdrowiu w środowisku szkolnym.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

U1.dokonać diagnozy potrzeb ludzi w zakresie edukacji i na tej podstawie zaplanować jej program;

U2. promować w środowisku szkolnym zdrowie w tym zachowania prozdrowotne w oparciu o podejście siedliskowe.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

K1. podejmowania działań związanych z kształtowaniem umiejętności i postaw niezbędnych w dbałości o zdrowie jednostkowe, społecznościowe i środowiskowe :

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podczas zajęć praca studenta będzie oceniana w zakresie wiedzy i umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie zapisanych w sylabusie efektów kształcenia.

Sposób zaliczenia – Zaliczenie na ocenę na podstawie:

• obecność na zajęciach. Dopuszczona jest nieobecność na 2 zajęciach. W specjalnych sytuacjach w przypadku opuszczenia większej liczby zajęć należy skontaktować się jak najwcześniej z prowadzącym zajęcia w celu ustalenia możliwości ich zaliczenia. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z wykonania zajęć przeznaczonych na pracę własną lub grupową.

• zaliczenie zadań wykonanych w ramach pracy własnej w formie indywidualnej lub grupowej (od 1 do 3 pkt za każde zadanie).

• opracowane i realizacja zajęć według przygotowanego scenariusza związanego z tematyką edukacji zdrowotnej – praca grupowa

• kolokwium końcowego. Po każdym konserwatorium student otrzymuje wykaz pojęć znajomość których będzie sprawdzona podczas kolokwium przeprowadzonego na przedostatnich zajęciach - test na platformie Kampus UW (max. 20 pkt. do zaliczenia wymagane uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi)

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 18 hours more information
Coordinators: Marta Radwańska, Agnieszka Walendzik-Ostrowska
Group instructors: Agnieszka Walendzik-Ostrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 18 hours more information
Coordinators: Marta Radwańska, Agnieszka Walendzik-Ostrowska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)