Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD-Animacja grup zadaniowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ-MD-ASK-AGZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD-Animacja grup zadaniowych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w metodykę pracy animacyjnej, przedstawić podstawowe techniki pracy z grupą i umożliwić im praktyczne działanie w grupie zadaniowej na bazie własnego projektu animacyjnego.

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z zasadami, metodami i technikami oraz strategiami tworzenia efektywnej grupy zadaniowej i wspomagania jej działania. Omówione zostaną uwarunkowania sprzyjające zaistnieniu w grupie możliwie optymalnej komunikacji interpersonalnej, a także sposoby radzenia sobie z problemami i konfliktami w grupie i przez grupę. Celem zajęc jest podniesienie umiejętności społecznych uczestników oraz uzyskanie przez nich wiedzy na temat kształtowania tego rodzaju kompetencji w grupie zadaniowej. Zajęcia zostaną zakończone realizacją przez uczestników zajęć własnych projektów animacyjnyc

Pełny opis:

Warsztaty mają za zadanie:

- przygotować studentów do praktycznych działań z grupą;

- wyposażyć w wiedzę i umiejętności niezbędne każdemu animatorowi w pracy zawodowej z grupą;

- zainicjować pierwszy kontakt studentów z grupą zadaniową;

- pokazać podstawowe techniki diagnozy grupy i jej potrzeb;

- nauczyć projektowania działania grupy;

- dać okazję do przepracowania poszczególnych etapów realizacji projektu animacyjnego;

- zaprezentować podstawowe techniki ewaluacyjne;

Warsztaty będą realizowane stacjonarnie w budynku wydziału, a także we wskazanych przez prowadzącego instytucjach w godzinach ich funkcjonowania (etap diagnozy grupy i jej potzreb oraz realizacja projektu); studenci studiów stacjonarnych zobowiązani są do stawienia się we wskazanej instytucji we wcześniej uzgodnionych terminach;

Literatura:

. Szmagalski, Przewodzenie małym grupom - działania grupowe,

H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice,

A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie,

K. Sawicka (red.), Socjoterapia,

K. Vopel, Przewodnik dla prowadzących grupy,

B. Kolska-Lach, O relacji dorosły-dziecko raz jeszcze,

E. Kędzior-Niczyporuk (red.), Wprowadzenie do pedagogiki zabawy,

G. Walczewska-Klimczak, J. Papuzińska (red.), Animacja czytelnictwa dziecięcego,

K. Vopel, Zakłócenia, blokady, kryzysy,

E. Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup,

J. B. Bączek, Animacja czasu wolnego w turystyce,

M. Legumi, Techniki i sposoby animowania grup,

M. Verfurth, Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych,

A. Tkaczyk, Pokaż dziecku świat symboli,

i inne zależnie od charakteru i zakresu tematycznego realizowanych przez studentów projektów animacyjnych;

Efekty uczenia się:

wiedza:

- student definiuje poprawnie grupę zadaniową;

- opisuje i wylicza różne typy grup zadaniowych;

- zna techniki motywowania do działania;

- rozpoznaje potrzeby grupy na różnych płaszczyznach;

- prezentuje przykładowe rozwiązania tych potrzeb;

- zna podstawowe techniki diagnozy i ewaluacji działań grupy oraz projektu;

umiejętności:

- student projektuje efektywne działania grupy zadaniowej;

- stosuje techniki i konstruuje narzędzia ewaluacji ;

- dokumentuje działania projektowe;

- upowszechnia wyniki projektu;

- dokonuje autoanalizy i krytyki zrealizowanych działań;

postawy:

- dąży do efektywnego wzmacniania pracy każdego członka grupy;

- indywidualizuje strategię postępowania zgodnie z aktualnymi potrzebami w grupie;

- ceni zaangażowanie każdego członka grupy, dostrzega jego mocne i słabe strony;

- w swoich działaniach z grupą kieruje się zasadą sprawiedliwości i szacunku dla grupy i każdego uczestnika;

Metody i kryteria oceniania:

Składowymi oceny końcowej zaliczenia na ocenę będą:

- bieżące przygotowanie studenta do zajęć (znajomość tematyki lektur uwidoczniona w aktywności podczas dyskusji na zajęciach),

- aktywność studenta w trakcie analiz materiałów prezentowanych na zajęciach (umiejętność trafnego oceniania sytuacji społecznych w grupie, prezentowania efektywnych rozwiązań zaistniałych problemów);

- obecność na zajęciach;

- przygotowanie autorskiego projeku zadaniowego we współpracy dla wskazanej grupy zadaniowej (stopień zaangażowania w działania przygotowawcze i prezentację pomysłu);

- realizacja projektu we wskazanej grupie w instytucji (umiejętność radzenia sobie z pracą w grupie i dla grupy);

- podsumowanie zrealizowanych działań (zaangażowanie i działania wykonane w etapie końcowym projektu);

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)