University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Socjologia edukacji

General data

Course ID: 2300-NJ-MSPP-SE-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Socjologia edukacji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

W czasie wykładu omawiane będą następujące teorie i zagadnienia socjologii edukacji:

1.Socjologia i socjologia edukacji - ustalenia definicyjne, główne pojęcia.

2. Normy i wartości Polaków.

3. Teorie socjologiczne i ich przedstawiciele – ważny wkład do socjologii edukacji.

4.Teorie nierówności.

5. Szkoła a system społeczno-polityczny.

6. Uwarunkowania osiągnięć szkolnych

7. Kultura szkoły.

Full description: (in Polish)

W czasie wykładu omawiane będą następujące teorie i zagadnienia socjologii:

1.Socjologia i socjologia edukacji - ustalenia definicyjne, zakres dyscypliny, związki socjologii edukacji z pedagogiką, podstawowe pojęcia: oświata, edukacja, kształcenie, socjalizacja, wychowanie.

2. Normy i wartości Polaków, źródła norm i wartości, wartości a postawy, różnice kulturowe a normy społeczne. Omówienie wyników badań.

3. Ważne dla pedagogiki teorie socjologiczne i ich przedstawiciele – ich wkład do socjologii wychowania: E. Durkheim, T. Parsons, J. Locke, F. Znaniecki, J. Chałasiński, J. Bystroń, J. Dewey, t. wymiany.

4. Teorie nierówności: t. funkcjonalno stratyfikacyjna,, t. akumulacji przewag, kulturowa teoria konfliktu i t. reprodukcji kulturowej, neoliberalizm w edukacji, biologiczne teorie nierówności.

5. Szkoła a system społeczno-polityczny: polityka edukacji, cele edukacji, reformy oświaty, rola społeczna nauczyciela, przygotowanie do zawodu nauczyciela.

6.Uwarunkowania osiągnięć szkolnych – jednostkowe, rodzinne, szkolne, systemowe. Omówienie wyników badań polskich i międzynarodowych (PIRLS, PISA, ICCS).

7. 7. Kultura szkoły: relacje podmiotów szkolnych, wzory, normy, obyczaje, program ukryty.

Bibliography: (in Polish)

H. Domański red. (2008) Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce, Wyd. IFiS PAN art.1 i 2

A. Giddens (2008) Socjologia, r. 1. 2, 3, 10, 12, 16, PWN

B. Szacka Wprowadzenie do socjologii, r. VI, XVIII

P. Sztompka (2002) Socjologia, Wyd. Znak

M. Szymański (2013) Socjologia Edukacji, Impuls

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- podstawowe pojęcia i główne kierunki istotne dla socjologii edukacji,

- związek teorii socjologicznych z pedagogiką i mechanizmami i procesami edukacji,

- głównych twórców i przedstawicieli socjologii edukacji, potrafi wskazać istotne dla edukacji różnice między nimi,

- problemy współczesnej edukacji, w szczególności rozumie przyczyny nierówności edukacyjnych i potrafi zinterpretować wyniki badań na ten temat odwołując się do teorii socjologicznych i wyników badań empirycznych,

- społeczne efekty edukacji, rozumie uwarunkowania systemu alokacji jednostek w strukturze społecznej,

- uwarunkowania polityki i organizacji oświaty oraz procesów reformowania oświaty,

- funkcje i zadania szkoły jako środowiska socjalizacyjnego.

- znaczenie więzi społecznych dla funkcjonowania jednostek i grup, docenia wagę kompetencji komunikacyjnych w procesach socjalizacji rodzinnej, szkolnej i pozaszkolnej

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania i interpretowania procesów społecznych,

- zinterpretować współczesne problemy społeczne w kontekście poznanych teorii i wyników badań oraz ich znaczenie dla społeczeństwa,

- ocenić efekty reform edukacyjnych w Polsce,

.- zidentyfikować i wyjaśnić problemy współczesnego wychowania i edukacji, znaleźć nieprawidłowości oraz przejawy nierówności w rodzinie i instytucjach edukacyjnych.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- pogłębiania własnej wiedzy socjologicznej potrzebnej do rozumienia i interpretowania zjawisk społecznych, funkcjonowania społeczeństwa i jego różnych podsystemów i grup,

- podejmowania współpracy z innymi w celu uczestnictwa w procesach społecznych, w tym procesach zmiany

- upowszechniania wiedzy w zakresie problemów społecznych związanych będących także przedmiotem analiz pedagogicznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W pisemnym zaliczeniu wykładu brane są po uwagę

- znajomość treści wykładów

- umiejętność syntezy treści

- umiejętność wyjaśniania i interpretowania współczesnych zjawisk społecznych w kontekście poznanych teorii i wyników badań socjologicznych.

Sposób zaliczenia –zaliczenie pisemne w formie sprawdzianu wiedzy i rozumienia zjawisk społecznych i edukacyjnych.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 18 hours more information
Coordinators: Anna Wiłkomirska
Group instructors: Anna Wiłkomirska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 18 hours more information
Coordinators: Anna Wiłkomirska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)