(in Polish) Moduł Wspieranie rozwoju dzieci we wczesnej edukacji
General data
Course ID: | 2300-NJ-WRWE |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Moduł Wspieranie rozwoju dzieci we wczesnej edukacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
14.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) W ramach modułu studenci poznają odmienne założenia i mechanizmy wspierania rozwoju dziecka w podejściu: funkcjonalistyczno-behawiorystycznym, humanistyczno-adaptacyjnym, konstruktywistyczno-rozwojowym, konstruktywistyczno-społecznym i emancypacyjnym. Dokonują oceny nowatorskich koncepcji pedagogicznych i określają ich rolę w tworzeniu kultury instytucji edukacyjnej jako organizacji uczącej się. Ponadto treści modułu koncentrują się wokól nastepujacych zagadnień: Zasady projektowania otoczenia edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym a stymulowanie ich rozwoju, aktywności poznawczej, zainteresowań i motywacji do uczenia się. Istota i znaczenie innowacyjnych strategii, metod i środków edukacyjnych w budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego. Zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka lub ucznia ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej w procesie adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole; Różne sposoby identyfikacji problemów adaptacyjnych i edukacyjnych dzieci ze zróżnicowanych społecznie i kulturowo środowisk. Etapy i metody efektywnego wspierania dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Rola edutainment we wczesnej edukacji. Spersonalizowane strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka Konstruowanie indywidualnych programów rozwojowych i edukacyjnych we współpracy z innymi nauczycielami, rodzicami i specjalistami. |
Bibliography: |
(in Polish) Bibliografia do każdego z komponentów modułu podana jest w ich opisach zmieszczonych w systemie USOS. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy studenci znają i rozumieją: -rolę nauczyciela w procesie wspierania rozwoju i wychowania dzieci i uczniów oraz zasady efektywnego przywództwa edukacyjnego i współpracy w zespole nauczycielskim oraz komunikacji ze specjalistami wspierającymi proces rozwoju dzieci a także z rodzicami/opiekunami prawnymi W zakresie umiejętności studenci potrafią: -identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci/uczniów oraz odpowiednio do potrzeb indywidualizować przebieg edukacji -projektować zajęcia wychowawcze dla dzieci i uczniów odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych, -oceniać wartość i przydatność różnych innowacyjnych koncepcji edukacyjnych, nowatorskich metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, rozwojowych, opiekuńczych i dydaktycznych -organizować życie społeczne podopiecznych, wykazywać się empatią, zaufaniem i rozwijać wśród dzieci i uczniów krytyczną refleksję oraz umiejętność dialogowego rozwiązywania problemów -komunikować się z osobami pochodzącymi ze zróżnicowanych środowisk kulturowych i etnicznych, z doświadczeniami migracyjnymi, w tym z dziećmi dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe W zakresie kompetencji społecznych studenci gotowi są do: -podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej; -realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną; -projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania dzieci/uczniów w świat wartości |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin modułowy odbywa się w formie debaty oxfordzkiej.Studenci tworzą grupy 4-osobowe. Na 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem egzaminu, obywa się losowanie grup, które będą uczestniczyć w kolejnych debatach. Następnie grupy dokonują także losowego wyboru tematu debaty z oferty zaproponowanej zgodnie z treściami przedmiotów, tworzących moduł W dyskusji na wylosowany temat biorą udział dwa zespoły: Propozycja i Opozycja. Losowanie typu grupy dyskusyjnej odbywa się bezpośrednio przed egzaminem. Debata składa się z 3 rund, których rozpoczęcie i zakończenie ogłasza Marszałek. Każdy zespół , w kolejnych rundach ma do dyspozycji po 4 minuty, które powinien wykorzystać w celu prezentacji swojego stanowiska. Czas całej debaty na wybrany temat nie powinien przekroczyć 25-30 minut. Zespoły oceniane są przez Komisję, która przyznaje każdemu zespołowi punkty za przebieg każdej rundy. Ocenianie jest: -teoretyczne przygotowanie zespołu do debaty -poprawność merytoryczna -dobór i liczba argumentów -umiejętności retoryczne -poprawność językowa -przestrzeganie reguł debaty, współpraca w grupie, wykorzystanie czasu, przestrzeganie reguł interakcji, dyskusji OCENA Z EGZAMINU MODUŁOWEGO wystawiana jest zgodnie z poniższą punktacją: 30 pkt – 29 pkt bdb ! (5!) 28 pkt – 27 pkt bdb (5) 26 pkt – 24 pkt db + (4,5) 23 pkt – 20 pkt db (4) 19 pkt – 17 pkt dst+ (3,5) 16 pkt – 14 pkt dst (3) 13 pkt – 0 pkt ndst (2) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | Małgorzata Sieńczewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Examination
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.