(in Polish) Socjologia edukacji
General data
Course ID: | 2300-NJ-MSPP-SE-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Socjologia edukacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) W czasie wykładu omawiane będą następujące teorie i zagadnienia socjologii edukacji: 1.Socjologia i socjologia edukacji - ustalenia definicyjne, główne pojęcia. 2. Normy i wartości Polaków. 3. Teorie socjologiczne i ich przedstawiciele – ważny wkład do socjologii edukacji. 4.Teorie nierówności. 5. Szkoła a system społeczno-polityczny. 6. Uwarunkowania osiągnięć szkolnych 7. Kultura szkoły. |
Full description: |
(in Polish) W czasie wykładu omawiane będą następujące teorie i zagadnienia socjologii: 1.Socjologia i socjologia edukacji - ustalenia definicyjne, zakres dyscypliny, związki socjologii edukacji z pedagogiką, podstawowe pojęcia: oświata, edukacja, kształcenie, socjalizacja, wychowanie. 2. Normy i wartości Polaków, źródła norm i wartości, wartości a postawy, różnice kulturowe a normy społeczne. Omówienie wyników badań. 3. Ważne dla pedagogiki teorie socjologiczne i ich przedstawiciele – ich wkład do socjologii wychowania: E. Durkheim, T. Parsons, J. Locke, F. Znaniecki, J. Chałasiński, J. Bystroń, J. Dewey, t. wymiany. 4. Teorie nierówności: t. funkcjonalno stratyfikacyjna,, t. akumulacji przewag, kulturowa teoria konfliktu i t. reprodukcji kulturowej, neoliberalizm w edukacji, biologiczne teorie nierówności. 5. Szkoła a system społeczno-polityczny: polityka edukacji, cele edukacji, reformy oświaty, rola społeczna nauczyciela, przygotowanie do zawodu nauczyciela. 6.Uwarunkowania osiągnięć szkolnych – jednostkowe, rodzinne, szkolne, systemowe. Omówienie wyników badań polskich i międzynarodowych (PIRLS, PISA, ICCS). 7. 7. Kultura szkoły: relacje podmiotów szkolnych, wzory, normy, obyczaje, program ukryty. |
Bibliography: |
(in Polish) H. Domański red. (2008) Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce, Wyd. IFiS PAN art.1 i 2 A. Giddens (2008) Socjologia, r. 1. 2, 3, 10, 12, 16, PWN B. Szacka Wprowadzenie do socjologii, r. VI, XVIII P. Sztompka (2002) Socjologia, Wyd. Znak M. Szymański (2013) Socjologia Edukacji, Impuls |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - podstawowe pojęcia i główne kierunki istotne dla socjologii edukacji, - związek teorii socjologicznych z pedagogiką i mechanizmami i procesami edukacji, - głównych twórców i przedstawicieli socjologii edukacji, potrafi wskazać istotne dla edukacji różnice między nimi, - problemy współczesnej edukacji, w szczególności rozumie przyczyny nierówności edukacyjnych i potrafi zinterpretować wyniki badań na ten temat odwołując się do teorii socjologicznych i wyników badań empirycznych, - społeczne efekty edukacji, rozumie uwarunkowania systemu alokacji jednostek w strukturze społecznej, - uwarunkowania polityki i organizacji oświaty oraz procesów reformowania oświaty, - funkcje i zadania szkoły jako środowiska socjalizacyjnego. - znaczenie więzi społecznych dla funkcjonowania jednostek i grup, docenia wagę kompetencji komunikacyjnych w procesach socjalizacji rodzinnej, szkolnej i pozaszkolnej W zakresie umiejętności student potrafi: - wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania i interpretowania procesów społecznych, - zinterpretować współczesne problemy społeczne w kontekście poznanych teorii i wyników badań oraz ich znaczenie dla społeczeństwa, - ocenić efekty reform edukacyjnych w Polsce, .- zidentyfikować i wyjaśnić problemy współczesnego wychowania i edukacji, znaleźć nieprawidłowości oraz przejawy nierówności w rodzinie i instytucjach edukacyjnych. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - pogłębiania własnej wiedzy socjologicznej potrzebnej do rozumienia i interpretowania zjawisk społecznych, funkcjonowania społeczeństwa i jego różnych podsystemów i grup, - podejmowania współpracy z innymi w celu uczestnictwa w procesach społecznych, w tym procesach zmiany - upowszechniania wiedzy w zakresie problemów społecznych związanych będących także przedmiotem analiz pedagogicznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W pisemnym zaliczeniu wykładu brane są po uwagę - znajomość treści wykładów - umiejętność syntezy treści - umiejętność wyjaśniania i interpretowania współczesnych zjawisk społecznych w kontekście poznanych teorii i wyników badań socjologicznych. Sposób zaliczenia –zaliczenie pisemne w formie sprawdzianu wiedzy i rozumienia zjawisk społecznych i edukacyjnych. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Anna Wiłkomirska | |
Group instructors: | Anna Wiłkomirska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Anna Wiłkomirska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.